Varför ingen stamtavla?
Efter att ha tittat runt, på bla blocket, har jag sett att folk gärna väljer bort stamtavlorna, ofta med motiveringen att valparna skulle bli så dyra annars.
Om stamtavla finns på båda föräldrarna borde det väl finnas intresse att ge valparna den också?
Samtidigt begär de i stort sett lika mycket för valparna.
Förundras även av att detta händer på kennlar.
Vad har ni för tankar och erfarenheter av detta?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Händer det på en kennel så är det en väldigt oseriös kennel, och det ses väl inte med blida ögon av SKK?

Om annonsörerna skriver att föräldrarna är renrasiga med stamtavla så KAN det ju spela in att föräldrarna är avelsspärrande/uppfödaren är utesluten ur SKK.
Jag tycker att det finns absolut inte några bra skäl till att inte SKK-regga renrasiga valpar som kommer efter föräldrar som har stamtavla.
Och lögnen om att det är för dyrt att registrera i SKK är enligt mig bara snicksnack, då handlar det oftast om något fel.
Antingen får ena eller båda föräldrarna inte registrera en kull eftersig pga avelsspärrar eller att dom inte uppnått dom krav som är satta flr rasen.
Eller så är det inte en rasren kull.
Att det skulle bli för dyrt att regga en kull är ju dravel, att föda upp en kull är kostsamt överlag så regavgiften borde vara en droppe i havet.
≧◔◡◔≦
Håller med #2 och #3. Att dessutom ta betalt för hunden som om den vore renrasig utan att skicka med "renrasighetsbeviset" är ju bara så jäkla fel.
Vet någon vad det kostar att regga valpar i SKK?
395kr/valp om den har meriterade föräldrar, annars typ 450? Äh, har inte exakta siffror i huvudet..
Och jag som trodde det kostade typ 1000kr per valp ;)
Iaf efter hur folk uttalar sig.
Jag letar vidare efter "min" valp :)
Det finns alltid något dolt när "uppfödaren" inte vill ta ut stamtavla.
Ser du ett kennelnamn på en kull utan stamtavla, kan du kontakta rasklubb eller skk och kolla upp hur det förhåller sej. Man ska aldrig köpa en valp utan stamtavla med förklaringen att det blir dyrare. Man kan inte ställa ut och man kan heller aldrig gå bakåt i linjerna och söka eventuella sjukdomar och annat nedärvbart. Man ska heller aldrig köpa valpen med löftet att stamtavlan kommer senare, för den kommer aldrig.
#7 Att det kostar 1000/valp kan vara att det är både besiktning och stamtavla.
Vad är skillnaden på stambok och stamtavla då?
Sett många som har stambok och reggad hund men det står inget om stamtavla. :S
Jag jobbar ju som ombud för Agria och en dag ringde en kvinna och ville försäkra sin nyköpta valp. En av de första frågorna jag ställer är om den är registrerad i kennelklubben. "O ja, självklart!" Jag får ett registreringsnummer som inte tillhör en valp och det visar sig att uppfödaren har skickat med en kopia på mammans stamtavla. Och tagit 12 000:- styck för en kull blandrasvalpar med labradorutseende…
Registreringsavgiften är 370:- per valp efter "meriterade" föräldrar och 530:- för omeriterade. Som merit räknas nästan vad som helst, bara det är officiellt hos SKK
.
# Näe! Vad hemskt! Där ser man hur viktigt det är med lite förkunskaper…
Och jag som trodde att man bara fick registrera valparna i SKK om föräldrarna uppfyllde kraven som rasklubben satt upp (brukar väl vara ett visst antal ettor i utställningar) :O
Jisses! Usch, man måste verkligen ha koll själv tydligen :S
10, men gösses, tycker lite synd om köparna inte är så där jätte hajja kanske på hur pappren ser ut, själv hade jag häft köpet för 12 000kr för en oreggad blandras ger jag verkligen inte.
TS Om du letar efter en ras brukar det finns "rassidor" på rassidan finns det uppfödarlistor där i kan man kolla upp vilka som har valpar samt vilka som finns i ditt län (om man inte vill åka så långt) sen har de iaf till 99% hemsida därmed kan man kontakta dom för visa sitt intresse. Lycka till.
Man kan även gå in på Skk,s sida som heter "Köpa hund" Jag kunde inte kopiera länken och sätta in den här.
#10 Det är skrämmande hur folk beter sej. Och det här sker varje dag.
SKK kräver mycket lite för registrering. Hos vissa raser HD- (och ev ED-)röntgen, hos andra ögonlysning (eller gentest). Några raser har krav på genomfört MH utan att föraren eller testledaren har brutit, ev med några förbjudna rutor, ffa hög aggressivitet. Det krävs inte utställnings- eller jaktmeriter. Det föds valpar med stamtavla där ingen förfader på flera led varit i närheten av varken provplats eller någon veterinär kontroll. Kolla Hunddata så får ni se!

Nu håller inte jag på med avel på hund men dock på katt,, men asså helt säkert så skulle jag hellre köpa en blandrashund än en hund som påstås vara renrasig men uppfödaren valt att inte registrera valparna,, det finns alltid ett varför? det måste det göra..
inte att det är bökigt eller blir dyrt för köparen utan något annat underliggande skumt..
//Linda
Våra raser är väldigt svåra att få sålda om de inte är meriterade. Och dom ska vara rekomenderade av avelsrådet.
Skk är väldigt hårda när det gäller uppfödare som slarvat med ögonlysning till exempel. En gång kan räknas som ingen gång, då man kan ha glömt. Men missar man en gång tilkan man åka ur skk. Och kullen blir inte registrerad.
Stämmer helt in med #3!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
När vi ändå är inne på ämnet, varför är det dyrare att registrera valpar efter omeriterade föräldrar?
Som en sporre att meritera föräldrarna. Och kanske ett "straff" när man inte gjort det! Jag tycker att det är bra. Kan mycket väl tänka mig att avla på en omeriterad hund (inom vissa raser, i andra är det otänkbart), men då är det ju med en tanke, ett mål. Hunden kan ju vara jättebra på alla sätt och vis, men ha en ägare som bara tränar och inte tävlar t ex.
Men jag gör MH på alla mina hundar och det behöver man ju varken träna för eller vara nervös inför, så det borde alla kunna göra tycker jag. Det räknas som merit.

Katti, Så vad räknas som meriter? Gissar att det inte har med officiella titlar att göra då du nämner att MH är en merit. Och detta med kostnaden, behöver båda föräldrarna vara meriterade för att sänka priset eller räcker det med ena?
Mvh Ellenfyrkant
#22 Båda föräldrarna måste vara meriterade för att få ett rabatterat pris. Vad som betäcknas som merit vet jag dock inte.

men om det bara är en av föräldrarna som är meriterade,, eller utställda med 2-or som lägst, är det samma pris som för omeriterade då eller finns det ett mellanting?
Jag fattar inget av detta,, jag har läst på skk.s hemsida men det står inte så mycket där tycker jag..
låt säga så här..
jag har en tibetansk spaniel,, jag vill para henne säger vi men jag tycker det är vansinnigt trist med hundutställningar och hon tycker inte heller att det är så kul.
vad kan man då göra för att få meriter på henne? för att slippa den högre summan på registreringen.
någon nämnde att dom ska vara rekomenderade av avelsrådet? är det dyrare att registrera valparna om dom inte är rekomenderade därifrån? hur blir man rekomenderad av dom då via sin klubb?
obs obs obs min lilla tös är bara 11 månader och jag ska inte avla på henne,, framförallt inte nu… jag bara undrar rent generellt.
//Linda
Jag vet inte hur det ser ut i andra rasklubbar. Men i den ena vi är med i måste man vara rekomenderad. Och avelsrådet gör inte det om inte tik och hane har misnst en 1,a på utställning och 1,a i jaktklass. Allt för att man ska veta att hundarna är rastypiska och jaktdugliga. Och det kontrolleras också så dom inte är bärare av nedärvbara deffekter.
Det låter kanske petigt, men det är för att behålla den friska ras typiska jakthunden.
Jag tycker att du ska pallra dig iväg till ett par utställningar vare sig du vill eller inte (eller be någon annan visa din hund)! Har du planer på att bli uppfödare så är det bara att vänja sig
. Och om du inte gör det så lovar jag dig att skillnaden i pris för registreringen knappt kommer att märkas i hela budgeten, så det skulle jag inte oroa mig för. Är din hund utställd (med i alla fall hyfsat resultat) så blir det även lättare att sälja valparna. Så, som sagt, åk på några utställningar!

#23 Ok!
Någon som vet vart på skk jag gittar vad som räknas som meriter?
Mvh Ellenfyrkant
Jag hittade det inte igår kväll när jag letade, men nu är jag lite klarare i huvudet och kollade på registreringsansökan.
"lägst 3:e pris/godkänt/sufficient resultat från stambokförd verksamhet alternativt Känd mental status (MH)"
Så jag antar att det räcker med t ex gk anlagsklass i viltspår eller liknande. Det klarar vilken hund som helst med lite träning. Och den hund som inte får minst en trea på utställning (fast det heter inte så längre), den är definitivt inte rastypisk och ska inte ha några valpar!

#28 Jises, det räcker alltså med 3:a? Eller i detta fall omgjort till "Good" förmodligen. Det var inte höga krav för att få rabatterat pris. :) Men det gör det väl till ett sätt som du säger att pusha på folk. Jag tänkte först när jag läste om rabatten att de helst vill ha vackra eller duktiga djur så att det skulle kännas lite mer om man avlade på icke rastypiska eller "oanvända" hundar inom någon sport/ gren. Men då förstår jag ju att det inte är vad det handlar om när det räcker med 3:e pris. Så på det viset kan det ju vara en bra liten morot för att få folk att åtminstone aktivera hunden om de inte är utställningsintresserade.
Mvh Ellenfyrkant
Det står om blandras avel och kullar med och utan stamtavla i senaste "Hundsport" Läste det idag.