Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 1977 ggr
Zolah
0

Hund uppfostran

Hejsan, nyligen harr min pojkvän flyttat hela vägen från södra sverige till  mig i norrland. Och tillsammans med honom följde det med en söt liten shitzu ( stavning ? ) . Nu ska jag berätta saker som säkert är både rätt och fel, men ta i akt att detta är min 'första hund'.

Problemet är att lämna henne hemma, det har gått mycket bättre sedan senast. Vi har vat henne att hon får vara i köket om nätterna bakom en barngrind, så hon inte måste ligga i sängen med oss hela tiden. I början var det mycket gnyende men nu går det som fina fisken. och på morgonen  blir det promenad innan vi går till skolan ( i början försökte jag att trötta ut henne innan vi åkte, tänkte det skulle göra mindre energi till att bli upphetsad ).

Men det funkar inte riktigt, alltid när vi kommer hem så blir hon sjövild. Visst hon får vara glad, men hon stressar upp sig så mycket och lastar runt så jag tror knappt det är hälsosamt i längden. Och om vi nu skulle ha haft sängen kvar vid fönstret, eller jackor upphängda skulle chansen att dom blev 'vandaliserade' rätt stor.

vi kan ta exempel om dom första gångerna då vi var tvugna att lämna henne ensam hemma… hon rev ner hatthyllan som satt i väggen genom att dra lös den med hjälp av jackorna, och persiernnerna numera har ett hål i mitten då hon hoppade upp där och bet/slet ( tur nog skar hon sig inte i munnen! )

Nu har jag börjat få i som uppgift att lugna henne efter skolan, det verkar funka rätt sådär? det tar ner henne iafl från en tia till en 8a i intensivitet.

Först så började jag att försöka placera henne i korgen, gick inte så värst bra… hon var ju överallt, så jag la hon på rygg, och hon började andas lite normalare - Efter det så säger jag åt henne att stanna, och om hon gör det så får hon en godis. - Idag kan jag ibland gå ur rummet, för att sedan återvända med en godis. Vilket gör att hon numera sitter och väntar en stund och lugnar ner sig lite ( som sagt från en tia till en 8a ).

Men hur ska jag göra nu? för att få det att bli ännu bättre? hur ska jag få en lugn hund när jag kommer hem som nöjer sig med att hälsa och kanske leka lite grand?

Tänk nu på att jag har 0 koll på hur man håller på med hundar, allt jag vet är ytliga saker från tv. ( vill dock inte testa att göra illa hundar, har börjat bli lite kritisk mot cesar på den fronten, vissa saker funkar. som att inte tillåta hunden att gå först - testade på min mammas borzoi, blev så mycket lättare att gå ut med honom då. gick nästan fot. Tyvärr är det ju ingen ide att fortsätta det då min mor inte gör det.  )

tack på förhand :)

Zabbio
0

Det är väldigt viktigt att vara konsekvent. Ge inte ett kommando om du inte har möjlighet att ''få igenom'' det. Nu menar jag inte nödvändigtvis fysiskt tvång, men om du tex säger ''sitt'' så ska det sluta med att hunden sitter, oavsett vilken metod du väljer. Det mest effektva är i princip alltid att hunden själv, aktivt klurar ut  vad den ska göra utan att du rör/tvingar den- tex lär de sig ofta snabbare om du håller en godis bit och väntar tills den sätter sig, än om du trycker ner rumpan på den. Så en stor portion tid och olika metoder/lister (om du hållt på med en sak i 10 minuter och det inte fungerar är det skönt att ha en reservplan som kanske funkar bättre mellan er två, hellre än att riskera att bli frustrerad och kanske ta till metoder man egentligen inte gillar) till hands om du ska be om något hunden kanske inte lyder, så att det inte slutar med att hunden kan ignorera dig. Jag vet inte var grundlydnaden ligger hos just denna hunden, men saker som är bra att öva på är tex de vanliga sitt, ligg och så småningom ''stanna''. De kräver att hon fokuserar på dig och om hon sitter så är hon ju mer stilla än om hon snurrar runt ;)

Tex kan du kalla på henne till korgen, hålla upp en godis och försöka få hennes fokus så att hon sätter sig och tittar på dig. Använd ffa kroppspråk, ngt ljud som bara betyder ''titta hit'' kan vara en ide om hon har fokus på allt annat.

Ge godisen när hon  sitter, om hon reser sig innan hon hunnit få den så ta bara bort handen(med godis) och ge den när hon sitter igen. Reser hon sig efteråt så be henne sitta igen, vänta några sekunder innan hon får belöningen. (Beroende på hur duktig hon är på detta). Sen kan du när det fungerar avända handen som stopptecken, säga ''vääääntaaaa'' eller liknande och backa en liten bit. Inte så långgt att hon följer efter dig och reser sig, utan då får du be henne sitta igen. Osv. Iden är att hon ska kunna sitta still och vänta, helst med fokus på dig. Att börja med korta, korta pass och sen förklänga dem.

Det är ett tips om kanske inte är en helt direkt approach. Ett annat är att inte leka så mycket inomhus (så länge hon är uppstressad) utan mest kela och ta det lugnt. Lugna hjärnövningar, spåra godis tex kan man ju göra inne. Om hon stressar upp sig så skicka iväg henne med kroppspråk och kommando. Du kan  tex ha ett rum (för att en dörröppning är en tydlig gräns) bredvid vardagsrummet eller var ni nu är. Om hon börjar stissa och springa runt och kräva uppmärksamhet, så skicka in henne i rummet. Allra helst utan att du flyttar henne. Du ska inte heller stänga dörren, det är bättre att ta sig tid och tålamod att helt enkelt ta tillbaka henne till det rummet så att hon till slut inte försöker gå ut. När hon är lugn (har du sitt övningen i minnet är det stor chans att hon ganska snart bara sätter sig och väntar på att bli insläppt när hon väl inser att hon inte får komma in direkt) så släpp in henne med en lugn men positiv ton ''ok, kom in'' eller vad du vill. Inte överdrivet glad (=stissar upp igen) men inte arg så klart, bara lugn. Godis är nog bäst att låta bli här, belöningen att få komma in är stor nog. Även om hon stressar upp igen drekt så kan det vara en bättre ide att låta henne vara normal än att gå igenom det direkt igen, det viktiga är först och främst att hon lär sig gå undan, och vänta tills hon kan komma in. Om du blir trött och frustyrerad blir det bara svårare. Det löser inte problemen över en natt, men det är små steg på vägen.

Men det allra viktigaste är ändå att hon får rikligt med motion och framförallt hjärngympa. Lekar som tröttar ut mentalt. Såna kan du säkert få mer av från andra här.

Se till att hon har leksaker att tugga på om hon måste vara ensam.

Det är hur jag hade försökt lösa det om det varit hos mig, och unefär så jag har hjälpt en väninna att lugna ner sin jaktlabbe med ungefär samma problem. Det svåra med såna här saker är oftast att ägaren sänder ut fel signaler eller inte är konsekvent nog med att säga ifrån när hunden stressar upp sig. I min väninnas fall hade hon svårt att läsa sin hund, och dessutom lite psykiska depressionsrelaterade propblem. Hon tog tag i motionen, långa skogspromenader och hade god vardagslydnad, men innomhus var hunden ett monster av energi och förstörelselust. Min ''metod'' hjälpte väldigt effektivt och när jag var där var hunden lugn och tillfreds, låg mest stilla under bordet när vi hälsat. Avspänd. Men jag fick veta att när jag inte var med var hon för det mesta sitt gamla uppspelta jag. Bättre perioder orkade väninnan vara konsekvent, men  sen kom sämre perioder. Och hunden lärde sig snart att om hon inte gav sig så fick hon igenom sin stress ändå.

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

[arlington]
0

Oj, vad roligt! Grattis till både pojkvännen och hunden! Jag känner igen dig från Råttor iFokus! :D
Ligger hon ständigt på åttan i din skala, i vilka situationer är hon som lugnast?

Var lugn och ignorera henne i början när du kommer hem, det ska inte vara en så stor grej att man kommer tillbaka. :)
Att be henne lägga sig i korgen när hon är så ofokuserad verkar vara mer än hon klarar av, så sänk kraven lite och be henne ligga ner när hon undrar varför du ignorerar hennes beteende. Beröm och belöna, och snabbt associerar hon det hela till en avslappnad mysstund. När hon förstår, kan du öka kraven lite och be henne stanna under tiden som du gör något annat. Korta pass till att börja med.

Ett tips är att även träna kontakt och avslappning i olika situationer, för att lära henne att gå ner i varv snabbare. Växla mellan aktivitet och avslappning, med olika aktiviteter ute. Motion och hjärngympa är enormt viktigt, likaså att hon kan slappna av och vila.
Det kan vara möjligt att hon även är extra vild eftersom hon flyttat. Hur var hon tidigare? Och hur länge har hon bott i denna nya miljö?

Du kommer få så många fina tips här, så jag nöjer mig med detta korta. Lycka till och ännu en gång- grattis! :D

Zolah
0

Hon är ju rätt duktig faktis, om jag säger hennes namn så lystrar hon. hon kan sitt även om man ibland måste upprepa ibland, hon lyder bra…. ända tills vi varit borta en liten stund. Godis får hon inte förens hon har gjort det hon ska, försöker se till att det är så. hon kan även 'vänta' och 'varsegod'. samt att hon kopplar till handrörelser till kommandon ibland ( så man behöver inte alltid godis ).

En sak som jag inte heller vet hur man gör, är hur man tillrätta visar? hundarna min mamma har, så behövde man bara prata mörkt och säga att dom skulle gå och lägga sig tex och göra 'hotfulla' lroppsrörelser om det skulle behövas. Denna damen blir helt till sig och tycker man är skitkul?

har sett till att vi har både leksaker och tuggben framme, vilket hon tycker är fantastiskt roligt. vi kanske borde ta bort dem medans vi är hemma? och lämna dom när vi åker? så det blir nåt positivt?

Och angående motion på en hund, vad är igentligen 'nog' på den fronten? det är som en gråzon i mina ögon. vad är för lite och vad är ok?

hjärngympa skulle hon nog gilla, men hur gör man sådant? gömma godis blir nog svårt, då katterna tycker om hundgodis också ( haha )

vi har ju fördel också iochmed att katterna gärna leker med hunden, kattungen och Dizzy som hon heter är nog det underbaraste.Katten ligger på rygg ohc dizzy sätter nosen mot hennes mage och knuffar runt henne i lägenheten. tok gulligt :)

tror hon har massor med utsikter att bli jätte duktig, men jag måste bara lära mig hur jag ska komunicera med henne :/

[arlington]
0

#3 Tillrättavisning är lite lurigt, inte alla hundar reagerar likadant. Kan hon "nej"? Jag använder mig av det och behöver aldrig höja rösten. Ibland säger jag "nej fel" och visar det som är rätt och berömmer när hon gör det.
Bryr hon sig inte kan jag lägga handen på hennes nacke, för att markera, inte för att orsaka smärta eller obehag. Ute kan jag ibland behöva puffa henne milt på låret för att påminna henne om att hålla kontakten.

Motion och aktivering får man testa sig fram vad som passar, man kan både under- och överaktivera en hund och inget av det är särskilt bra. Jag själv är ute som minimum fyra timmar per dag, och några dagar i veckan är vi ute mellan 6-7 timmar. Hon väger nitton kilo och jag tycker mig ha funnit en fin balans.
Jag väver även in hjärngympa i vanliga rundor, lite lydnad, kontaktövningar, lite trick, sök efter snask som man kan gömma i träd eller bara kasta ut ibland, hämta saker och sådär. Och så har vi fria lekar, då inget annat krav finns än "loss". Då springer vi runt som två vildar och bara har roligt!

Bänkar och stenar kan man hoppa upp på, och träna platsliggning och balans på, man kan gå runt stolpar så hunden själv får gå tillbaka. Som du märker kan man hitta på allt möjligt! Jag brukar även leka tysta leken då hunden får arbeta extra hårt med att förstå vad det är jag vill. :D
Hjärngympa brukar som regel trötta ut en hund snabbare än motion, och en riktigt trött hund kan bli okoncentrerad och bli övertrött. Men man märker vad som fungerar.

Att lära hunden att hon får trevligt när man går är bra, fortsätt så. Kanske ha en superspeciell leksak som hon bara får när ni går? :D Är övertygad om att ni kommer få det fint tillsammans, hon verkar ju helt underbar!

Maja2
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina tips är att inte kräva saker ni inte lärt henne. Dvs inte använda kommandon som inte är inlärda.

Gå gärna några kurser, både vardagslydnad och kanske någon aktiveringskurs av något slag.

Belöning måste vara något som Hunden ser som belöning. Blir den belönad för något så kommer den att göra om det, just för att få belöning igen.

Tillrättavisning är när man märker att hunden tar till sig, dvs om inte hunden bryr sig, så var det ingen tillrättavisning eftersom det inte gav någon effekt.

Kom åxå ihåg att tillrättavisning i sig, inte lär hunden någonting alls, utan i bästa fall slutar den med vad den höll på med.

Lycka till!

dogg
0

Hej, en hund är ju ett flockdjur och jag tycker inte de ska tvingas till att vara själva på natten, det kan vara därför hon är stressad på morgonen för att hon återigen ska vara själv.  Det är en annan sak om hunden kan gå upp till husse/mattes rum-hunden behöver självklart inte vara i sängen- men väljer att sova någon annanstans. Så mina tips är:

- På natten gör en liten hage av kompostgaller och ta kampen där att hon vänjer sig att när ni vilar då ska  hon vara tyst och ligga och vila. Om hon far rundor och är uppe i varv, lägg ner henne lugnt och bestämt klappa lugnt och lägg er. Det tar några nätter eller någon vecka innan det sitter helt.

- För att göra av med energi servera ingen mat i skålar, köp ett bra köttbaserat torrfoder så att hon äter när ni serverar tex acana, orijen, taste of the wild. Ge henne i en toarulle, aktiveringsleksak av lika slag eller lägg i en handduk och knyt om. Ge en sådan varje gång ni ska träna ensamhet och ignorera henne tills hon är lugn när ni kommer hem. Hälsa sedan lugnt på henne

- Ta bort stresslekar dvs kasta pinnar, bollar och jakt lekar. Göm bollen istället och låt henne leta. Korta ner dragkamper och och släng leksken tex över ett staket så hon får fundera ut hur hon ska få tag i den, börja med att ha öppningen i staket nära så hon lätt kan gå runt.

- Motion är ju bara bra och toppen att träna lugn och koncentration, innan hon får gå ut, hälsa på människor eller hundar så ska hon sitta tex 15 sek annars blir det inget möte, ni går inte ut just dåutan släpp bara kopplet på golvet, stäng ytterdörren och gör något annat ett par minuter, sen prova igen, sitter hon då kvar i 15 sek fast ni öppnar dörren och går ut först då kan ni gå ut.

Var envisa och belöna lugnt beteende och ingorera när hon stressar upp sig och minska hennes ensamhets timmar dvs att hon är ensam på natten så kommer hon säkert att bli en jättemysig hund!! Lycka till.

Mischa
1

Se om du kan hitta lite nyare böcker på bibblan att låna eller kanske köpa egna begagnade för att bilda egna och lite bättre uppfattningar, canis förlag har många bra.

Se tv- programmen som "underhållning" och inte som riktlinjer för hur man tränar hund.

Dom är avsedda för att göra "bra tv", det involverar sällan "normala" hundar och mycket utav det som utförs på hundarna kan skapa riktiga relationsproblem om man apar efter det utan att veta vad man gör.

≧◔◡◔≦

dogg
0

Hej, glömde också en annan viktig del i det hela och där jag sett stor förändringar när jag tränat hundar med problembeteende, jag tog upp maten att det är viktigt att de får bra mat färskfoder eller ett köttbaserat torrfoder utan spannmål och snabba kolhydrater men tänk på godiset också köp inte frolic och andra färdiga hundgodisar, med socker, färgämnen och spannmål. Byt ut det mot torkad kyckling, anka, kalkon, tonfisk, torkat kött de mår de bra av och är naturligt för dem att äta. Det hjälper mycket faktiskt!

Zolah
0

oj så många svar och så mycket text

hon kan nej någorlunda, men ibland. tex då hon utmanar mina råttor, så skulle det krävas nåt extra. men jag vet inte hur man ska göra där, hunar och råttor har samma beteende och troligen känner dom båda av att den adnra är irriterad. Så dom sitter och gör utfall mot varandra genom gallret… Funkar bra annars tills Dizzy och min alpha hanne möts. Och där är ett ställe jag skulle behöva vet ahur jag ska kunna tillrättavisa henne, då höjd röst eller så inte funkar.

handen på nacken? hur menar du där?

Hmm, jag vet inte hur länge vi är ute med henne. har blivit lite mindre nu när min rygg är trasig. Ska nog ta tid nästa gång? :/ jag har inget tidsinne så jag är ute så länge som det känns och 'syns' att det är bra? när jon är trött eller less så brukar hon sluta vifta på svansen. sedan har man en död hund en stund.

av vad jag läser, så ser det ut som ni har era hundar lösa ute? det går inte här, hon skulle försvinna eller råka bort nånstans dåligt ( mitt i en stad utan hundgård ). Samt att det är koppeltvång, annars tror jag faktis hon skulle kunna lära sig att vara utan koppel ( hon har hoppat ur bilen eller skuttat iväg när vi varit hos mina föräldrar ) och sedan kommit tillbaka med lätthet.

Det där med bänkar osv brukar jag göra med henne ibland, först gör man den lilla 'rastning rundan' och sedan går man till kyrkan. där finns bra bänkar och sådant man kan springa upp och ner på. Bara för att få hon att arbeta på det lite. Tror hon skulle gilla agillity för hon lyssnar så lätt när det kommer till just 'hopp upp' osv.

hmm, hon älskar råttleksakerna från ikea. Men dom brukar ligga framme för alla djuren. Är rädd om jag tar ifrån dom så blir katterna understimulerade medans vi är borta istället?  komplicerat ._.

Hur tycker du att vi kräver saker som hon inte lärt sig? hon är ju inte död, så nya saker borde hon ju kunna också? så länge man tar det lugnt?

Kurser är nog tyvärr uteslutet, vet inte vad kostnaden ligger på och hur man hittar. våra pengar går mest till mat och redskap åt djuren.

Hon ser ju oss hela tiden, vi bor i en stor etta. Så det är inte så stor skillnad mellan det du föreslår och vad vi gjort. Iofs, det vi gjort ger henne större yta och tillåter katterna att gå in till henne ( oftast sällskap/lek ). Köket ligger alldeles bredvid vardagsrummet/sovrummet så vi ser henne och hon oss. Problemet är när vi kommer hem, det är då detta stress beteende startar. Morgonen är det lugnt

ingen mat i skålar? hur menar du nu? och maten vi har är av en dyrare sort, och ska vara köttbaserad den med.

När vi kommer hem, så i början så ignorerade vi henne. ingen hälsning, eller nåt för att inte uppmuntra beteendet. men det är svårt när hunden flyger upp i ansiktet om chansen ges. så det där med att lägga sig i korgen var det mest effektiva av dom två.

stresslekar? hmm, dragkamp sker inte direkt. Utan det 'r nåt som händer då man kastar leksaker åt henne, att hon biter fast. Men jag har börjat lära henne 'loss'. Kan inte kasta 'apport' med henne lös ute , eller över staket. som jag skrev tidigare finns det inga hundgårdar. kast sker inomhus, och oftast in till andra rum? känns som det sägs att det är både fel och bra så jag känner mig förvirrad.

hon visar ingen stress heller när det är att komma ut, hon kan bli lite lycklig då hon fått på sig kopplet men när det är vid dörren så sitter hon ner och tittar på en. och då jag har ont så kan jag be henne att hoppa upp på en stol, vänta tills jag trocklat på henne selen och sedan går vi. Inget där jag kan påstå är 'fel'.

Hon är jätte mysig, bara hemkomst problematiken som är det jobbiga

Zolah
0

Mmm, kan kika. men vad ska man kolla efter riktigt?

jag tar inte sådant på allvar, jag lovar. Som sagt, vissa saker kan jag se funkar. Som det jag nämnde med dörren, men jag utövar ogärna saker jag ser på tv om jag inte ser nån form av logik bakom akten så att säga?

Håller med där, försöker köpa bra mat åt mina egna djur, ta bara exemplet på hur katternas 'bajs' mängd skillde sig då vi hade billig mat från dyrmat. deras magar blev bättre, pälsen finare och mycket midnre avföring.

Hunden har också fått sig en mat uppgradering sedan hon flyttade in hos mig, vilket samma sak har skett henne. samt att hon inte har rinnig avföring längre , vilket hon had ei början . ( tror det var en blandning av dålig mat och ny miljö ).

Hon har ett godis nu som jag inte riktigt vet nåt om, det ärnåt min kille köpte. men ska nog köpa av samma märke som katterna har, det är bara rent kött och inga tillsattser ( och mycket gott tycker alla djuren ) .

phew, så mycket text haha!

Mischa
0

Jag tänker mig böcker som rent allmänt talar om hur man hanterar en hund och hur man bygger en god relation med hunden.

ex. en bok jag kan rekomendera (bra relation): http://www.svartbergs.se/pdf/BH-rec_BR.pdf

Den tar upp hur man kan bygga upp eller förbättra sin relation med hunden utan att vifta med pekpinnar eller hänvisa till att "så skall man göra", helt klart en bok som både nybörjare som erfarna hundägare borde ha i bokhyllan just för att den är så generell med mycket "sunt förnuft", och relationen till hunden är trots allt det mest grundläggande verktyg man som hundägare har.

(det kan vara skönt om man verkligen inte kan något att få lite mer kött på benen)

≧◔◡◔≦

Zolah
0

tack , ska se om jag kan finna den :)

Maja2
0

#9 jag påstår inget alls, jag ger bara tips :)

Zolah
0
Maja2
0

#14 JAg var nog alldeles för otydlig och luddig.

Om vi börjar såhär:  En hund Lär sig saker genom att den upptäcker att den vinner på nåt. Dvs, blir belönad för ett beteende. Att lära en hund saker, det kan vara allt ifrån Sitt och ligg, till öppna och stänga skåpluckor, allt ifrån vardagslydnad till tävlingslydnad, innebär att man tydligt Visar och lär hunden, alternativt shejpar, dvs låter hunden bjuda på beteenden som man belönar.

Om vi tittar lite på olika problem som en hund kan uppvisa, så tittar man ofta BARA på det yttersta symtomen, dvs ex att hunden skäller när det ringer på dörren, gormar när man möter andra hundar, lever om när man lämnar den ensam osv. Bekymret är ofta osäkerhet och otrygghet. Det gäller att jobba med Bekymret och inte bara med symtomen.

Jag pratar generellt om att jobba med hundar, eftersom du skrev att du har noll koll. Det gäller, tror jag, att man har kunskap om vad det är man ska göra när man har en hund. Hur lär jag hunden att gå bredvid mig, att Vilja vara med mig, att se mig som någon hunden VILL vara med. Ett ex: Kopplet. Om man släpper kopplet så ska hunden inte springa iväg. Försvinner hunden när man tappar kopplet, så anser jag att man inte jobbat med saker man borde ha gjort, man har ingen relation och inget samspel med sin hund.

Har man en bra relation, ett bra samspel, en bra kommunikation… så lyssnar hunden på vad man vill att den ska göra, den är trygg och känner sig säker.

[arlington]
0

#9 Oj så lurigt att scrolla upp och ner får att kolla vad du skrivit, haha!
Handen på nacken, som i att jag bara lägger den där, för att det är det enda stället min hand kan vila helt på (hon är inte småvuxen), och hon är medveten om vad jag menar när jag lägger den där. Både lugnande och för att påminna om att hon ska behärska sig, eller hur man ska förklara.
Prova dig fram vad som känns bäst för dig och hunden, det är inte så mycket annorlunda än råttor. Båda är fina och härliga, har lätt att lära och vill vara med överallt, och båda arterna kräver uppfostran och regler.

Ju mer du läser och lär dig om hundar, desto lättare kommer du ha att sålla bland information. Känn efter vad som fungerar bäst för dig i olika situationer, att använda en metod man inte trivs med, känner hunden genast av och då fungerar det inte. :)
Som #7 skrev, så har Canis hur mycket fina böcker som helst. Kan hända att de finns billigare på Bokus, eller till och med Tradera, och bibblan borde ha en hel del med.

Ta INTE tiden när du är ute med hunden, är mitt bästa tips ändå. ;) Man hakar upp sig på tid, oavsett vad man har för planer, se det som er egen speciella tid och se till att ni både har det fint ihop. Jag brukar lämna både mobil och klocka hemma, och fokusera på vårt samarbete. Tiden spelar ingen roll, man kan aktivera och träna på korta promenader med! Det finns en tidning som heter något med Lek och Aktivera, i den finns jättemycket idéer för vad man kan hitta på!

Nu kanske jag missat att svara på något du skrev, men jag ville skriva snabbt också att hunden kanske bör lära sig till att börja med, att råttorna kräver lugn och stillsamhet från hunden? Det har alltid fungerat med min hund, att kring alla smådjur är man lugn, och man får nosa och pussas, så länge man inte gör något som helst hastigt som kan skrämma de små. :)

Hoppas att din rygg blir bättre och lycka till!