Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1711 ggr
[arlington]
0

Normalt att angripa buk?

Alltså, jag måste höra med er som är så kunniga här på forumet. Samma hund som oprovocerat bet mig i vintras, och samma hund som attackerat en väns hund, släpptes idag lös på min egen hund.
Aldrig sett en hund bete sig på det viset trots att jag hållit på med hundar i femton år. Det var som Cujo, på RIKTIGT, trots att den är av en hyfsat liten ras.
Den attackerade direkt och försökte hugga i min hunds buk flera gånger, vanligtvis brukar de jag sett markera kring halsen och skuldror, alternativt hugga där omkring men inte så som jag var med om idag.

Jag är inte insatt i just detta beteende så jag skulle uppskatta lite information. Jag har bara hört att hundar som dödar tamboskap går efter buken då de är ute efter att döda, och nu undrar jag alltså om detta stämmer. För då jag aldrig varit med om något liknande är jag självklart orolig.
En extremt hundkunnit vän har heller aldrig hört något liknande och funderade på om det kan bero på att små hundar inte når? Dock har även de små hundar jag sett, som försökt dominera stora hundar eller varit… vad ska man säga.. (ordet aggressiv har fått en helt ny innebörd för mig) en aning mer än normalt ilskna(?), gått efter strupe och skuldror trots sin storlek.
Och jag talar inte om att nafsa nu, utan riktigt, riktigt allvarliga huggattacker.

Min hund äter värktabletter just nu som hon inte vant sig riktigt vid ännu så hon känner sig lite osäker ibland, och då vi jobbar stenhårt på hundmöten och att vara tysta (nu skäller hon "bara" på fem av tjugo vi ser varje dag) så är jag dessutom orolig för att vi ska behöva börja om från början nu. Jag hoppas ni förstår att jag är orolig och ledsen och jag vill helst inte höra att det är vårt eget fel eftersom hon skäller ibland. Hon var till och med tyst tills den började skälla och då släppte alkistanten alltså hunden som direkt angrep. Jag fick vråla och skrika som ett monster för att slutligen lyckas få den att hålla sig två meter bort tills tanten behagade gå och hämta hunden och jag skäms för att jag blev så förbannad, inte varit så arg på tio år minst och jag finner själv en stor stolthet i att annars kunna hålla mig neutral och lugn i alla situationer.
Är även bestört över att andra som kanske inte såg hela händelsen tror att det var min hund som var elak, då det ofta blir så att större hundar antas som de skyldiga då något händer.

Och så är jag fasligt ledsen över att det blev såhär, har skadat min hand och hade svårt att dra bort min hund till säkerhet så att jag lättare kunde positionera mig så att attackerna skulle riktas till fullo mot mig istället. Kan vår trygga relation ha skadats av att jag inte kunde beskydda henne? Hon har bara varit här i två månader och vi har fått en så fullkomligt underbar kontakt som jag värdesätter mer än något annat.

Har ni själva varit med om något liknande? Och hur agerade ni?

Cazzos
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Vet inte hur du ska lösa detta, men jag puttar upp tråden och lämnar ett tassavtryck för att jag blev nyfiken på dina frågeställningar och jag önskar dig lycka till med din hund.

Du ska inte skämmas för att du blev förbannad, man vet inte vad man ska göra i en sådan situation, vissa får panik och andra skulle säkert reagerat som dig. Det är svårt att hålla lugnet om man inte varit med om det förut och vet hur man ska hantera situationen men jag tycker att du gjorde det bästa för dig själv och din hund.

Karmatarerskanise
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Putt

Beklagar att ni fick vara med om det! Hoppas ni kommer över det båda två!

fia-mia
0

Usch vad hemskt! Sätter ett avtryck här då jag gärna vill veta vad andra tror

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Mischa
0

Jag tror absolut att storlek kan göra skillnad i angreppssättet, att en liten hund gärna tar där den kommer åt, och en större hund ofta hugger mindre över ryggen.

≧◔◡◔≦

[arlington]
0

Tack för era svar. Tyvärr är jag fortfarande inte ett dugg klokare. Hittade dessutom ett sår på henne, som inte kan ha varit djupt. Jag känner mig så hemsk som missade det, men jag kollade i huvudsak efter blod och jag var för upprörd för att klara av att göra en fullkomligt grundlig undersökning.
Det håller på att läka nu och har fått en mjuk skorpa. Det är ganska stort, en halv centimeter brett och kanske två, tre centimeter långt.
Känner mig ganska risig i hjärnan så jag har inte orkat skriva och tacka för alla vänliga ord. Jag känner nu att i den situationen var det ändå ganska okej att reagera starkt. Men jag önskar ändå att jag sluppit vara med om den upplevelsen, mest för min hunds skull.

#4 Det var min första tanke med, men min hund är inte så stor att den inte nådde någon annanstans. Och jag har fortfarande inte hittat någon som har varit med om det här beteendet vilket gör att jag helt enkelt tror att hunden är galen.
Vi bemötte den som vi brukar när en lös hund kommer sättande- jag håller mig lugn och talar mjukt med min egen hund så att hon ska sitta och vara stillsam (vilket hon gladeligen gör då hon vet att hunden vill fram till HENNE- för henne finns inget roligare) och jag tänkte söka hunden med blicken. Väntade mig att den skulle cirkla och iaktta oss för att den var nyfiken, men det hann bara gå några få sekunder från det att vi förberedde oss på mötet (och att göra det klart att hälsa tyvärr inte går för sig) tills den bara flög på henne. Först trodde jag att den bara ville leka ändå, tills jag både hörde och såg att den högg. Helt oväntat. Aldrig varit med om något liknande.
Min hund var med förberedd på en potentiellt kelig stund så hon blev totalt förvirrad av det hela.

Nåja, jag känner att jag inte riktigt orkar skriva så mycket om det nu. Ska ta en vilodag idag och återhämta mig efter den här hiskeliga veckan. Hoppas att ni andra slipper vara med om något sånt här!