Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2539 ggr
[Tess86]
0

Glada besked

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är så himla glad för Skades skull. För en månad sedan höftledsröntgade vi henne hos Veterinärboden i Åkers styckebruk och fick inte alls roliga besked. Vi fick höra att Skade aldrig skulle kunna träna för mycket eller jaga, bara gå på lugna koppelpromenader. Vi fick acceptera att hon aldrig skulle bli en gammal hund. Det fanns ju operation som alternativ, och i så fall skulle de skicka remiss till Strömsholm, men det var ju ifall vi visste att Skade var en bra jakthund.

Vi har ingen aning om ifall Skade är en bra jakthund. Hon är elva månader gammal och den här hösten skulle vara hennes första jaktsäsongen. Men vi ville ändå inte döma henne till ett kort liv med stillsamma koppelpromenader. Så vi bad dem skicka en remiss till Strömsholm.

Det var lång väntetid där men i går var vi där, och jag är så glad att vi åkte dit. Ortopeden Lennart Sjöström är känd för att vara Sveriges bästa. Han undersökte Skade noggrant, tog nya röntgenbilder osv. Här krävdes ingen operation, tyckte han. Detta borde gå att fixa med sjukgymnastik och träning. Det här är något som fixas genom att hunden rör på sig, inte vilar.

Om en vecka väntar resan dit igen. Då ska vi gå på sjukgymnastik och utforma ett träningsprogram. Vi ska besöka ortopeden igen om en månad och se hur det går och under hela vintern ska vi dit en gång i månaden för att träffa sjukgymnasten. Resten av tiden ska vi gå hon en veterinär där vi bor och även träna mycket, mycket hemma varje dag. Veterinären trodde att Skade borde kunna jaga och sjukgymnasten tyckte också att prognoserna var goda, nu har vi ju ett helt år på oss att fixa henne till nästa jaktsäsong.

Vi är så glada både för vår skull och för Skades. Så skönt att slippa en komplicerad operation med besvärlig konvalescenstid efteråt.

pius314
0

Härliga nyheter! Grattis!!!

• Tillräckligt bra är perfekt! -
zoolatri
0

Vad härligt!:D

Måste vara en oerhörd lättnad!

Maja2
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Härligt!! Grattis!

LinaK
0

Verkligen roligt att höra Skrattande Du får hålla oss uppdaterade!

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Noa-Nisse
0

Åh vilken lättnad för er :)

Lycka till med sötnosen!!

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Tess86]
0

Tack så mycket, allihop! Ja, det var verkligen en lättnad. Vi lägger gärna ner så mycket tid och arbete som det krävs för att träna henne.

Tyvärr fanns det små tecken på artrosbildning i högra höften men veterinären verkade inte orolig för det. Vi ger henne glukosamin och han trodde att hon skulle kunna leva ett fullgott liv utan bekymmer.

Och skulle hon få ont vid högre ålder så finns det ju alltid goldtreat också.

Nu väntar en spännande höst och vinter, eller egentligen ett helt spännande år fram till nästa jaktsäsong då vi får se om vårt arbete har lönat sig. I vilket fall kommer Skade att kunna få leva ett riktigt hundliv, med fart och aktivitet som en jämtis behöver. Jag ska hålla er uppdaterade :)

Karmatarerskanise
0

Vad kul att läsa :D

Jespersen
0

Jag läste er förra tråd med tungt hjärta, så det här var verkligen roligt att läsa!

Jag håller tummarna för att träningen ger resultat och att lilla Skade får lov att jaga nästa säsong :)

Loveradio
0

Härligt! :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Tess86]
1

Vad roligt att höra att det är så många som bryr sig :)

Vi håller på med blodspår med Skade i alla fall, och hon är riktigt duktig på det, så lite utlopp för "jaktinstinkterna" får hon, och hjärngympa. Mina sambo vill klara viltspårprovet med henne så det blir kanske lite sånt under hösten och våren nu istället. Och under vintern får det bli mycket pulsande i, förhoppningsvis, djup snö.

Förresten så borde vi ha döpt henne till Friske istället så kanske hon inte hade haft problem med höfterna :P Det blev lite lustigt när vi skulle skicka in Skadeanmälan till Agria.

KvirrZ
0

Vad härligt att höra!! Glad

- Mvh Emma