Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 2037 ggr
[Driva]
0

Valp eller äldre?

Som jag skrev i en annan tråd så funderar jag på att skaffa hund nr2. Detta av flera anledningen dels för att jag har en blandras nu och jag vill kunna köra bruksgrenar. Jag hade kunnat öva sök och spår med min nuvarande hund, men hennes näsa är inte den bästa och eftersom jag inte kan tävla så väljer jag att satsa på agilityn med henne i stället och ska gå kurs i rallylydnad i vår. Sen vill jag även ha sällskap till min nuvarande hund eftersom jag är av åsikten att hundar är flockdjur och ska minst vara två..

Men jag är faktiskt inte så sugen på att skaffa valp, dels på grund av att det är krävande. De kan inte lämnas ensamma, ska "valptränas" och det kommer dröja minst ett år innan vi kan börja träna på rikigt. Jag går ju i skolan och min sambo jobbar heltid…
Därför funderar jag på om jag ska se om det finns en omplacering av en äldre hund istället. Då kan jag sätta igång och träna direkt eller tidigare och det blir inte lika klurigt med skola och passning osv. MEN jag missar ju chansen att forma hunden från början.
Dock när jag ser på min nuvarande hund har det inte varit direkt något problem med henne. Jag tog henne för ett år sedan när hon var tre år och hon är nu min drömhund (på riktigt), även om hon var en liten odräglig byracka utan självförtroende när hon hon kom…

Ska tillägga att jag är intresserad av att ställa ut också, men om man tar över en äldre hund från uppfödare så kanske det är "sämre" hund rent utseende mässigt?

Sen äldre hunde, menar jag kanske 1-2 år gammal…

Så har ni några erfarenheter? eller åsikter om hur jag kan göra… Eftersom jag vill tävla och träna hunden med iaf lite ambition är det något hinder om jag skaffar en äldre hund?

Vet varken ut eller in…

Changrila
0

Hade jag varit du så hade jag absolut hört mig för efter en omplacering. Kolla med rasklubben till den rasen du är intresserad av och kontakta någon uppfödare du gillar för att se om de antingen har någon hund som de kan sätta ut på foder eller vet någon hund som vill ha nytt hem.

Det är absolut inte alla omplaceringshundar som är problemhundar och jag har själv hjälpt till vid flera omplaceringar av hundar där ägaren av olika anledningar helt enkelt inte haft tid för sin trevliga hund.

Det enda som skulle kunna vara ett hinder om du köper en äldre hund, är att Om ägarna varit ointresserade av att träna med den, så kanske den inte heller är lättbelönad när det kommer till leksaker osv. Det är ju lättare att träna med en lättbelönad hund och om du köper en valp kan du redan från valpstadiet träna den till att uppskatta olika belöningar. Hittar du däremot en omplacering som gillar att arbeta och som är lättbelönad så lär du ha en underbar tränings- och tävlingskompis.

Själv hade jag utan tvekan tagit hand om en 7åring som ville ha nytt hem, om det inte var för att hon inte fungerade ihop med en av mina andra hundar. Den 7åringen var en fantastisk hund just att träna och tävla med.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Driva]
0

Jag hade i såna fall höra mig för bland uppfödare, eftersom jag vill ha någon att vända mig till :)
Min hund som jag har är som sagt fyra år och väldigt lätt tränad, hon är verkligen drömhund, förutom att hon är blandis och inte får tävla :s Så jag har bra erfarenhet från vuxna hundar, så det är väl därför jag är ganska positiv till en sådan lösning. Men sen blir jag så osäker eftersom jag verkligen har ambitionen att tävla och ställa ut och förhoppningsvis med resultat…

Sen är ju frågan om fodervärd, eftersom jag vill träna och tävla, men å andra sidan så är det ju bara några månader det gäller i hela hundens liv…

Maja2
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Att forma om en lite äldre hund är inga som helst problem, så du kan lugnt söka efter en omplaceringshund som är flera år gammal, och forma den som du vill.  Det finns väl inga Måsten i att tävla eller ställa ut, även om du skaffar en renrasig, men möjligheterna finns ju :)

[Driva]
0

#3 fast det är just därför jag ska skaffa en till hund som är renrasig just för att jag vill tävla och ställa ut! Annars är jag supernöjd med min hund :) Så nästan hela vitsen med kommande hund är att just tävlingsmöjligheten det är därför jag tvekar om en äldre hund. Men det kanske egentligen inte är ett storthinder…

[Malin3033]
0

Omplacering! Har precis tagit över en själv och det var det bästa jag gjort i hela mitt liv. Jag sökte precis som du en tävlingshund, och sådana växer inte på träd när vi snackar omplacering. Min enda oro var just det här att man vill forma själv, men det behövde jag aldrig oroa mig för, vi kunde ju börja träna direkt och då var problemet löst. En annan sak som är en stor fördel är att den nya hunden är redan hyfsat självständig så den tar inte efter allt på den äldre hunden utan många gånger väljer dig framför den andra hunden, vilket inte många valpar gör. Lycka till i ditt letande!

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har haft valp och vuxenomplaceringshund, vi har haft vissa problem med omplaceringen men det hörde mer till hon hade det innan osv. Jag säger omplaceringshund just för att man vet oxå vilket psyke hunden har hur den är mm, nu kan det ta tid vid nytt hem för en hund men ofta kommer dom iaf in i sina vanliga banor :)

[Driva]
0

Min hund är ju 4 år nu och har fram tills hon var 3 år en "tanthund" och bodde då själv med min pojkväns mormor…

Här är hon ju  också ensam hund men får träffa andra hundar, vilker jag inte tror hon har fått göra så mycket innan. Hon älsar andra hundar och det har aldirg varit några problem från hennes sida. Men tror ni det skulle kunna bli problem om jag skaffade en vuxen tik? alltså 1-2 år gammal…

Någon som har erfarenhet av att skaffa en vuxen tik till ett hem med en redan vuxen tik?

Maja2
0

ja.. jag hade min portugisiska fd gatuhund som var 4.5 år när jag skaffade min spanska primadonna som då var ca 2 år :)

SaraC
0

#2 Rasklubbarna brukar förmedla både valpar och omplaceringar. Kontaktar du dem och säger att du söker en vuxen hund är chansen ganska stor att de kan lotsa dig vidare till uppfödare/ägare som sitter på sådana hundar. Tror det var så #1 menade Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar