Vilken typ av sele ?
Vilken typ av sele är bäst enligt er ? och vilken typ är sämst ?
Samt skriv lite olika för och nakdelar med alla sorter.
Ska köpa en till min leonberger tjej nu i veckan men vet inte vilken modell jag vill ha.
Jag ska ha den till att gå promenader med, samt att hon ska ha den när hon följer med mig till stallet o är med när jag rider ut i skogen (hon går bredvid i koppel).
När man är ute så är hon snäll och inte dragig men kommer det en katt lr. likanande så tar hon sats och försöker dra/rycka till en gång men sen inge mer :)
Vilken sort tycker ni verkar bäst att ha?
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
Jag hade satsat på en y-sele som sitter rätt tight om halsen och inte för nära armbågen (skav) :)
En sån skulle du till och med kunna dra lite lätt med då den ger full rörelsefrihet och lägger vikten på rätt ställe. (skulle du vilja dra tyngre drag eller regelbundet är ju en dragsele bäst, men som jag ser det sitter en y-sele så pass bra att den är bäst om man bara ska ha den på vid promenader osv med. Liten risk för skav och stor rörelsefrihet)
Såvida det inte är en anti-drag sele du är ute efter för då blir det ju tvärt om..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Det jag vill ha är en sele som är snäll emot henne och som hon kan gå långt i som inte stör henne :) Eftersom att hon inte är dragig utav sig så ser jag absolut inget behöv utav att ha en sele som är någon typ av "anti-drag" :) Vilken menade du då att var bäst ? :)
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering
Y-selen :) En y-sele som sitter ganska tight runt halsen liger inte mot strupen utan vilar där hunen är som starkast och där bogbladen inte hindras av den, sen ska mag-remmen helst ligga lite bakom armbågen för att inte skava när hunden springer. (Jag tycker inte om de selar där magremmen och halsremmen nästan korsar varandra mitt på nacken/manken.. möts de på nacken så ligger remmen i armvecket s.a.s, möts de längre mot ryggen så ligger hals/bröstremmen över bogladen vilket kan ge skav och hindra)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.