Hur bedöma bett efter hund?
Jag ska ringa veterinären innan jouren stänger klockan 18 och fråga om råd, men tänkte först passa på att fråga er om hur jag ska gå tillväga för att kontrollera bett efter annan hund?
Jag har klippt ner lite så att man ser en aning bättre och putsat med ljummet vatten på såna där bomullspads. Fått bort nästan allt blod och det blöder inte längre. Hittills bara sett två tunna, icke djupa jack men känner att jag vill se mer för att kunna berätta för veterinären exakt hur det ser ut.
Allmäntillståndet är bra, hunden mår toppenfint och verkar inte bry sig alls men sådant kan ju snabbt ändras så jag håller koll.
Det gör tydligen inte ens ont fast jag putsat, gnidit lätt och buffat runt i pälsen för att se närmre och hon har legat avslappnad och slumrat under tiden.
Det jag sett ser väldigt fint ut, inte smutsigt. Har som sagt klippt ner lite av pälsen men vill inte ta bort för mycket då det känns som att pälsen skyddar en hel del. (Äger märkligt nog ingen form av rakningsredskap heller.)
Såren är belägna i nacken så nu kan vi inte ha halsband, utan får ha sele trots att det är regnigt och kallt. Upptäckte såren för en timme sen och har tillbringat denna tid med att metodiskt gå igenom det jag kan, men jag är inte speciellt erfaren inom sådana här saker.
Jag skulle uppskatta vägledning för att göra en korrekt bedömning. Vi har haft rätt så mycket otur sista tiden, och skulle vara tacksam för fina råd eller varma ord.
Tack på förhand, er på iFokus kan man lita på i alla lägen! Att komma till detta forum måste vara en av de bästa sakerna jag gjort på Internet på väldigt lång tid. Så tack för att ni finns, allihopa. :')
Är nybliven hundägare och har inte jättestor koll men är rutinerad inom sjukvård av häst, och s
Oj fel ;) Skulle skriva att sårvård är ju lika oavsett on det är häst eller hund. Om du inte vet hur djupt såret är skulle jag använda en spruta utan kanyl för att rengöra med koksalt. Sedan lägga i/på något antiinflammatoriskt som tex streptocillin. Om du är säker på att såret endast är ytligt borde det inte vara någon fara. Rengör noga och håll ordentlig koll på hunden så att inte allmäntillståndet försämras. Håll även koll på tempen. Hundarnas kropp är rätt bra på att läka små sår själva, men det är bra att rengöra och hålla koll. Lycka till, tror inte du behöver oroa dig!
Vart på halsen sitter såren??
Vad jag fick veta av min vet när min hund blev attackerad av en pitbull mix är att om en hund blir biten i halsen så måste man åka in eftersom huden är väldigt löst, även fast själva ingångs hålen är i själva nackskinnet så kan skadorna hamnat någon annan stans eftersom det är så löst :) värt att tänka på iaf!
3 hua det där såg stort ut och ont ut, hur mår din hund idag?
Är lite dålig med på detta ämne, jag hade någ ringt o rådfrågat med vetrinären. Men kan tänka mig att det är bra att raka ner runt såren gärna extra mycket för att kunna se bra och hålla det rent. tvättat det med koksalt lr jodopax inte smörja utan försökt hålla det rent o tort.
#4 hehe ja, ont gjorde de och han fick en massa smärtstillande.. han har ett ärr idag och är lite sinnad på dominanta hanhundar.. men annars är allt jätte bra o livet leker ;)
Tycker #2 gav rätt bra råd med att tvätta med och gärna spruta in koksalt om du kan för att rengöra såren grundligt, det bästa är ju alltid att få dom uppkollade eftersom bitsår kan vara ganska förädiska och bilda fickor etc där bakterier kan frodas..
Men lägg inte på något över.
≧◔◡◔≦
Jag spolar ALLTID bitsår med sterilt koksalt, för oftast är dom mycket djupare än man tror - och ligger bakterier kvar blir det oftast infektion. Bitsår behöver läkas inifrån, så man får se till att hålla såren öppna och spola en gång per dag.
Min hund blev attackerad i fredags, kom undan med ett stort/djupt tandhål och några revor på bogen. Rakade ner, gjorde rent och ringde vetten. Dem sa att dem inte sydde tandhål och att jag inte skulle åka in sålänge det inte blev en böld kring såren för då kunde det blivit slitningar på insidan, och då lär man tömma ur vätskan.
Allmäntillståndet är oförandrat, hon är lika glad som alltid och jag gör rent två gånger om dagen.
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Min tik har blivit biten av andra hundar två gånger. Båda gångerna har det varit pyttesmå prickar till sår, som nästan inte blödit alls, men det har varit luftfickor under huden så det har behövt dräneras av vet. Ring en vet och kolla med dom vad de tycker du ska göra. Lycka till:)
Tack för alla svar! Tyvärr fick jag inte tag i jouren då man inte kunde ringa med kontantkort dit, och min hemtelefon var trasig förstås. Hade ganska mycket panik efter att ha googlat och läst om alla risker, men en vän kom förbi med sin första hjälpen- väska igår kväll.
Hennes hund har en längre sjukdomshistorik än någon annan jag vet om, och vännen är mer insatt än normala människor eller hur man ska säga. Haha. ;)
Hon kollade igenom och tvättade rent det väldigt noggrant och mer säkert än vad jag gjorde första gången och hon försökte bedöma hur långt ner det gick, men sådant är ju svårt att veta exakt. De är alldeles för små för att sy.
Håller koll på hur hon mår, tar tempen, nosar efter förändringar i hennes normala doft och rengör såren dagligen. Vill inte pilla för mycket och störa läkningen, men när jag rengjort har jag även tryckt kompressen man kan använda till sårtvätt lätt mot området och på så vis känt efter om det bildats några knölar.
Det blöder fortfarande lite dock, men inte rent blod längre och inte var, utan mer som vätska som senare bildar skorpa (som det gjort på mig). Eftersom ett ser lite öppet ut, kanske det läker inifrån som ni sagt och att det är därför det rinner ut eller hur man ska säga?
Eftersom det blödde så mycket igår kanske alla eventuella bakterier kommit ut?
Stackars veterinären kommer få en miljard frågor av mig imorgon, ska sätta mig och skriva ner alla funderingar. Ska höra om jag ska försöka hitta någon som kan hjälpa mig raka nacken, så man har mer koll. Hittade en oanvänd rakhyvel imorse men jag vågar inte riktigt raka själv, med vår otur fattas bara att jag råkar skära av ett öra med. -_-'
Men tack allihopa! :')