Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 6881 ggr
pius314
0

loksele vs. nome...

Nu är det ju inte aktuellt förrän nästa vinter men vi tänkte låta vår hund dra pulka (med skackel) i fjällen när han vuxit till sig.

Har googlat och letat här på forumet och hittar fler olika typer av selar

Loksele

Nome

Kombi

fler?

Oftast ser man bara hur själva selen ser ut på försäljarnas sidor, jag skulle vilja veta vilka olika plus och ev minus de olika varianterna har. Ni som har dragselar för skackel (skalm), varför valde ni just denna variant?

OM han tycker det är jättekul att dra kan man ju tänka sig att träna andra dragvarianter också även sommartid… (drömmer mig bort)

Tacksam för all info jag kan få!

tjing

• Tillräckligt bra är perfekt! -
malinroth
0

Nelly har en nomesele för linkörning och en nordisk sele för pulka och skrinda med skacklar. Båda selarna är från Björkis, bra kvalitet och dom sitter bra.

pius314
0

Tack för svar!

läste om nordisk sele här:

http://goto.glocalnet.net/draghundsport/utru_hun.html

och att den var på "utdöende"… men det är ju den som björkis har som alt. till nome… är det den mer avancerade nomeselen som björkis har? ÅH hatar att inte hajja hur allt hänger ihop…

nu ska vi ju inte (planerat) tävla med honom, men det kommer ju bli några veckor/vinter beroende på snötillgång som han kommer få dra, så man vill ju ha nåt bra! (och kanske lite på somrarna med ju..)

pius314
0

nån mer som har erfarenhet av olika sortes selar för drag med pulka. Plus och minus?!

tjing

tvättäkta bybo
0

dragråttan har en combined sele.

inte erfarenhet för drag med pulka, tyvärr! men för övrigt, det finns ju en massa olika modeller av dragselar att välja på.

bla:

non-stop

zero dc

h-back

x-back (vanligast)

m.m.

Zabbio
0

Kanske drag med pulka inte är det lättaste att börja med? :)

Nu är jag inte så insatt i drag, men jag försökte köra in Kiro med pulka.. det gick käpprätt åt hel-kornet.. :3 Han fattade inget, bara snurrade med svansen mellan  benen och blev förtvivlad..

Men sen köpte jag en cykel.. och DEN gillar han att dra! Fattade poängen redan första gången och är riktigt duktig :)

Nu hade jag väl lärt in ett dra-kommando litegrann mest på skoj, knappt medveten om det, men det  fattade han direkt med cykeln. (På promenaderna hushade jag på honom och berömde när han drog i kopplet, samt när han gick tillbaka till fot).

Så det är kanske en ide att träna canicross tex, innan vintern och pulkatiden kommer? Så vet han ju vad dragandet handlar om :)

Jag köpte en nome sele, men skulle tro att en kombi funkar bättre till pulka.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

pius314
0

#4 ja precis Flört det finns ju så många varianter… därför hoppades jag på lite fördelar/nackdelar med de som ni använde. Varför valde du kombi, tex?

#5 jag har läst om era bravader och också blivit sugen på att börja med cykel. Men han är för ung än… vi kommer röntga honom vid ca 1,5 år och efter det får vi se om det kan bli nåt drag under galosherna Skrattande

skulle dock vilja ha en sele till honom redan denna vinter så att han liksom hajjar att när vi åker skidor så har han sele…

Har haft en boxer tidigare (men då var inte selarna så utvecklade som nu) och han ÄLSKADE att dra pulka… vi får hoppas att den här killen också är på…

Zabbio
0

#6 Lycka till :) Ska testa canicross själv idag är det tänkt (canicross - springa med hund, bikejoring - cykla.. kan inte de svenska namnen xD ) Den andra hunden får bära vattenflaskorna.

pius314
0

#7 tackar, har aldrig hört om canicross, får googla på det med (om det inte bara är att man ska springa med hunden fast med ett fancy namn Flört)

Har den andra hunden vattned i klövjeväska?

Rapportera gärna hur det går för er :-D

Zabbio
0

#8 I princip är det att springa med hunden, fast hunden är framör dig och ger lite draghjälp :) Ett bra sätt att lära in kommandona innan den får cykeln.. man har inte jättemycket att säga till om när man cyklar. :P

Jag har en vanlig ''hundryggsäck''.. billig sak. Tänkte lägga en liten vattenflaska i var väska (33cl) :)

tvättäkta bybo
0

jag har själv köpt lite olika märken på mässan nu i helgen :)

r-sele

x-sele

manmat - hound

pius314
0

#10 åh, spännande, berätta gärna hur du använder dem och till vilka hundar Glad

ang manmat - hm menar de bred bringa när de skriver deep? eller rundad? eller annat?

för en boxer har ju en annan konstitution än tex en husky… och det handlar mer (för oss) om att kunna dra en pulka med matsäck och spade (kanske tutti 20-25 kg) i skidtempo än att dra mig på en tävling…

man kanske ska in och prova olika modeller någonstans för att få en uppfattning om hur de sitter på just min hund…

fettmedkevlar
0

Lämnar avtryck för att se uppdateringar från andra :)

Bor själv i Lappland så använder mina hundar till drag.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

tvättäkta bybo
0

djup bröstkorg

INTE djup bröstkorg

du ser ju skillnaden greyhounden har "djupare" bröstkorg :)

vad har du för hund? så kanske jag kan hjälpa dig med vilken modell på sele du ska ha! :)

jag har vorsteh/husky/vinthunds blandningar som jag kör släde med, på elitnivå.

pius314
0

#13 aha (tror jag) menas det typ från manken och neråt… Jag har en boxer av det större slaget (60 cm mankhöjd vid 7 mån). Tycker själv att han har djup och bred bröstkorg… :-)

tvättäkta bybo
0

jag skulle rekomendera en specialsydd dragråttan sele, eftersom att en boxer har bred bröstkorg, tjock hals och rätt kort rygg så är det svårt att hitta en sele. standardmodellen på dragselar är ju gjord för "draghundar" och kommer troligtvis inte passa.

pius314
0

#15 tack för tipset :-)

han ska ju dessutom (om allt går enligt plan) inte dra i spann utan en pulka med skackel… så det måste ju finnas sidofästen för skacklarna… därför undrade jag i första inlägget lite om olika modeller.

.

.

.

fast tjock hals vet jag inte, muskulööös brukar vi säga

Flört

tvättäkta bybo
0

hehe! ;) grov hals då! är det bättre? ;)

pius314
0

#17 det får duga :-D Jag ska spana in dragråttans utbud :-)

tvättäkta bybo
0

#18 gör det hon är jätteduktig! :)