utfall och ignorering träningstips
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Min hund gör utfall mot vissa hanhundar. Vissa fall funkar det att ryta till så lägger han av, men ibland "stänger han av" och går inte riktigt att få kontakt med.
Även hans respekt mot mig är lite sådär, han kan ganska mycket och vi tränar en del, men ibland väljer han att ignorera mig och springer åt ett annat håll osv. Händer nästan bara när jag vill något under promenaden då det finns mycket störningar runtom, är vi på någon lugn plats och tränar funkar det till 95%.
Tips på träning?
Träningen måste nog gå ut på att han lär sig HUR han ska bete sig, dvs så att han gör rätt från början, så att du inte hamnar i att ryta. Då är det ju lixom för sent. Jobba med att hålla kontakten med honom, först på längre avstånd till andra hundar. Blir han blockerad så är ribban för högt uppsatt, backa då och träna på längre avstånd.
Hur gammal är hunden? Hur aktiverar du honom? Vad gör ni tillsammans?
Om hans respekt för dig är sådär, så innebär det att ni inte har så bra relation, inte så bra som ni skulle kunna i alla fall, och jag skulle i ditt fall jobba mycket med just relationen mellan er. Lek, aktivera, umgås, var en ledare som hunden är trygg och glad med. Träna mycket kontakt, du kan även träna skvallerträning.
#1 Det är inte så lätt att komma undan hundmöten, om man går på en trottoar tex. Jag har försört få kontakt med honom när jag ser en annan hund komma mot oss, men tycker det är svårt. Försöker redan innan hangör utfall, delvis när han fortfarande bara drar och "blåser upp sig" eller hur man nu förklarar det.
Vi tränar lite lydnad och trix. Hunden fyller 7 snart.
När han blir blockerad så finns ingen mening att ens försöka ta kontakt och han kommer heller inte att ta åt sig av träningen, utan ta er ut situationen så smidigt som möjlig istället.
Vad är grunden till utfallen? rädsla osäkerhet? frustration över att inte få hälsa?
av min egen erfarenhet när det kommer till utfallshundar så kan man lätt spä på och förstärka obehaget av hundmöten genom att bli arg på hunden eller korrigera fysiskt.
Har goda erfarenheter av skvallerträning samt ren lydnad alltså ett starkt intränat kommando men det kräver ju också en bra grund i relationen mellan er.
≧◔◡◔≦
#3 har tänkt på skvallerträning, ska testa det när jag är tillbaka från min semester. Ni får gärna ge fler tips om ni har några.
Ts, vad är det för ras?
#5 50% jack russel, resten Pudel och shih-tzu