Valpen träffa andra hundar?!
När ska man låta valpen träffa andra hundar?
Många säger att man absolut inte ska göra det innan 12 veckors sprutan medans andra säger att om man vet att hunden man ska möta är frisk och har fått alla sina vacinationer så är det inte sån stor fara.
Vi ska skaffa valp, och syrran har en 7 månaders valp(?) och min fråga till er är nu. Hur gör man?
Väntar man eller är det inte sån stor fara som man tror?!
Är ingen fara om den andra hunden är frisk och fullt vaccinerad :) Och snäll också, givetvis.
Min 12 veckorsvalp har då redan träffat massa andra hundar, bara dom är snälla och det verkar vara vettigt folk så tycker jag bara det är bra att dom får hälsa :)
Vi lät valpen träffa hundar innan 12-veckorssprutan, dock EFTER att vi frågat om de var vaccinerade.
Okej… Men jag vet ju att syrrans valp både är frisk, lugn, vaccinerad och snäll så då kanske man kan låta dom träffas innan sprutan då? :)
Tack för era svar förresten :)))
jag har läst att nya studier visar att hundens kontakter just vid typ5- 10 veckors ålder har jättestor inverkan på hur bra den kommer överens med andra hundar senare i livet. Och att man just därför inte skulle låta valpen vänta till efter 12 veckor.
Nu kommer jag inte ihåg exakt vart jag läste det men om någon orkar googla hittar ni det säkert :)
#6 - socialt är det nog inte några som helst problem att llåta valpen träffa andra hundar. Tvärtom. Utan det handlar framförallt om hälsan. Att valpen är mottaglig för vissa sjukdomar innan den fått sina vaccinationer.
Och det är klart att det går säkert bra i de allra flesta fall, men skulle man kunna förlåta sig själv den gången det INTE går bra och valpen blir sjuk? Så funderade vi. Så vi lät honom träffa några hundar där vi var säkra på vaccin och friskhet, just på grund av det sociala, men väntade med andra hundar till efter vaccinationen. Överbeskyddande? Kanske, men det står jag för.
Jag gjorde som nr #6 - lät bara min valp träffa de hundar som jag visste var snälla och vaccinerade. Tycker inte att det finns någon anledning till att låta valpen träffa hundar som man inte har någon koll på varken den eller ägaren. Hundar som bär på t.ex. kennelhosta måste inte visa det förrän långt senare efter de har blivit smittade, därför kan ens valp bli smittad av en till synes frisk hund.
Tack så mycket för era svar..
Men då får valpen bona in sig lite här hemma och om några dagar kan han alltså träffa syrrans hund som jag är säker på att hon är frisk..
Men tack igen!! :)
Det tycker jag låter toppen!
#7 jag menade att det var bra att valpen börjad träffa hundar tidigt. För enligt den studien jag läste hade de kommit fram till att den sociala kontakten valpen får vid den tidga ålder sitter i hela live. De forskrana menade att det var direkt obra att vänta med att träffa andra hundar.
#11 - jag håller ju bara med.