Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 3205 ggr
Noa-Nisse
0

Inte mer än 8 valpar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Många som föder upp Grand Danois anser att en tik inte klarar av att ta hand om fler än 8 valpar. 

"Kruxet" är ju att en så pass storväxt ras som Grand Danois ofta får fler än 8 valpar. Vilket betyder att får tiken 11 valpar tar uppfödaren bort 3 valpar. Alltså avlivar dem. Helt friska valpar :S

Själv tycker jag det är absurt!! Innan stod det som en rekomendation t.o.m men nu har den tagits bort. Och vilken tur att min uppfödare är emot det. Klenod föddes i en kull med 10 glada valpar.

Jag kan inte det där med avel och uppfödning så mycket men märker man att tiken inte orkar med alla valparna så hjälper man väl henne istället för att avliva? är det någon mer än jag som tycker det är självklart?

(bild på Klenod med alla syskon. OBS jag äger inte bilden)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Karmatarerskanise
0

Kan man ta hand om valparna på annat vis om modern inte klarar av det så ser jag det som onödigt med avlivning.

Har du fått lov att använd bilden då? :)

AnneN
0

Jag tycker att det är en självklarhet att alla friska valpar ska få fortsätta leva oavsett om det är 3 eller 13 valpar i den kullen!

OM tiken av någon anledning inte klarar av att ta hand om alla valparna själv (tex för lite mjölk i juvren, mm) så anser jag att en bra och seriös uppfödare hjälper tiken med det som behövs, allt från stödmatning till att hjälpa att tvätta valparna och agera lektant, osv!

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

dermot
0

*Nyfiken* Vem av valparna på bilden är Klenod? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[shanti&luna]
0

Jag tycker med att det är en hemsk sak att göra…att ta bort oönskade valpar bara för att dom blev för många. Då får man väl se till och hjälpa till och mata dom om man ser att mamman inte orkar med alla.

Vet att det var en kompis mamma som gjorde så när jag var tonåring och jag blev bestört när jag fick veta att hon avlivade efter födseln p.g.a för stor kull.

Dom gör ju så ibland med hos ridgeback. Dom valpar som föds utan ryggkam avlivar dom då dom har "fel päls" för rasen. Det ironiska är att ridgen troligtvis lätt får en åkomma/sjukdom  som är kopplad till just ridge kammen.

"Hårkammen, ridgen, på en rhodesian ridgeback är ett signum för rasen, strikt reglerad i rasstandarden, men också en mutation och med stark association till den medfödda defekten dermoid sinus (DS)."

Mischa
0

Är kluven, visst skall man ta hand om alla valpar man sätter till livet, samtidigt kan det bli en enorm belastning på tiken med mer valpar än vad som är tänkt, en männsika kan ju inte vara en fullgod ersättare.

≧◔◡◔≦

Michaela-N
0

Visst kan det bli belastning men å andra sidan är alla varelser skapade för att föda ungar. Jag tycker man ska låta naturen ha sin gång, är fler än 8 valpar födda så tycker jag inte man ska avliva de.

Noa-Nisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Ja jag har tillåtelse :) men tänker ändå skriva att det inte är jag som äger fotot.

#2 håller med dig heeelt!!

#3 Det är valpen längst ner till vänster, som ser ut att ha ett stort tjockt svart L på kroppen. 

#4 ellerhur det är ju bara helt klart sjuk! :S Min kompis har en "ridgeless rhodesian ridgeback" och den är helt underbar, som vilken hund som helst.

#5 "mer valpar än vad det är tänkt?" Hur tänker du då?

#6, precis.

Och vad är det som säger att en tik klarar av 8 valpar? Två tikar av samma ras klarar kanske olika. Tik 1 klarar av att ta hand om 10 valpar medans tik 2 bara klarar av att ta hand om 6 valpar.

Allt är ju individuellt.

fayefaye
0

Man måste väl kunna nappa upp valparna om inte tiken klarar av att mata alla?

Loveradio
0

#7 Åh då gissade jag rätt på vilken som var Klenod :) så liten och söt. Känns det inte konstigt att hon har varit så liten? :D

Förövrigt så håller jag med att det är sjukt att man tar bort friska valpar! Och jag ser det som en självklarhet att man som uppfödare ska hjälpa tiken med alla valpar om hon själv inte klarar av det. Lika sjukt är det att man avlivar friska hundar bara för att man inte vill ha kvar dom längre…

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Noa-Nisse
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#9 Jag tycker också det är en självklarhet. Precis, det är lika hemskt att avliva hunden för man inte kan ha kvar dem.

Jo det känns mycket märkligt ^^ Hehehe :P

En till bild, dock är hon några storlekar större. når nästan upp till midjan med nosen ^^ blott 18 veckor gammal :)

(samma här, jag äger inte bilden men har tillåtelse att använda den)

Mischa
0

Jag tänker att överdrivet stora kullar sällan är planerade att bli så.

≧◔◡◔≦

Loveradio
0

#10 Sötplutten :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

[Forest]
0

Åh vilka goda krovar som åt mat :)Håller helt med 2 samt andra :)

Zebben
0

Tycker det är fel att avliva valparna om kullen blivit väldigt stor, men man måste gå in och hjälpa till så tiken inte blir slutkörd eller urmatad. Sedan tycker jag att man tar tiken ur avel och hon lämnar stora kullar.

[nataschaj]
0

Det är inget ovanligt att folk/uppfödare kullar valpar (dvs avlivar), jag tycker faktiskt det kan vara bra att kulla några, men de har av andra orsaker.

Man ska ju ändå hitta bra hem till alla valpar.

Men ja, har uppfödaren valp köpare till alla, då kan man behålla alla. Tyvärr tycker ja att massa uppfödare bara avlar och inte tänker så mycket på marknaden. Då tycker ja att den uppfödaren av den rasen bör kulla bort några.

Har uppfödarennått mål med sin avel och eller ska få fram nått bättre så behöver dem inte kulla. Men vissa/många avlar bara sådär å sen sitter dem med massa äldre unghundar. Som senare avlias. DET är fel, för då har dessa hundar ö´levt mer än 6 mån än dem valpar som bara hunnit komma ut i någon minut/ett par timmar. DET är skilldnad faktiskt.

Men jag ser inget fel i det. Jag förstå delvis hur vissa tänker.

Men skulle vara roligt att man fann hem till dem valapr man "spottar" ut också. =)

Inget elakt eller så från min sida, utan jag förstår. Alla har rätt att leva, men dåp måste uppfödare faktiskt kolla hur efter frågan är, eller om dem själva kan spara ett par valpar om de är så att dem avlar på nått spec. =)

Ta inte fel eller illa upp! (känner att ja kasnke har formulerat mig klumpigt!)

[jakke94]
0

lite ot, en familjekompis hund fick 17 valpar (kom med i guiniess rekord bok för nått år sen) och alla överlevde :)

dermot
0

#16 Wow! Klarade tiken det utan problem? Måste vart jobbigt för henne, men jag antar att de hjälpte henne? :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[jakke94]
0

jag är inte så insatt, men antar att dem hjälpte henne, kan inte tänka mig annat :)

dermot
0

#18 Jo, de borde det ha gjort. Vet du vad det var för ras? :) *Kan ta det här i PM om jag stör i tråden!*

// Anka

[Zorita]
0

Jag tycker aldrig det är rätt att avliva en frisk hund, oavsett! Om uppfödaren gör det tycker jag den inte ska tillåtas avla mer. Det får de väl räkna med att de kan behöva hjälpa till, eller vadå? Och nog ska de ta ansvar för de liv de satt till världen.

Marad
0

Hos tex Portisar så föds det stora kullar att få 10-14 valpar är inte ovanligt, jag har aldrig hört att valpar avlivas för att dom är fler än 9.

Det låter helt sjukt att avliva friska valpar.

[Moollan]
0

ot. wiie jag gissade rätt på vilken som var klenod på valpbilden ^^!

Katti
0

När det gäller just grand danios så fick uppfödaren till för inte speciellt många år sedan inte valphänvisning från rasklubben om man behöll mer än 7 valpar. En anledning som framfördes var att med många valpar i varje kull finns det inte utrymme för så många kullar om året och då minskar man den genetiska variationen. Men jag tycker inte det är rätt att avliva friska valpar och skulle aldrig kunna göra det. Uttrycket kulla har jag aldrig hört i det här sammanhanget. Företeelsen blir inte något annat för att man inte kallar den vid sitt rätta namn…

SaraC
0

Håller med Zebben i #14.

Att avliva friska djur för att en tid senare sätta ytterligare individer till världen i en ny kull…? Helt sjukt. Trodde faktiskt inte att detta förekom inom annat än oplanerad avel av hundar och katter.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Cazzos
0

Det är typ som att säga att en människa inte får föda tvillingar för att 1 barn är det vanligaste (ett exempel).

Då så ska man ta bort tvillingbarnet? Men det händer ju såklart inte för att enligt vissa lagar så är djur mycket annorlundare än människan. :S

Katti
0

Kina…

Michaela-N
0

I Kina tar man inte bort barnet om det blir två. :)

SaraC
0

#27 Det finns väl länder där de börjat få lov att ta bort barnet om det är en tjej till exempel? Liksom alla skräckhistorier man hört från Asien där de helt sonika lämnat flickebarn att dö, eller barn överhuvudtaget då de har gräns på 1 barn/par…

Karmatarerskanise
0

#27 Det händer jo om ett av barnen är tjej.

Till och med i Sverige gör folk abort om det inte är "rätt" kön på barnet. FAst detta är ju innan dom är födda.

Katti
0

#27 Det tror du!

"I det patriarkaliska Kina skulle i allmänhet en son ha en bättre chans än en dotter att få ett jobb, och ett bättre betalt sådant. Således skulle han ha bättre möjlighet ta hand om sina föräldrar då dessas tid i arbete är över. Detta orsakar stora sociala problem i fråga om kvinnosynen. En förfärlig aspekt av detta är mord på flickebarn. Omfattningen av detta problem är förstås svår att mäta. Påståenden har gjorts att det saknas över 500,000 flickor i Kina, vilket bara delvis kan förklaras med att kinesiska par underlåtit att rapportera flickfödslar."

Citat från http://sv.wikipedia.org/wiki/Ettbarnspolitik

Michaela-N
0

#28 Det finns regler om att det bara är tillåtet med ett barn. Blir det fler så får man betala en hög bötersumma.

Men nu pratar jag om tvillingpar. Dessa behöver man inte böta för.

Karmatarerskanise
0

#31 Böta för är inte det de handlar om, utan det handlar om att en del folk i tex kina dödar barn om det är tjejer eller lämnar dom att dö. De är inte värda alls lika mycket som killar.

Cazzos
0

Hur som helst så är det helt vrickat tycker jag! Obestämd

Karmatarerskanise
0

#33 Ja, det är långt ifrån min verklighet.

Cazzos
0

#34 Håller med dig… flera ziljoner universum ifrån min verklighet Obestämd

SaraC
0

#31 Men, de tar ju fortfarande bort (fel ord egentligen, mord är väl det rätta) barn i Kina. Flera som får mer än ett barn väljer att sätta ut barnet nånstans eller ta livet av det självt istället för böterna.

Labolina_73
0

helt absurt och galet i mitt tycke,, detsamma gäller om det kommer en hund med fel färg, den avlivas oxå,, hur frisk och kry den är må vara..

nu avlar ju tack och lov inte alla på det viset utan väljer att hjälpa tiken om det skulle behövas, seriösa uppfödare tycker iaf jag inte borde avliva för det är för mej oseriöst.

Noa-Nisse
0

#37 håller med dig!!

Michaela-N
0

#32 Jaha! Då pratade vi om olika saker.

Ja det finns änglamakerskor som man kan lämna in sina flickor till. De tar då hand om dessa barn och dödar dem….

Chalin3
0

För mig känns det inte alls rätt.

Simbas kull var 13 st, 11 överlevande. Me där fick upfödaren rycka in och stöd mata väldigt mycket.

Boxer är också en sådan ras där friska valpar kan avlivas för att de har fel färg. Flera uppfödare avlivar de vita valparna, eftersom deinte är godlända inom rasstandarden.

Katti
0

När det gäller vita boxrar så är de ofta döva också. Men gula flattar är det inget fel på och de avlivas också…

Noa-Nisse
0

#41 jag tycker inte det är något fel på en döv hund, utan ett handikapp. Ingen orsak till varför man avlivar dem. Men det är ju vad jag tycker Glad

Chalin3
0

Fast det är långt i från alla vita boxrar som är döva.

Men detta gäller även inom andra raser att vissa färger kan ge dövhet. Även vissa Harlekin GD och andra merle färgade raser. Men inte tar man väl bort dem för det.

Men som sagt av alla vita boxrar jag träffat eller vet om, vet jag bara en som är (var) döv, Så ofta är nog inte riktigt rätt ord att använda. Det är vanligare än bland de färgade men långt ifrån alltid.

Men oavsett vilket tycker jag ändå inte att det är rätt.

Noa-Nisse
0

#43, Ibland föds det helvita GD precis som boxrar och de tas också bort. Jag har träffat en helvit i hela mitt liv, den var döv. Men precis som vilken annan hund som helst.

Hade man bara ändrat rasstandarden så hade det löst sig ang färger o.s.v men dethär att ta bort valpar för att "tiken inte klarar av det"? då kan ju uppfödare t.om. ta bort exteriört korrekta hundar. Oavsett så är det fel :P