Tygbur vs stålbur?
När är det ena bättre eller sämre? Kan man ha en tygbur i bilen? Vilket föredrar ni att köpa och varför?

100% tygbur, lättare att släpa på ;) nu snackar jag tävling eller om man vill ha med på träning. Skulle dock aldrig ha en tygbur i bilen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ur säkerhetssynpunkt så är en stålbur, anpassad för bil (inte de ihopfällbara varianterna) och krocktestad den säkraste. Vid en riktig kraftig krock så hjälper inte en tygbur, plast- eller ihopfällbar bur att skydda hunden.
Funderade aldrig ens på tygbur. Tycker de ser ostabila och lättuggade ut. Men jag har ju inte provat, så jag kan ha fel.
Tycker man ska satsa på en ordentlig bilbur. Och vill man ha nånting till utställning, eller bära hunden i eller liknande så tror jag att en tygbur är smidigt.
Själv har jag inget av dom än. Men bilbur ska jag köpa så fort jag skaffar en bil.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Egentligen så kan man ju tänka såhär; Hur sitter vi människor i en bil? Skulle du köpa en skyddsbur till din bäbis/ditt barn/dig själv?
Så länge hunden sitter så pass skyddad så att den inte kan flyga runt eller ur bilen vid diverse gupp och annat och givetvis vid krockar så tycker inte jag det spelar någon roll vad man väljer för bur. Att hunden inte riskerar att fara runt i bilen, som de gärna kan göra med ett billigt bilbälte för hundar till exempel, är däremot viktigt tycker jag.
Men annars tycker jag man ska välja efter vad som är mest praktiskt. Vi har en stor Volvo och en mellanstor hund och det är superpraktiskt för oss att ha en stor rejäl bur där bak till vår hund. Hade jag däremot haft en liten hund som fick rum i en tygbur jag kunde bära hade jag nog gärna satsat på något sådant som komplement eller bara en sådan beroende på hur hunden trivdes i bilen. Praktiskt att kunna flytta mellan olika bilar och att vika ihop och slänga undan om man ska in med något annat i bilen.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#3 Lättuggade? Är ju inte meningen att hundarna ska sitta och gnaga på buren ;)
Själv föredrar jag tygburen. Hunden flyger inte runt och buren är lätt att ta med sig.
Har man en hund som inte försöker tugga sig ur så är tygbur bäst, lättare att bära, tar mindra plats, mina tycker tygburen är mysigare med, jag har tygburar åt min amstaff & jack russel, jag anv mina vid tävling och hemma öppen, dom väljer ofta att ligga och mya i dom, i bilen har jag riktig bilbur från mim
5 bra sagt.
Här har vi funderat på bur men så var vi inne på inte ha kombi därmed blev bur för oss omöjligt. Så vi kör bilsele all-safesele och har även en extra här hemma :) så om vi har extrahund här hemma så sitter alla säkert i bilen 
#5 Nej så klart inte men min hade defentivt gjort det när allt annat är tråkigt :)
Vi har en bur avsedd för bil i bilen, denna är i trä och metall. Den är iofs bara lånad så när vi skaffar en egen blir der någon bur typ Robust (eller ngn liknande)
Inne har vi en sådan ihopfällbar metallbur, men den har han bara inomhus.