Egen hundbur?
Hej! Finns det någon som har byggt en egen hundbur för inomhusbruk?
Skulle vara kul o se bilder o få idéer.
Mvh
Man ska ju inte använda bur innomhus, såvida den inte står öppen och hunden själv kan välja om den ska vara i buren eller inte. Men det vet du säkert redan om :)
Har du provat att googla på burbygge?
Man får ha hunden bur upp till en timme Hera! Kan vara väldigt bra för att lära dem att slappna av.
#2 lite OT
men är det nya bestämelser?
Har precis beställt hem skriften från jordbruksverket. Där står det att hundar inte får förvaras i bur, förutom då bil, jakt och utställning med vissa restriktioner.
#2 Nej.
Kopierat från jordbruksverkets sida;
"Hundar får inte förvaras i burar annat än vid särskilda tillfällen. Det gäller:
- Vid utställning, tävling och prov och vid träning inför prov. Buren ska vara täckt på minst två sidor. Hunden ska rastas minst varannan timme.
- I samband med jakt. Hundarna får då förvaras i burar som mest åtta timmar per dygn om de rastas var tredje timme.
- Vid transporter. De får dock inte sitta mer än tre timmar i bur i bil som står stilla."
Ja det var så det står i det häftet jag fick hem också.
Till TS, nej tyvärr vet ingen som byggt egen bur att ha hemma, har däremot sett några hemmabyggen vad gäller hundbur till bil, dock med varierande bra resultat.
Vi har själva en stor vanlig "gallerbur", typ doggman-bur.
Hittade ganska billigt på blocket.
Ska hunden kunna vara och trivas i bur på tävlingar och utställningar så måste det ju tränas. Lämpligen i lugn hemmamiljö! Entimmesregeln har då gällt förut, men gör tydligen inte det längre.
Och nej, jag förespråkar inte burförvaring, om nu någon skulle få för sig det!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
6 har du rätt i iof ska man burträna är det någ det bästa att lära sig på hemmaplan men det är inte lagligt.
Man får ha bur inne men då inte stängd bur, jag har en tygbur stående eftersom våran hund gärna sover i en bur ibland på dagen. Det var ren slump att vi märkte att hon gilla sova i bur, pga hämna hem kattunge vart den stående i hallen med en hund i den då den var öppen :)
#6 Visst ska man träna, men det behöver man inte stänga buren för att göra. Det viktiga är ju att få hunden att känna sig trygg i den.
har vänner som byggt som egen "hundkoja" inne. beror på vilket material man vill använda. går ju att ha både galler och gjorda i trä.
beror ju på hur mycket arbete och pengar man vill lägga ner. min vän gjorde en "våningssäng" till sina hundar av fruktlådor ( små hundar)