Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 4060 ggr
[countess]
0

Namnbyte på hund!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja jag ska erkänna jag hatar min hunds namn tycker det är apfult , ber om ursäkt om någon annans hund heter det :( Men smaken är som baken oftast :) Skulle gärna vilja byta namn och det tror jag inte alls hunden skulle bry sig om eller ha problem med ! Därimot och berätta för alla att nä nu heter hon …. Har ni bytt namn någon gång ? Hon heter förövrigt penny men skulle vilja att hon hette ixa!

DesK
0

Min akita har alltid haft 2 namn utan några som helst problem Glad Bishou och Teddie!

/Désirée

[Zorita]
0

Jag bytte namn på min Seth när han kom hit, innan hette han Domingo. Det var ofta folk försa sig i början, men efter ett tag fastnar det. Kanske var det svårast för den som döpt hunden från början, men hon säger också Seth nu. För hunden fastnade det efter bara några dagar av dubbelnamn.

Noa-Nisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#hur uttalar du hans namn? som på engelska "seth" eller svenska "sett" :P bara undra

TS jag hade bytt om jag inte vore bekväm med namnet. Min kompis har en Aussie och den hette Argos i stamtavlan så hon kallade honom för "Arros" för hon ville väl att det skulle likna stamtavlenamnet. Men hon trivdes inte med det. Så när "arros" var ca ett år så bytade hon till "Lennie" :) Det var nog mer andra som hade svårt för att inte råka säga Arros. det tog ett tag för mig men nu säger man rätt namn.

Medarbetare på Hundar.ifokus

DinJejja
0

Jag köpte ju min hund när han var 8 mån och hade då ett stamtavle namn och ett tilltalsnamn från den dåvarande ägaren. Men jag gillade vareken Lakritz eller Ozzi så jag döpte om honom till Alf. :)

Michaela-N
0

Klart man kan byta! Vår Hugo heter Hugo (haha), var min syster och mamma som ville att han skulle heta det så jag kallar honom massa annat :)

[Zorita]
0

#3 Som engelskans seth, min sambo är engelsman så det blir så. Fast kärt barn har många namn ju, så ofta blir det sethi, fluffybutt, monster, hellhound eller sethimonster haha.

[jakke94]
0

en jag känner har två namn eller fler på alla sina hundar :P 
Hon har en som heter mocka, men även lyssnar på Molly 
sen en fralla som heter nira men lysnar även på spiderpig och grisen :P 
Sen en annan som heter puma som även lyssnar på bebis =P 

Dock var jag väldigt förvirrad när jag skulle passa dem och inte hade känt varken henne eller hundarna spec. länga, jag ba ehhhhhh……….haha

russin
0

Det är inte svårare att byta namn på en hund än att lära den ett nyt kommando.

Magdalenaa
0

Som sagt, dom lyssnar på allt bara man är glad i rösten :)
Min heter Mickie när jag tog han, nu säger vi Mickie, Mic , osv. Han lyssnar på allt helt enkelt :)

[countess]
0

Nä jag vet att det är lätt har råkat byta nman på min gamla hund! han hette plex och nu det det roliga tränade inkallning vilket blev kooomplex ! haha så han lyssnade enbart på komplex ett bra tag!  även mina hundar och min kompis hundar lyssnade på dooodis = godis ! Men det känns endå rätt fel och vad händer när man anmäler  till tävling ? nu står det ju penny på anmälan

DwarfNome
0

Haha, min familj insisterade på att min labbe skulle döpas till Charlie :P Det gick jag med på men enligt mig är hans namn Charles! Tungan ute

Bara för att ens dröm är ovanlig, betyder detta inte att den är omöjligt.

Nicolina
0

Min "sommarhund" heter Lolly hos sin matte, men jag uttalar det Lolli. Här hemma ropar jag ofta Loppan också, det hänger med sen jag hade henne sist för flera år sen, men trots det så kommer hon ihåg att jag kallar henne för Loppan. Nästa smeknamn är Poppan, vilket hon också lyssnar på, haha! För att inte tala om Poppa-lopp eller Loppi-pop eller skrotan/skrotis eller ibland grisen också… ja som ovan sagt, kärt barn har många namn och denna lilla lyssnar då på ett antal ;) Men är det en situation då hunden måste lyssna och lyda på en gång så säger jag alltid Lolli, för det är vad hon heter och det som hon trots allt lyssnar bäst på!

Kalli
1

Det svårare är nog att få alla människor omkring en att inse att man bytt namn, samt antagligen förklara varför. Jag bytte namn efter ett tag när jag fick hem hanhunden, lyckligtvis var det inte så många som hade lärt sig hans riktigt namn då så det gick rätt smärtfritt. Förutom en vän visserligen som fortfarande kallar honom för hans gamla namn.

Anibaz
0

Jag har såklart smeknamn på mina två, men dem låter rätt lika deras tilltalsnamn.
Arach kallar jag tex Racho, Rasko, Aracksbollen, Rachi. Mamma kallar honom Ash och Azzar.
Smilla kallar jag Smillis, Milla, Smilo, Smiles, Prinsessan.

När båda är lös ute ropar jag "Hundar!" och då kommer båda.

Så det där med namn är ju rätt roligt. Förra hunden brukade pappa säga "Ingen kampis bara kompis" till så han lyssnade på både kampis och kompis, haha.

Men tycker absolut man ska byta namn om man inte trivsm ed det. Och Ixa låter bra och är kort.

[Rocky70]
0

#10 När man anmäler till utställning anmäler man med stamtavlenamnet,och där brukar ofta kennelns namn finnas med också.Men det finns ändå inget som hindrar att du har ett annat tilltalsnamn på hunden.

Det är betydligt vanligare att hundar har ett annat tilltalsnamn än att de kallas det som står på stamtavlan.Tittar man på en del utställningar och vad hundarna heter i stamtavlan så är det ibland helt omöjliga namn att ha som tilltalsnamn.