Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1217 ggr
Linda
0

Chinese crested dog

Jag är sjukt sugen (har funderat nu i 5 år) att skaffa mig en.

Vilka erfarenheter har ni av rasen?

Jag vill ha en naken tik.

Anledning: Jag är uppvuxen ig med brukshundar och har tom tävlat lydnad lite, hjälptränare i hundungdom, varit junior handler mm, så jag lääääängtar efter hundlivet!

Rasen varför: Min sambo är hundallergisk konstigt nog tål han katten:/, rasen är allergi vänlig.

Dessutom bor vi numer i stockholms innerstad men har nära till bla Lil-Jans skogen, Humlegården, sedan kan jag ta med en liten hund till kontoret om dagarna.

ÅÅÅÅ jag vill, jag vill…./Drömmaren..

Linda
0

putt

Malin-A
0

har en kompis som har en hane, han är väldigt pigg o framåt fast väldigt egen av sig, väljer vilka han tycker om.. älskar att ligga o mysa, helst under en varm fleecepläd eller nått annat mysigt, leksaker bryr han sig inte så mycket om, och att ha kläder på sig ser han nog inte som nått problem/obehag.. han e jätte mysig… har själv funderat på att skaffa en någon gång =D dom är ganska uthålliga också, klarar av hyffsat långa promenader, väldigt smarta också.. =)

Celia
0

Ska 'kineserna' badas en gång i veckan som nakenkatterna?

Mvh, Cecilia

Malin-A
0

ja man brukar väl bada dom ca, 1 gång i veckan, endel gör det ofta o andra lite mer sällan.. viktigt är ju också att smörja in dom med solfaktor på sommaren, gäller ju iof katter också.. =)

lena1
0

Dom hundarna tycker jag är så fräsiga, har själv sagt att jag vill ha en men min gubbe vägrar :-))),jag träffade nyligen en sådan med päls, och den var jätte söt och stentuff, dom har lite temprament sade ägaren ;-).

Malin-A
0

ja iaf den kompisen har han kan bli väldigt sur om man kommer o väcker honom eller om han inte får sova i ens knä om han vill.. så lite egen e han =) hehe

[helenal]
0

min systers kompis har en sån vovve:) Den är väldigt egen, men lskar att bli ompysslad. Oxh vill gärna ha varma kläder¨på sig.

AnneN
0

Fick veta av en kompis som har en puff tik att man ska vara noga med att kolla psyket på den rasen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

ciss
0

Min kompis granne har en liten tjej. Hon är jättetrevlig, väldig busig och lite "skrikig" av sig, men jättesnäll att hålla på med. Väldigt söt är hon också! Har bara träffat henne, men såvitt jag vet är det en väldigt trevlig ras.

/ Cissi, medarbetare på Kanin
    www.frihetenskaniner.se

floppy
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en naken hane på foder! Världens myskille e han… Dock har han en stor nackdel, o d e att han markerar väldigt mycke inne, vilket e ganska vanligt för små hundar… :s Men blöja på så e d problemet löst ett tag iaf… :)

Angående allergi så sku jag testa o träffa en sån hund innan man skaffar den om man e allergisk. Min mamma klarade bättre av min labbe än va hon gör me kinesen. Har ofta me huden att göra…

En helt underbar ras är det iaf… Har tidigare alltid tyckt att "va gör man me en sån liten hund?" Men efter att ha träffat en så är man kär! Så efter lite (läs mycket) övertalning av sambon så har jag en nu… :)

Lotta
0

En granne har en med päls en väldigt trevlig och framåt hund. Och söt som socker =)))

Zebben
0

Vi har fått en liten kines powder puff där jag jobbar. Har bara träffat honom i sammanlagt 4 h men han verkar väldigt trevlig. Ägaren har socialtränat honom mycket, vilket märks. Annars är de rätt reserverade mot folk.

Förstår inte varför man måste bada dem varje vecka bara. Sliter inte det oerhört på päls och framförallt hud?

Malin-A
0

det är väl just för huden man tvättar dom, vet inte exakt varför men har läst nånstans att det är för att hålla huden ren. men o andra sidan så vet jag ju själv hur min hud blir när jag duschat för mycket, torr.. men tror inte att det är ett måste att bada dom en gång i veckan, skulle jag ha en själv kan jag nog ärligt säga att jag inte hade badat det en gång i veckan..

Celia
0

Om man tänker sig smutsen i ett hund- eller kattöra - samma smuts blir det på huden (fett) om man inte badar dem ofta.

En med Sphynxar som jag känner brukar inte bara sina varje vecka, men hon byter sovunderlägg och myspuffar flera gånger i veckan. Då är de svarta av fettsmuts. Det lär också vara väldigt viktigt att hålla rent mellan tårna och i eventuella veck, där samlas rikligt med detta hudfett.

Linda
0

#10 Åh viken raring, är det din?

-Vilken uppfödare?

MVH Linda

Zebben
0

#14 Men varför bada en powder puff 1ggr/v. De har ju skyddande hår på hela kroppen.

Celia
0

#16 - jag pratar inte om puffarna, utan om den ras som nämns i rubriken. Chinese Crested och en naken tik vill ju Linda ha :) Var skrev jag puff? *letar* ;)

floppy
0

#15 Ja, han e min, lr jag har han på foder… Vet ej vem som e uppfödare, då jag har han från en annan uppfödare som köpt honom. Kommer från Norge från början, via Åland o bor nu i Sverige… :) Oj, snurrigt d där, hoppas du förstod…

BTW, hon som äger han nu har små valpar hemma, födda v 16, såååå söta… Både nakna o puffar… :)