Revirmarkerar inne
Hej… Tänkte att ni kanske hade nåt bra råd att ge…
Strax före jul fick väninnans fam en am-cock (hane). Den var då mellan 4-5 mån. uppfödaren sade till dem att inte ta ut valpen på rastning förrän det var varmare än -6grader, utan bara lägga ut tidningar på golvet!!
Få hunden rumsren, det skulle komma av sig själv sen. (Jag sa att det var fel och att de skulle ta ut vovven efter lek mat och sömn som vi gjorde med vår tik.)
Nu har de stora problem med honom. Han revirmarkerar inne hela tiden. Gardiner, soffan, prydnadskuddar, gosedjur etc. Värst är det med barnens rum. Där skiter han direkt de glömmer att stänga. Oftast hittar de pinkfläckarna när det är för sent att korrigera
(samma sak när de kommer hem til oss. Han lyfter på benet mot allt. Sen springer han efter min rottis hela tiden med nosen i snuttan på henne. Hon blir jätte irriterad för han är ständigt tätt bakom henne)
På promenaderna kissar han alltid.
Hur gammal är han nu? Det finns ju stänkskydd man kan köpa, annars rek. jag kastrering, det brukar hjälpa.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hur ofta går dom ut med honom?
Det verkar ju som att det gått snett från början, jag skulle nog rekommendera att börja om med rumsrenhetsträningen. Om dom nu vill det. Alltså gå ut med hunden väääldigt ofta. Och gränsa av så att han inte kommer in till barnens rum och dom rummen där han pinkar mest.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag förslår också att dom börjar om från början med rumsrenhetsträningen.

Tack för att ni ställer upp! Själv har jag inga mer råd att ge dem. Med vår vovve gick allt så lätt
#1 Han var 4-5 mån vid jul… säger 4.5 då borde han vara dryga året nu. Det där med stänkskydd lät intressant. Har du mer info?
#2-3 Rumsrenhetsträningen kom nog igång väldigt sent då de följde uppfödarens råd om att inte gå ut så länge det var kallt. -Vi hade ju en lång och kall vinter…
Stänga för… det finns en grind som ska vara stängd, men små barn glömmer (el bryr sig inte så mycket kanske…) Sen pinkar han på allt tyg överallt han kommer åt. Speciellt om hon hänger tvätt nånstans. om de kommer på honom, får han sitta en stund i buren
Promenaderna är många men korta vändor. Hon överväger att lämna bort hunden.
#4 Han behöver mer än korta rundor. Och eftersom träningen tydligen inte gått till som den ska så ska han inte straffas om han gör inne. Jag hade som sagt början om från början. Ut hela tiden, och vara ute till han bajsar och kissar. Ut efter mat, vila, lek och hålla koll på honom hela tiden så man kan ta ut honom direkt om han e nödig.
Hjälper inte detta kanske kastrering kan hjälpa.
håller med dom andra, börja från början med rumsrenheten.. min mammas hund har stänkskydd till sin hanhund som precis kommit i könsmognaden då han markerar när hon besöker någon med en tik hemma.. funkar jättebra, han försöker inte ens.. men vet inte hur det fungerar med en som inte lärt sig rätt från början. om dom vill testa en sån så finns det i vanliga djuraffärer eller på nätet..
sedan hoppas jag att dom har pratat med uppfödaren och berättat vilka problem det blivit, så dom kanske i framtiden inte ger ett sånt råd igen.
lycka till!
1 jag säger imot dig vet ganska många hanhundar som var rumsrena men efter kastrering vart det mindre roligt och de markerkissar lika fint som okastrerade med.
Jag ser som andra mer rumsträning men vart i landet bor du? Det är allså en nakenhund du har? Detta med tidningspapper inne skulle jag helt ta bort, du lär hunden bara att det är okej att göra det inne. Det gäller att gå ut ofta väldigt ofta gör inget om man är ute lite längre med men framförallt ska du ut o belöna kiss o bajsandet ute :) sen kan man leka när man gjort klart sina behov 
#7 Jag skrev att det brukar hjälpa, men jag vet att det självklart finns undantag. Hos de hanar i min bekantskapskrets där hanarna har revirmarkerat inne har problemen helt försvunnit efter kastrering.
Men att börja om rumsrenhetsträningen är ju viktigast, som de andra skriver. Och man ska ALDRIG straffa en hund som kissar inne. Då kan dom bl.a. bli rädda för att utföra sina behov.
Stänkskydd som man kan ha under träningen för att minimera ens egna stress är väldigt praktiskt, här finns en variant, finns i dom flesta välsorterade djuraffärer:
8 oj jaså jag skaffa en 4 årig hund som kissa o bajsa inne men sluta med det efter envis rumsträning tog oss 2 mån så var hon helt rumsren. Om natten fick jag stänga av delar av lägenheten då fick hon vara med oss så 1 sovrum,kök,hall,stora badrumet. En hund som är omplaceringshund som kissar inne är inte onormalt, och få en vuxen hund rumsren är inte omöjligt heller. Finns drösvis med bevis på det kolla alla som tar fd gatuhundar bara där kan man få en del tips :) Det gäller att vara snabb på läsa av hunden och vara envis på träna rumsrenheten väl där briser många.
Ett MYCKET bra och effektivt sätt är att spraya ättika till hälften blandat med vatten, där hunden brukar kissa/bajsa. Hundar tycker inte om doften och kommer inte att kissa där igen. Vet att detta fungerat på flera hundar i min krets :)
Jag säger som många andra gjort - stänkskydd, kastration, promenader oftare (min är 2 år och går fortfarande ut var tredje timma då små hundar inte alltid kan hålla sig så länge) ättikspray och kanske se över hur dom lever. Min hane får alltid ha stänkskydd när vi åker bort med honom, eller lämnar honom ensam hemma, då han inte är så stresstålig och då kissar inne. Dessutom stänger vi alltid in honom i ett rum där han känner sig trygg (mitt sovrum som han alltid sover i) men bara när han måste vara ensam. Har dom hunden i en stressig miljö så som han upplever det? Får han vara i hela huset/lägenheten när dom inte är hemma, och då måste vakta hemmet själv? Har dom fler djur i hushållet? Hur gamla är barnen och hur är dom mot hunden? Sen undrar jag vad det var för oseriös uppfödare som sa till dom att inte ta ut på promenader? Jag har själv en nakenhund, som jag hämtade innan jul precis. Då hade hans uppfödare tyvärr varit dum nog och försökt lära sina valpar att gå på kattlåda istället, så han förstod inte alls vad vi gjorde ute i snön. Men han fick ha täcken och/eller overaller på sig, och så gick vi bara tills han gjort det han skulle. Han belöning blev att bli buren innanför min jacka tills vi kommit in. Men jag tycker dom ska se över hur dom lever, hur hunden uppfattar allt, och i vilka lägen den kissar och vad som ligger bakom det, för ensamhundar kissar sällan inne för att markera revir!