Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 3617 ggr
HamsterMarie
1

Hundras för oss

Hej.

Det är så att min familj funderar på hund, men det lutar åt hållet att det inte blir någon. Det är många om & men.

Jag är inte någon expert på hundrasernas beteende så jag frågar här vilken hundras som passar till mina 7 beskrivningar. Skrattande

1. En mycket pigg hund, men ändå inte en som kräver vääldigt mycket motion. (självklart går vi ut med hunden så ofta den behöver).

2. Medelstor hund

3. Helst långhårig (behöver inte vara överdrivet mycket).

4. Glad

5. Snäll och sällskaplig.

6. Passar till lydnad och freestyle.

7. Allergivänlig/allergen

Vet ni någon hund som passar in i de här beskrivningarna? Glad

PS: Vi skulle gärna göra ett besök hos någon som har en kennel/valpkull just nu. Skulle vara kul att lära sig mer och så. Så hör av dig om det skulle funka för dig.

Mvh / Marie

Mixxie
2

Någon av bichon raserna? Fast dom kanske räknas som små?

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

HamsterMarie
0

Nja, tror de är lite för små, men tack för tipset! ;D

Mixxie
0

Pudel av dom finns det ju olika storlekar :)

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Dosi
0

Håller med om Pudel :)

HamsterMarie
0

Ja, det har vi faktiskt tänkt på och vi känner oss ännu mer säkra när du säger det. Vi får se om de blir det. Tack  :)

Forgetful
0

Jag har en helt underbar dvärgpudel kille :) det bästa är att de inte fäller eller luktar när pälsen är blöt x) han får vara i sofforna med för att det ändå inte hårar ner och han är alltid hack i häl på mig så social är han xD sen är de ju lättlärda :) har bara positiva saker xD eller jo en dålig kanske! man måste klippa dem men det är inte jobbigt precis x)

//Forgetful

HamsterMarie
0

Jo, det lutar just nu åt en medelstor Pudel, men fler förslag är välkommna! :)

Forgetful
0

Finns ju liknande hundar x) Typ lagotto, vet inte hur dem är i sättet men jag har alltid velat ha en för de är riktigt fina :3

//Forgetful

HamsterMarie
1

Är det någon som vet hur sheltin är i beteendet?

#8 Det kanske skulle vara något, är de liknande i beteendet också?

Michaela-N
0

Pudel!
Verkar passa er helt perfekt.

malinroth
0

Mellanpudel eller wheaten terrier kanske? :)

Har själv en wheaten terrier hon passar utan tvekan in på alla punkter. (det med allergin är dock individuellt som vanligt, men det är inte ovanligt att allergiker tål dem. Min sambo, syster och systerson och farbror som är allergiska tål min :D) Mellanpudel passar också bra in.  Portugisisk vattenhund skulle kunna passa men jag är ingen expert på rasen, men den kan vara värd att kollas upp :) Kerry blue terrier är rätt lik wheaten terriern vad jag förstår så den kan ni också kolla upp. Tibetansk terrier  kan ni också kolla lite närmare på, har jag hört kan vara allergivänliga men jag är inte säker.

Viccan92
0

Amerikansk cocker spaniel. Bara man borstar så fäller dem inte. Min hund fäller inte alls. Dem behöver inte jättemycke motion men dem klarar det utan problem. Vi har dessutom provat alla hundsporter utom vallning och det var inga problem i något av det.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Eywa
0

Jag säger också mellanpudel. Verkar passa perfekt.

[Forest]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tycker du ska kolla lite närmare på mellanpudel där har du helt underbar ras visst de kräver lite pälsvård och en sak ska man tänka på Pudel har inget underull o behöver täcke om det regnar o är kyligare ute samt vintertid. Kan man klippa hur man vill antingen håller man pälsen kortklippt o den pälsen behöver inte så mycket pälsvård. Flört Glad trevlig arbetsvillig hund. Har själv dvärgpudel :)

Katti
0

Jag har en portugisisk vattenhund och om dem kan jag säga att det är en underbar hund. Mycket fart och mycket vilja! I alla fall min är fantastiskt smart, men inte på ett samarbetsvilligt sätt utan för att vinna fördelar åt sig själv!

Rasen är underbart påhittig och inte så lite krävande, vilket man måste vara medveten om. Pälsvården är också ganska jobbig, om man låter dem få ha sån päls som de ska ha. Så portis är en ras för entusiaster! Min Axa ska förhoppningsvis ha valpar till våren och jag kommer att "varna" presumtiva valpköpare för deras energi och alla pälsvård de behöver.

HamsterMarie
0

#15 Det var faktiskt väldigt intressant, bra till storkleken också. Vet du vad det är för skillnad mellan portugisisk vattenhund och Pudel i beteendet?

#10, 13, 14: Jag vi ska läsa mer om pudeln om vi kommer överens om att skaffa hund. Det verkar vara en passande ras för oss.

#11 Hm, det ska vi fundera på! tack :) hur höga är de föresten?

#12 Har hört att cocker spaniel är en ras som man ionte ska ha om man är nybörjare, eftersom den kan vara väldiogt envis. Fast jag har kanske fel? Glad

[Malin3033]
0

Jag lägger min röst på sheltien :) vet vissa allergiker som klarar att leva med denna underbara ras :)

Viccan92
0

#12 Vet inte hur engelsk cocker spaniel är. Min är amerikansk cocker spaniel. Visst lite envis kan han vara om han är trött eller om han tycker att vi varit ute för kort tid. Men han går alltid att muta med godis eller med leksaker. Sen stå upp på trimbordet med. Det vill han absolut inte men det är bara att jobba på det.

HamsterMarie
0

Har varit intresserad av sheltie länge. Skulle du vilja du berätta lite om de?

bblomquist
0

Jag har en Sheltie! 
De är jätte underbara hundar, väldigt tajta till sin/sina ägare!
De är väldigt pigga, läraktiga och har enormt med energi! :) .
Min hund är 6 månader nu, och det som jag har problem med är att han har lite för mycket energi, om han blir uttråkad skäller han hej villt..

Om du har frågor kan du gärna fråga dem till mig :) !

[Lostmybrain]
3

Sheltien behöver ju en del. Det är ingen sällskapshund som många tror.. finns ju en anledning att de inte är med i grupp 9. Dock om man arbetar med den skulle den bli en perfekt familjemedlem ^^

HamsterMarie
0

#20 & #21 Haha, nu sa ni två olika saker. "väldigt tajta till sina ägare" och "Det är ingen sällskapshund"  Blev lite förvirrad.

Hur är det med sheltiens motion?

[Lostmybrain]
0

De är väldigt tajta till sin ägare och familj men de nöjer sig inte med att bara finnas om du förstår hur jag menar. De är krävande mentalt i större utsträckning än tex Pudel :) Båda kanske är lika lättlärda och motiverade med sheltien kräver mer^^ Hoppas jag förklarar bra.

HamsterMarie
0

#23 Aaah, nu förstod jag ! :)

Maja2
0

Om det lutar åt det hållet att det INTE blir en hund …..

HamsterMarie
0

#25 Ja, nu är det bara funderingar, men när vi har löst problemet med hundvakt så kommer vi gå vidare.

[Malin3033]
0

Jag har två sheltiesar, och en av dem skulle passa utmärkt som endast sällskapshund. Sheltiesarna är otroligt anpassningsbara.

HamsterMarie
0

#27 Okej, tror du att det beror på hur man uppfostrar de? :) Är sheltiesar allergen? :D

malinroth
0

#16 vilken av dom? Om du tänkte på wheaten så ska hanhundar vara 46-48, tikar något lägre. Min tik är dock lite stor ca 49 tror jag.

sen beror det ju på vad ni menar med att den inte ska kräva vääldigt mycket motion. För visst kräver en wheaten att få röra på sig som i princip alla mellanstora pigga hundar (som ni önskade att hunden skulle vara). Sen bör man ju aktivera dom mentalt också men min erfarenhet är att dom inte är jätte krävande. Min hund har inga som helst problem med att ta det lugnt vissa dagar men självklart vill hon inte bara ligga och dega.

HamsterMarie
0

#29 Aha, okej.

Wheaten var det jag mende,ja :)

När jag skrev "vääldigt mycket motion" så menade jag som t.ex border collie. Ja, om man vill ha en pigg hund måste men såklart motionera den så mycket den behöver också. Glad

Cassii
0

Jag håller med lostmybrain om att sheltie inte är en sällskapshund! Finns en anledning till varför den finns i grupp 1 och inte 9 :) De är otroligt sammarbetsvilliga, dock klättrar min sheltie på väggarna om hon inte får den stimulans hon behöver. Kan vara jobbigt, men jag valde en ras som jag ville jobba med och krävde en del. Tycker de är ganska fel att rekommendera sheltie hit och dit. Ska man ha en sällskapshund, så finns det tom en grupp som heter Sällskapshundar :)

Viccan92
0

Känner en familj som har sheltie som enbart sällskapshund. Han är otroligt orolig och skällig. Ingen annan än dem i familjen får klappa honom eller knappt ens titta på honom. När det är kalas så går han mest omkring med svansen mellan benen.

HamsterMarie
0

Hm. Då låter det som att det inte blir en sheltie. Flört

Cassii
0

#32 Precis, de flesta shelties som inte får den stimulans de behöver blir nervösa eller skälliga (hänger ju oftast ihop)

#33 Skönt, tycker pudeln verkar som nåt för dig :)

Katti
2

Shelties behöver inte bara stimulans, de behövar en mycket tydlig och inte minst trygg ägare. Tyvärr är det en ras som har haft mycket stora problem med mentaliteten, men numer finns det riktigt trevliga shelties att få tag på om man letar!

Jag vet dock ingen annan ras som är så känslig för förarens omedvetna signaler. Tar du t ex upp en sheltievalp som blir rädd så har du förstärkt rädslan många gånger om. Jag tror det är är där det gått fel hos många missanpassade shelties. Vi har en i bekantskapskretsen som är ångestbitare och maken till missförstådd hund har jag aldrig träffat på…

Märk väl att jag verkligen gillar rasen (de bra hundarna), men jag vill varna för fallgroparna. En stabil sheltie är en mycket trevlig hund!

HamsterMarie
0

Ja, då vill vi ju inte ha oturen att få en ostabil sheltie, eftersom det är vår första hund och vi är nyböjare. ;)

Katti
2

Fast det vill jag inte påstå handlar om tur eller otur, utan om ett grundligt tillvägagångssätt när man väljer uppfödare och individ, plus att man påverkar väldigt mycket med sitt eget sätt! Sheltie är ofta bra förstahundar! Dock är det ingen ras som är känd för att vara allergivänlig.

wilmakul
0

tycket du ska ta bochon frise

Hälsningar önskar Wilma ( Jag) Luna och sally med marsvinen!

Hoppas ditt år2013 blir ett lyckat år!

Kolla in : Storahoppridskolan.n.nu

wilmakul
0

en till bild på bichon frise

Hälsningar önskar Wilma ( Jag) Luna och sally med marsvinen!

Hoppas ditt år2013 blir ett lyckat år!

Kolla in : Storahoppridskolan.n.nu

Viccan92
0

Fast jag tycker ändå amris. Har tänkt lite på det du sa om envis. Och han är inte envis så ofta faktiskt. Däremot tänker han väldigt mycket. Väger för och emot. Igår var han envis han låg på rygg i flera minuter och ville bli kliad på magen. Jag hade inte tid men han låg kvar en lång stund. Men den sortens envishet är ju inga problem direkt. Annars så är han inte särskilt envis.

Karmatarerskanise
0

wilmakul; är det dina bilder eller har du fått lov att låna bilderna från ägaren?

HamsterMarie
0

#40 Berätta gärna mer om rasen, om du orkar :D

mandyelisabeth
0

En japansk spets kanske?

En hane är mellan 30-38cm i manke och dom är jätte sällskapliga och kan träna agility (freestyle vet jag ej). Dom väljer alltid familjen före allt annat och älskar att mysa men är också väldigt aktiva och har mycket energi!

DOm är dessutom superfina och vi skall få hem en sådan valp i jul!

All lycka till hundköpet och hoppas du hittar den ras som passar er bäst

HamsterMarie
0

#38 & #43 nja, de är lite för små för våran smak, men tack för tipsen !! :)

Viccan92
0

#42 Okej. Vet inte vad ni vill veta riktigt men okej. För mig är det iaf ideallet. Han är ca 39cm hög och väger 12kilo. Alltid glad utom då när han inte får vara med matte. Väldigt enkel att träna då han gillar både godis och leksaker. Vi har provat allt utom flyball och vallning. Men för tillfället är han mest sällskap då jag jobbar men han trivs med det med. Bara matte är hos honom så är allt bra ungefär.

Pälsen är ju ett kapitel för sig men vill man inte ställa ut så kan man ju klippa ner dem. Men man måste ändå borsta då och då. Gör man det och använder en trimkniv (tror jag det heter) så fäller dem knappt inget alls. Men vill man ställa ut så är det MYCKET mer jobb. Därför ställer jag inte ut längre.

HamsterMarie
0

#45 Tack! Vi ska inte ställa ut och vio tycker om att sköta pälsen, så det är nog inga problem. Vi ska tänka på den rasen! :)

Viccan92
0

#46 Vad bra. Tror den rasen skulle passa perfekt. Jag borstar ca 2-3gånger i veckan mest för att det är gosigt. Sen luggen tar jag varje dag och sätter upp i en tofs. Dock är det många som klipper luggen innan den blir så lång.

Ett råd bara innan ni bestämmer er helt. Träffa ett par stycken av den rasen ni tänker er.

Cassii
0

#44 Men du som kunde tänka dig sheltie, en jappe är lika stor Flört

mandyelisabeth
0

Hahah ja precis? En jappe och sheltie är väl ungefär lika stora vad jag vet!

HamsterMarie
0

Hehe, trodde sheltien var mycket större en de.. ser iaf ut som det på bilder. haha Skäms

Cassii
0

#50 Så du hade inte läst nåt om den Flört Idelhöjd för tikar är 35,5 cm och hanar 37 cm..

NathalieT
0

Eurasier kanske? :)

HamsterMarie
0

#52 Skulle du kunna berätta om rasen? + är den allergen? :)

Viccan92
0

#53 Efter vad jag har hört är den en väldigt trevlig ras som man kan använda till mycket.

NathalieT
0

#52 Det är en allsidig ras  med trevligt temprament, dom går att använda till mycket men klarar av att leva utan timmar med aktivering.

Man kan väl inte säga att en hund är helt allergivänlig för det är olika från person till person.

HamsterMarie
0

Det låter bra! Glad

Vi ska kolla upp våran allergi. Det är bara mamma som är allergisk tror vi, men hon är bara väldigt lite.