Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3085 ggr
Noa-Nisse
0

agressiv valp?

En familj som bor en liten bit ifrån mig har en belgisk vallhund och en westie. Westien är ca 9 år och den andra är 8 mån (tror jag?)

Jag har bara sett hundarna vara i trädgården än sålänge. Valpen TOK-skäller när man går förbi. Klenod blir väldigt avvaktande när hon ser att vi tar den vägen förbi deras hus.

Så en dag när jag gick förbi så kom hunden och skällde i vanlig ordning. så kom kvinnan som bor i huset ut och riktigt skällde och slog (vad det lät som) i magen på hunden upprepande gånger. Jag kunde inte riktigt se eftersom de har satt upp en sorts svart filt runt hela deras hus längs med staketet som jag antar är för att hunden inte ska se de som går utanför och därmed inte börja skälla.

Men iallafall så sa jag till kvinnan att Klenod och hunden får jättegärna träffas. Men fick då till svar typ "nej hunden är agressiv"

Kan en sådan pass ung hund redan vara agressiv mot andra hundar? jag tycker det är märkligt

Medarbetare på Hundar.ifokus

[JennyNorgren]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Agressiv 8 månaders hundar finns det nog. Men då har den blivit det av en anledning. Kanske att den inte har träffat andra hundar och människor. eller kanske att dem behandlar den illa och inte ger den en chans. Men belgiska vallhundar kan vara skälliga (enligt min erfarenhet)  men aldrig såpass att de är agressiva.

Usch för sådana där människor. Och det är klart att han skäller om han hör att det går någon utanför men inte kan se dem. Vaktar ju.

Loveradio
0

Tycker det låter som den är understimulerad, den kanske bara får vara där i trädgården? :/ Och då kan dom ju hitta på sånna saker som att skälla på allt och inget. Det kan också vara att den är osäker.

Hur låter skallen? Lät det aggressivt? Jag har ingen aning om en valp kan vara aggressiv, om den blir slagen så borde den ju bli det, eller iallafall osäker. Tycker förövrigt att hundägaren låter konstig… Och slår hon hunden är det ju hemskt.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Noa-Nisse
0

Inte bara slår… Jag har sett henne lyfta hunden i skinnet brevid öronen upp emot sig liksom (förstår ni?) Dragit i svansen och fällt hunden när den sprungit mot staketet. Men eftersom hunden verkar vara van vid den behandlingen så bryr den sig inte alls. Den bara springer vidare som om inget hade hänt.

Vad jag tycker så låter skallet inte som en hund som vill hälsa. Utan en hund som vaktar sitt hus och inte vill att man ska komma i närheten. Men jag har mött många hundar som haft det typet av skall och sen när man verkligen närmar sig hunden så är den hur snäll och go som helst.

Jag ka inte uttala min om hunden är understimulerad eller ej. Men eftersom de bor i rärheten av mig och jag aldrig sett dem ute så kan man ju anta men dock inte veta.

Det är ett ungt par som har hundarna och jag tror att de tyckte det var coolt att ha en sådan hund jämfört med westien.

[JennyNorgren]
0

Men usch ! Sådana människor bord einte få ha hund. Man ska aldrig göra en hund illa. De påverkar ju bara deras socialitet mot andra människor och hundar.  Men det kanske är så att han vaktar och att han egentlgien vill hälsa. Men att dem inte låter honom göra det för att det är dom som är okunniga och tror att han är agressiv fast han inte är det.

Men och andra sidan så spekulerar jag bara. Men det skulle kunna vara ett skäl till varför han gör så.

Noa-Nisse
0

#4 det är precis så jag också tror! Hon säger att "han är ful i munn" också ?! vad hon nu menar med det.

exitingsvillemo
0

Vad är det för belgare?

Noa-Nisse
0

jag tror det är en Malinois.

exitingsvillemo
0

Just Mallen är ju en relativt skarp ras, som gärna vaktar. Börjar dom inte jobba med sin malle så har dom snart stora bekymmer Obestämd

[Forest]
0

Visst finns det agrisivaunghundar framförallt om det handlar om att det finns en till hund i hemet, för ofta får de konstigt någ för sig att de har backup av hund nr 1. Jag tycker att ägaren bör någ träna sina unghundar lite mer utan att ha med den vuxna hunden, låta valpen få bli självstänidig samt få jobba mer.  Att slå en hund fattar jag inte alls vitsen med eller höja rösten på så vis. Låter som en dåligt påläst hundägare måste jag säga, det kan gå käpprättåt ***** för denna hund tyvärr :-C

Mischa
0

Ja.

"Aggressivitet" används ju ibland som ett samlingsbegrepp på en rad olika avståndebeteenden, allt ifrån morrning och utfall till regelrätt bett, vilket kan ha massvis med olika orsaker.

Men man kan ju undra var orsaken är, en 8mån "valp" känns nog snarare rädd/osäker än rent arg, och är det en malle så finns ju rätt mycket starka egenskaper med i bagaget vilket gör det till en potent hund.

≧◔◡◔≦

Chalin3
0

Tänkte bara på det där med att skallet inte låter som att den vill hälsa.

Märker på Simba som sååå gärna vill hälsa på och leka med ALLA. Men ibland när han sitter i buren så blir det ett helt annat ljud.

Tex på morgnarna när vi ska åka iväg så brukar det komma en dam med hund gående och är Simba utanför bilen låter han på ett sätt men har han hunnit stängas in i bilburen låter det helt annorlunda. Då låter det inte så snällt, nästan som att han blir frustrerad över att han inte kan komma närmare den andre.

Fast behandlas inte hunden bra så kan det ju inte vara helt omöjligt att han utvecklat ett aggressivt beteende. Låter inte som någon bra matte.