Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1476 ggr
[pomona]
0

Hjälp, FORT!

Hej!

Jag fick hem min chihuahua/russkiy toy i söndags. Hon är en tik på 6 månader. När jag var och besökte henne så var hon jätteglad och "hoppig" mot mig och allt kändes jättebra så jag åkte hem och tänkte och det gick inte långa stunden fören jag bestämt mig att jag ville ha henne. (Jag kollade på deras nyfödda valpar och även mamman till valparnan, de var tvungen att göra sig av med hundarna på grund av att hennes man blivit svårt sjuk.)

Men åter till problemet, de bodde i en stor villa med stor gård och många hundkompisar så jag såg till att fråga om hon trodde att hon skulle må bra hos mig (lägenhet, barn mm.) Då sa säljaren att hon var van vid detta och att det inte borde vara något problem.

Jag åkte och hämtade min donna och hela färden hem skakade hon och det kan man ju förstå. Väl inne i lägenheten blev hon sig själv igen och studsade upp och ned. Dagen efter när de andra i lägenheten kom hem, 2 vuxna och ett barn så blev hon mycket reserverad och morrade åt dem samtidigt som hon smög sig under sängen. Vi jobbade med att barnet i det här fallet fick sitta i mitt knä och sträcka fram handen så att hon fick komma till honom. Utan resultat. Dagen efter (igår) så försökte vi med samma sak, då började vågade hon sig sakta fram men det slutade med att hon högg. Hon har även börjat hugga mot ansiktet på mig ibland. Detta är inte bra.

Men vad jag undrar är, har ni något tips/erfarenhet av liknande beteende?

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hon verkar väldigt osäker, och är väl i en ålder då det möjligen är mindre lyckat att plötsligt byta familj.   Låt henne i lugn och ro utforska hemmet och säg åt alla att inte ens titta på henne till en början. Sträck inte fram några händer mot henne, utan låt henne vara i fred och ta det i sin egen takt.   Hur fungerar det utomhus?

KaiPon
0

jag säger som #1, det låter mest logiskt. Gå inte till henne, låt henne komma till er i sin egen takt. Glad

Just a Block Party MonstAr with a Heart of Gold on this Blue Planet
http://vizualfreakkaipon.blogg.se/

[pomona]
0

Hon är väldigt reserverad men skäller på vissa hundar på håll men när de närmar sig så blir hon väldigt liten och aktar sig.

Maja2
0

och se till att hon har sin egen hörna där hon alltid får vara ifred, med en bädd eller korg ….

[pomona]
0

Hon har en bädd som är hennes alldeles egna. Jag är så himla orolig för att hon inte trivs bara. Är "nybörjare" inom den här sektionen av hundar, har tidigare haft jakthundar i familjen innan jag flyttade hemifrån för att gå gymnasiet.

Maja2
0

#5 För att du ska få en trygg och stabil hund, måste du vara en trygg och stabil ägare.

[pomona]
0

Jo, det är jag mycket medveten om. Jag visar det inte för henne, och faktiskt inte för någon annan i min omgivning heller. Tänker mest på det när jag sitter och reflekterar över hennes beteende såhär.

Maja2
0

#7 Tro mig, hunden läser av din sinnesstämning även om du inte visar det. Andas djupt några gånger, sänk axlarna och tänk: Det här fixar jag. Du har säkert kunskaper, annars skulle du inte skaffat hund. Ta det lugnt bara :)

Chalin3
0

Just det där med att sända ut lugnande signaler är ofta ganska effektivt.

Har själv märkt vilken skillnad "gäspningar" kan göra.

Om man gogglar på det så kan man säkert hitta olika tips på hur man lugnar en hund med signaler.

[pomona]
0

ja det är sant. idag när vi vart ute har hon skällt på allt och alla i alla fall, dock inte glatt utan mer irriterande men det kanske man ändå kan se som lite positivt med tanke på Chihuahua generna?

Karmatarerskanise
0

#10 Vilket kan du se som positivt? Att hon skällde på allt och alla eller missförstår jag nu?

Maja2
0

#10 chihuahuagenerna??   Att hon skäller på allt och alla handlar nog om osäkerhet det åxå.

[pomona]
0

ja, vad jag vet och har varit med om så är de flesta chihuahuor väldigt ettriga och mån om att skydda sin matte/husse. Det är ju inte positivt så men är ni med på vad jag menar lite?

Maja2
3

#13, det handlar om uppfostran och inte så mycket annat.