Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 5295 ggr
malinroth
0

Welsh corgi cardigan

Har lite funderingar på denna ras. Min kompis och hennes sambo planerar att skaffa hund och de har fastnat lite för corgin. Hur mycket fysisk och mental aktivering behöver en corgi för att må bra? De har nyligen fått upp ögonen för rasen så de vet inte ännu om de passar just deras liv men det verkar som att den skulle kunna göra det. Det kommer att bli deras första egna hund men de har mycket hundar omkring sig (många vänner, syster och släktingar har hund) så de är inte helt gröna. De är ute efter en aktiv sällskapshund som ska vilja och orka hänga med på det mesta, långa promenader, vara mycket i skogen, fjällvandra osv. Vad gäller aktivering vet jag inte riktigt vad de tänkt sig men jag antar att de kommer prova på lite olika och se vad de och hunden gillar, eftersom det blir första hunden har de ingen erfarenhet av hundsporterna.

Loveradio
0

De kräver inte alls speciellt mycket fysisk o mental aktivering. Lagom mycket kan man väl säga. Och Corgin är verkligen en aktiv sällskapshund, så av hur din text beskriver din kompis + sambo så tycker jag Corgin passar bra. De hänger med på det mesta.

Du kan ju tipsa dom att kika in på SKKs sida; http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/welsh-corgi-cardigan/ Där det står lite om rasen, samt finns lite länkar.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Thiah]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Welsh Corgi cardigan här hemma. En underbar 18 månaders pojke somär lugn och mysig.

Han följer med oss på de flesta äventyr utan att bli stressad. Han är snäll mot alla djur och människor. Nyfiken och glad. Han orkar med att gå långa sträckor men klarar även av att gå kortare. Vi leker mycket och tränar mentalt för skojs skull när andan faller på.

Charlie älskar att gå i skogen och jag har tänkt att han ska få bära sina egna saker i sommar i ryggsäck(bland annat sin egna vattenflaska)

provson
0

Tass

Jespersen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tycker också att Corgin verkar passa bra :) Det är en aktiv sällskapshund, den kräver inte jättemycket men den klarar också ett mer aktivt liv om man vill det! Min tik älskar att jobba, men hon kräver inte det på samma sätt som tex. border collie eller dom mer utpräglade bruksraserna. Hon klarar att vara ute och gå hela dagen, men om man ligger i feber så klarar hon en dag med bara korta rundor.

Så jag skulle säga att det är en ganska anpassningsbar hund :)

UlrikaD
0

Vad är det för skillnad på Cardigan och Pembroke mer än utseendet, om något?

[jakke94]
0

en underbart fin ras! 
Har nyss blivit tillfrågad att ställa en cardigan :) så jävla glad, haha, underbar ras =)

malinroth
0

Tack för era svar :) Det låter som att den skulle passa dem. Jag har läst på rasklubbens sida att många upplever dem som skälliga, vad tycker ni som har erfarenhet av rasen. Har de väldigt lätt till skall och är det svårt att träna bort skällandet isåfall?

toodiloo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Dom är himla anpassningsbara, dom kan hänga med en heldag i skogen likagärna som att dom kan ligga på soffan en hel dag o slappa. Härliga hundar! Dom kräver inte alls mkt, men man kan göra allt med dom. Skälligheten är en uppfostransgrej! Min tik skäller rätt mkt vid lek, det är så hon leker, men aldrig annars. Jag har en pembroke nu men vi ska köpa en cardigan till nästa sommar. Skillnaden är väl att cardigansen är lite större o lite mer aktiva. Pembroks är rätt lata på ett sätt.. Min tjej hänger glatt med på allt, men hon skulle aldrig få för sig att springa runt eller leka själv..

F.ö är det en väldigt frisk och sund ras..

malinroth
0

Det låter absolut som att de skulle kunna ge en corgi ett bra hem, de har inte kommit så långt med rasletandet än men då vet jag iaf att det är en ras som de kan ha kvar på listan :)

Ja att det är en frisk och sund ras väger in ganska tungt, de tycker att det är viktigt att rasen är så frisk som möjligt och det kan jag hålla med om :)

[Thiah]
0

Corgisar är nog underbara och Charlie är intresserad av alla människor och inte ett dugg reserverad. Fast såklart, Mamma är ju bästFlört

malinroth
0

#10 Har han lätt till skall?

[Thiah]
0

#11 näpp, skäller ytterst sällan och i så fall 1-4 skall (max) sen blir han tyst. Morrar ibland om någon går utanför (vi bor på nedre våningen) eller om någon rycker i dörren istället för att ringa på klockan.

malinroth
0

OK :)

toodiloo
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

om det ringer på dörren/knackar kan min hund skälla till ibland, men då bara ett varningsskall, sen inget mer. Jag tror att det till 95% handlar om uppfostran..

malinroth
0

Ok :) Jo jag tror också att det handlar mest om uppfostran men vissa raser har väl lättare till skall så man måste träna mer med medan andra sällan och aldrig skäller. Kan ju vara bra att veta :)

[Thiah]
0

Jag tror nog att en del raser har det lättare att inte skälla,eller så att säga är mindre benägna. För Charlie är den tystaste hunden jag någonsin träffat och då har han bott hos oss  i 6 veckor. Han var helt otroligt anpassningsbar och har så ytterst lite skällt fast han nog bråkat om annat. Glad