Smal tik efter dräktigheten!
Våran rottweiler tik fick sin första kull för ca fem veckor sen. Och sen den tiden har hon blivit väldigt smal! Är detta vanligt? Är det liksom så att allt med valparna "tar kål" på kroppen så att hon smalnar av? Ska man öka fodermängden eller bara vänta och se om det blir bättre?Valparna har ju smått börjat äta fast mat nu, så dom kommer ju inte dia henne länge till.
Tacksam för svar! :)
Visste inte riktigt vilken kategori detta skulle in i så jag la det på det mest logiska.
Tiken ska ha massor av mat. Våra tikar har fri tillgång på mat och succesivt när vlaparna äter mer och mer annan mat, kan man dra ner lite på foder mängden.
Det går åt massor av energi att dia sina valpar och hon behöver bra och närings rikt foder.
Är hon avmaskad? Både tik och valpar behöver avmaskas nu.

Tikens fett och energi går ju åt att ge di åt valparna.
Man ska ju redan vid dräktigheten öka fodermängden.
Som #1 skriver, avmaskning behövs om det inte är gjort.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja. det är vanligt att tikar blir smal efter en kull valpar en del tar det tid och återhämnta sig efter kullen med, ge rikligt med foder och där det är mycket fett i valpfoder brukar innehålla mycket fett. Som 1 säger är det dags att avmaska valpar o tik nu :)

#4 Har ni avmaskat tiken under dräktigheten? Samt efter att valparna är födda?
Wow, vilken snygg hund och fotot är också jätte fint.
Jag vet inte riktigt, då jag bara är där varannan vecka så vet jag inte så mycket om just henne mer än foderökningen.
Vi har regelbunden kontakt med en veterinär som råder oss genom veckorna. Men jag tror inte han har sagt något om avmaskning av henne… ska ta och ta reda på mer information om detta!
#6 Jaa visst är hon fin :)
Och tack! Är meganöjd med den bilden :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
6, håller helt med dig om bilden :) väldigt fint tagen o fin hund 
Hur går det med henne har hon ökat i vikt något efter fodergivan är ökad? Jag kan bara säga att det kan ta ett tag innan man ser skillnad vet om iaf en tik hon såg mager ut tills valparna sluta dia och det tog 2 v sen såg man förändring hon ökade sakta men säkert. :)
#8 Tack så mycket :D
Jaa, hon ser mycket bättre ut än för ett par veckor sen, hon får ett flertal mellanmål per dag så det har definitivt gett resultat :)
Valparna diar ju henne inte längre förutom kanske en liten slurk direkt efter deras riktiga mat, men hon går iväg efter bara någon minut, följer dom efter henne då så säger hon till dom.
Så snart är hon förhoppningsvis sitt vanliga jag igen! :)