Cykeldrag :)
Häromdagen kom jag ju på att Kiro älskar att dra cykel.. jag har ingen erfarenhet av dragsport, men efter denna upptäkten hittade jag ''bikejoring'' på internätet ;) Lite youtube tips och så.. Nu vet jag inte om jag gör ''rätt'' men det verkar fungera rätt bra, så..:P
I vilket fall.. de första fotona togs idag :)
Kiro tittar mot fotografen, nästan som att han säger "Se så duktig jag är!" :P
Det går rätt fort när det vill sig..
Men man måste kunna ta det lugnt också.. Tar ju inte långa turer nu när han är helt ny på det, men de vi tar är mest i trav..
Dessutom måste man kunna gå fint uta att dra också. :P
Och efter hårt arbete (samt med jämna mellanrum under tiden) blir det dricka paus :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Vad kul! Kör själv mina hundar med cykel under sommaren :D
Angående att hunden går i trav, det är det mest effektiva för hunden. Dvs den sparar på energin och arbetar mer jämt med musklerna. Vad använder ni för sele? Försökte urskilja på bilden men hunden har ju en del päls :)
Ser underbart ut :) Han verkar ha roligt och du med av att döma på bilderna. Det är finstilta kan man ju fixa senare med kommandon .. så du verkar ju vara på rätt spår så bara att köra på :)
Tack! :D
#1 Det är en hemmagjord sele, i stort sett en X-back/nome sele även om remmarna inte ligger exakt som de ska…. Den funkar bra, lägger trycket i ett Y runt halsen som är fodrad med tjock renpäls som smälter in i Kiros päls :P Men jag har beställt en riktig nome sele. Den jag gjort kanske trycker lite på nacken.. men den är inte helt fel. :)

#3 Mycket fiffigt att göra en sele själv, har provat men det är så förbaskat mycket tjorv att få måtten rätt :) Vad har du beställt för nomesele? Använder själv nomesele till huskysarna och specialmåttade från Tjeckien till schäfrarna.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
guud vad duktig han är! 
#4 En Björkis.. billigaste jag hittat. :) Säkert inte den bästa kvaliteten men den har varit rekommenderad i lite olika trådar när jag googlade.. och sen kör jag ju på minst sagt hobbynivå, så.. :P
#5 Tack :)
---
Han går inte helt rent idag, gissar att han har lite träningsvärk.. :3 Tusan, jag sm försökta hålla igen så att han inte skulle förta sig. Men det får bli en välförtjänt vila några dar.. har det inte gått över tills måndag får jag åka in till veterinären och kolla. (känns onödigt att ta helgjour för en så pass lätt hälta, om han inte blir värre förståss)
Märks inget i skritten eller galoppen, men han nickar lite i traven och bakbenen verkar inte helt hundra rörelsemässigt. Annars pigg och glad.. och energisk o galen som vanligt. Har kollat trampdynorna, kännt igenom benen, stretchat sv utan att hitta nåt.
Ska ringa en fsd ägare och kolla om han varit röntgad.. han ställdes ut som unghund så då kanske han blivit det…? Borde jag kanske kollat innan men har inte märkt nåt höftfel på honom förr, så..

#6 Hunden kan ju halta också pga stelhet, dvs om hunden inte är van att dra så kan den ju få träningsvärk. Värmde du upp före och varvade ner efteråt? Något jag rekommenderar är att gå någon kurs i att stretcha och massera hunden, har jag själv gjort och stretchar alla mina hundar efter dragträning :-)
#7 Jo, det är ju det jag tror att det är :) Han r haltfri idag, btw :) Men man vill ju vara säker. :)
Har gått hästmassage kurs, kör lite samma stil med hunden :)