Hur ställer man ut?
Hej.
Jag har en belgisk vallhund (terv) och har fått en del kommentarer om att han borde ställas ut. Själv har jag aldrig varit särskilt intresserad, men det kan ju vara kul att prova :) Han lär ha blivit Best in Show eller best in breed eller nåt när han var valp/unghund. Jag fick honom för att han inte passade i barnfamiljen som hade honom.
Men jag vet absolut ingenting om nånting. Vad krävs för att få ställa ut? Medlemskap någonstans? Vaccinationer? Stamtavla/bevis gissar jag, det ska ligga här nånstans.. Vad mer?
Hur går en utställning till?
Vad brukar det kosta mellan tumme och pekfinger?
Tja, som sagt… kan ju vara kul att testa :)
Här är han ju ''bara'' gårds/familje hund.. och det lär väl inte förändras särskilt mycket ändå. Men jag har aldrig haft en renrasig hund förr och kan ingenting om den typen av tillställningar.. har inte tävlat agility eller så heller förr.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
För att ställa ut krävs det att hunden är vaccinerad och att du har stamtavla + vaccinationsbevis med dig till utställningen som du anmält till.
Ska du ställa på officiella utställningar behöver du vara medlem i arrangerande klubb, så antingen SKK eller rasklubben beroende på vilken utställning du vill ställa på. (För stora sthlm-utställningen i december räcker det dock med rasklubbsmedlemskap trots att det är en SKK-utställning) Det är också på rasklubbens hemsida eller SKK.se som du hittar utställningar och instruktioner för hur du anmäler.
Hundarna ställs i olika klasser efter hur gamla de är. Vuxna hundar går normalt sett i något som kallas öppen-klass. Undantaget är om de är champions eller har bruks/jakt-merit som gör att man får ställa dem i bruks-/jakt-klass om man vill det.
SKK-utställningar brukar kosta ca 300-400kr. Rasklubbarnas brukar vara någon hundralapp billigare.
På utställningsdagen ser du till att vara på plats inom utsatt tid (står i ett PM som du får ca 1 vecka innan utställningen). Du ser då till att gå till veterinärbesiktningen om sådan finns. Det är även där du visar upp stamtavla och vaccinationsintyg. Därefter letar du upp ringen där din hund ska ställas.
Väl framme i ringen kan du kolla en stund på hur andra ställer sina hundar. För de flesta raser är det bara att hunden ska stå jämnt och stilla med alla fyra fötter i marken. Sedan ska man även springa runt lite i ringen för att hunden ska visas i trav. Hur man ska springa, var man ska stå osv säger domaren till dig.
När du varit inne och visat din hund kan den antingen få "exellent", "very good" "good" eller bli diskad. Får den "exellent" så ska du in i utställningsringen igen för att tävla mot de andra hundarna, då bestäms vilka hundar i din hunds klass som är finast. Några hundar får sedan CK (certifikatkvalitet) och går vidare till tävlan om bästa tik och bästa hane. Det är även i de klasserna som man kan ha chans att få ett cert, vilket den hund som är främst placerad och INTE redan är champion kan få. Den tik som blir bästa tik tävlar sedan mot bästa hane för att tävla om BIR (Bäst i Rasen). Därefter tävlar alla BIR-hundar mot varandra för att utse BIG (bäst i gruppen) och därefter BIS (bäst i show).
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Ok, tack för ditt utförliga svar :)
Måste bara fråga vart han kommer ifrån?
Har själv terv nämligen 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#3 Var han kommer ifrån? Bra fråga. :3
Vet faktiskt inte, tror att nån av mina släktingar haft honom, sålt honom då han och deras hanne inte fungerade ihop och sen fick den familjen ge bort honom till mig då han inte fungerade i barnfamilj.. Men jag är inte ens säker på det och hur de hittade mig etc vet jag inte. Vet bara att någon inte kunde ha kvar sin hund och jag ville gärna ha en hund. Sen är jag svag för vackra djur. :3
Han heter Buskelunds nånting i papprena, gissar att det är uppfödarnamnet? Kallas Kiro hos oss, Akiro hos förre ägaren.
Buskelunds är kennelnamnet, dem föder upp Groenendael och Tervueren 
Hur gammal är han? Verkligen skitsnygg!
Sabina
www.anibaz.blogg.se
#0 Så himla fin han var! Tror det skulle gå bra för honom på utställning.
Jag googlade förresten på "Buskelunds" och då kom "Buskelunds kennel" upp som sida :) Så det är troligtvis där han kommer från.
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
Tror jag hittade honom. Buskelunds Big Bang "Akiro" född 070303. Utställningsmeriter CK och BIM 
Sabina
www.anibaz.blogg.se
Hehe, kom också på att man kunde söka :P Kul att se honom som valp! Skickade ett mail till uppfödaren, kanske kul att få höra av honom tänkte jag. :)
Vet inte om jag kommer att ställa ut, det här med att vara med i klubbar och föreningar är inte riktigt min grej… Har ju inget större intresse heller, hade mest varit enkul grej. Kanske när jag får stadigare ekonomi :)
#6 Tack! :D