Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 7962 ggr
[arlington]
0

Hård eller vek.

Jag och en nära vän började prata om hårda och veka hundar. Jag var inte så insatt och fick lära mig en del. Hennes hund är jättevek och blir deprimerad i evigheter om man höjer rösten. (Jag har alltid uppfattat henne som hård.)
Jag trodde att min hund var vek, med tanke på hur fjäskig hon och mesig hon är efter en tillsägelse, men hon informerade mig om att hon är hård.
Jag har googlat lite och jag tror att min hund är en blandning. Läste att vissa hundar kan anses veka eller hårda beroende på vem de tränar med. Min hund är en enmanshund så hon lyssnar tyvärr inte så bra på andra.
Läste även att hårda hundar inte har direkta minnesbilder vilket gör det svårare att träna med både fysiska korrigeringar och belöningar, och att de inte fortsätter vara rädda för något som skrämt dem.
Min hund är formbar som få, reagerar ypperligt på belöningar och beröm. Och hon är fortfarande tveksam inför att gå in i kolmörka parken om kvällarna sedan hon blev jätteskrämd där för några veckor sedan. Behöver aldrig höja rösten till henne.
Hon är smärttålig och kan säkert av den anledningen verka hård. Eller kan en "hård" hund vara förarvek och samtidigt ha vissa kraftiga minnesbilder- hur fungerar det egentligen? Blev extra förbryllad då vännens hund är så fasligt vek, trots att jag alltid själv tänkt att hon är hård. ;)

Oj, vilket fascinerande ämne detta är! Sökte på Hundar iFokus, men jag hittade ingen egen tråd om detta, och tänkte att en sådan enkom för detta kanske vore på sin plats.
Är det fler som sitter med funderingar om sina egna hundars hård- eller vekhet? Vore ju jätteroligt att höra vad ni själva tycker, och om ni fått kommentarer som motsäger det ni själva tänker! :D
Och alla duktiga hundmänniskor som kan mer, är såklart välkomna! Man kan aldrig lära sig för mycket tycker jag!

(Efter visst velande har jag bestämt mig för att publicera tråden i en kanske felaktig grupp, så jag ber moderatorerna så hemskt mycket om ursäkt om den behöver flyttas. Jag är osäker på var den hör hemma.)

Noa-Nisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Intressant :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Driva]
0

Jag tror inte att allt är svart och vitt och att en hund är vek eller hård. Det beror på hundens personlighet tillsammans med uppfostran, situation och tidigare erfarenheter. Precis som med människor.

En hund kan vara vad du säger vek med en person och hård med en annan beroende som sagt på hur personen hanterar hunden och situationen. Sen är ju vissa hundar tuffare och oräddade än andra, precis som människor är olika rädda och osäkra.

Jag tror inte alls på det där med att "hårda" hundar skulle minnas på ett annat sätt än andra, tror det bara är fabriceringar.

[Zorita]
0

Hm om jag ser på Seth kan man väl säga att han är hård. På honom fungerar inte korrigeringar och han har aldrig varit rädd för något i mer än 2 sekunder. Sigrid är precis åt andra hållet, hon är rädd för ganska mycket och ber sin kille Seth kontrollera allt åt henne för att godkänna att det inte är farligt. Seth kan man gorma på och bli arg, det tycker han är kul bara, och Sigrid blir väldigt rädd.

Sigrid har ju haft dåliga erfarenheter som verkar påverka henne fortfarande, medans Seth antar jag har haft det men de påverkar inte ett skvatt. Han lever för stunden, tar vad han vill ha och skiter i om det är "fel". Oftast ber Sigrid om ursäkt för strunt Seth har gjort Tungan ute

Men jag tycker Seth är mer lättlärd, det ser ut som om han tänker efter innan han gör saker och fattar riktigt fort vad som menas. Sigrid å andra sidan blir ett litet svart moln som rör sig snabbare än ögat och har svårt att förstå vilket beteende jag är ute efter.

Minnet tror jag inte har så mycket med det att göra. En människa som ältar det förflutna mycket har väl inte bättre minne än en som inte gör det, och så tror jag det är med hundar också.

Så, tja, de är väl kanske ganska tydliga exempel på vek och hård, men det går ändå inte riktigt att säga så. För sen Seth kom har Sigrid blivit hårdare och Seth mjukare med tiden, deras svaga sidor försvinner mer och mer då de får stöd av varann för de starka. Så egentligen har nog alla hundar möjlighet för att bli vekare eller hårdare beroende på situation och omgivning.

Chilli10
0

Håller med #1 om att det är intressant :)

Tycker att Mischa skriver bra om det i en annan tråd där lite om detta nämns.

"När man talar om vek vs hård i mentalitet så är det hundens förmåga att skapa minnesbilder.

Ex. en vek hund som blir utsatt för något otrevligt har lätt för att skapa en negativ minnesbild och kommer mycket väl ihåg detta tills nästa gång.

En hård hund är en hund som inte har särskilt lätt för att skapa dessa minnesbilder utan kan gå på samma nit igen för att det inte bekommer den på samma sätt som en vek hund.

Vissa hundar närmar sig aldrig ett elstängsel efter en stöt, medans andra inte bryr sig nämnvärt.

Vissa hundar räcker det med att man höjer rösten (sk. förarveka) andra tar inte åt sig alls utan den kan utsättas för olika typer av obehag från föraren men tar inte åt sig."

Min tik är helt klart förarvek. Hon tar åt sig direkt när man höjer rösten, det behöver inte ens vara riktat till henne. Hon smyger iväg nerhukad tex om sambon och jag tjafsar. Hon gör det mesta för att vara till lags, och på så sätt är hon ju ganska mjuk/vek.
Däremot kan jag tycka att hon är hård i vissa situationer. Har svårt att komma på när just nu, det tål att tänkas på.

Och TS du har rätt, man kan aldrig lära sig för mkt ;)

zoolatri
0

Jag anser att min lillkille är vek, förarvek, underlägsen andra hundar och vågar knappt ha dragkamp. När han kom till oss vid 4,5 månaders ålder släppte han alla leksaker som man tog tag i, ingen dragkamp där inte. Han skriker högt om han river sig på en pinne eller får en tillsägelse från tiken. Men han är ju lika glad för det och han ömkas albsolut inte i de situationer där hans "rädslor" kan förstärkas, utan trampar han på en pinne som sticker honom i tassen så han piper kan jag börja busa med honom så att han glömmer av det istället tex. Han har blivit modigare och mindre mesig ju äldre han blivit:) Så han ska väl mogna han oxå en vacker dag…

Tiken däremot kan uppfattas som hård, men det skulle jag inte säga att hon är. Hon är lyhörd och uppmärksam och gillar inte när man höjer rösten. Hon är stöddig om någon annan hund kaxar upp sig mot henne. Hon skulle aldrig ge sig i en dragkamp. Hon visar inte heller smärta, två gånger har hon blivit biten av andra hundar så hon behövt sys, men direkt efter slagsmålet har vi inte hittat något sår utan en stund senare har vi sett lite blod i pälsen, båda gångerna visade det sig vara luftfickor under huden med små små hål i huden. Men det måste ändå gjort rejält ont att på huden "bortsliten".

Fridaaaa
0

Vår hund är vek, vilket är jobbigt ibland och lite bra ibland.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[arlington]
0

Härligt med så mycket respons! Visste väl att det inte bara var jag som som tyckte det var intressant! :D

#6 Vill du berätta mer om vad som är jobbigt med en vek hund, och vad som är bra? :D

#4 Tack för att du skrev mer om minnesbilderna, jag skrev bara som hastigast i mitt inlägg om det så det lät väldigt märkligt insåg jag nu. x')

Fridaaaa
0

#7 Det jobbiga är, att är man lite sur en dag, så reagerar hon på det. Gäller att vara lugn hela tiden, både kroppsmässigt och inuti :)
Bra är, att är det kris, och man skriker till, så reagerar hon direkt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Chilli10
0

#7 Inte jag som skrev det personligen, utan jag bara förmedlade vidare som jag skrev :) Men ja, det är bra skrivet tycker jag =)