Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1266 ggr
Labolina_73
0

Promenader med Tibbe? :-/

Jag har en tibbetik på 10 månader, och hon tycker inte om att gå ut,, jag menar gå ut på promenader,, och för att inte tala om när det regnar då går det inte alls..

Jag får nästan släpa runt henne tills vi kommer dit där jag kan släppa henne,, då går det bra,, om vi kommit tillräckligt långt så hon inte väljer att gå hem igen..

Ibland sätter hon sej sonika bara ner och vägrar gå.

Hon älskar att vara ute på vår tomt och så men jag vill ju ta ut henne på promenader oxå iom att det blir ju skillnad mot att springa på tomten bara så finns här någon vänlig själ som kan ge mej npgra goda råd?

tack på förhand.

//Linda

Banankaka320
0

Hon kanske har ont?

AnneN
0

Är det tibbe terrier eller tibbe spaniel? *nyfiken*

Vad gör du med henne under promenaderna? Går ni bara eller hittar ni på lekar och annat spännande under tiden?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Labolina_73
0

Nej hon har absolut inte ont,, det är ingenting sånt alls.. när jag släpper henne sedan och hon får springa och leka med sin kompis går det ju hur bra som helst,,, hon vill bara inte gå ut,, eller rättare sagt,, hon vill inte gå koppelpromenader.

/L

Zabina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur reagerar hon när du tar på kopplet? Om hon visar på ovilja redan då behöver du nog lära henne att när kopplet åker fram händer roliga saker. Lek med henne med kopplet på, eller ge henne supergott godis!

Labolina_73
0

det är en tibetansk spaniel.

När jag tar fram kopplet kommer hoin fram och vet att nu ska vi gå ut.. :-) men när vi kommer utanfär tomten får man släpa henne,, vi busar och leker och då går det bra, men man kan ju inte busa och leka precis hela tiden,, och när vi ska gå så sätter hon sej eller stretar emot och drar bakåt,,

Vissa har problem med att sina hundar drar,, jag har problem att min hund drar bakåt eller sätter sej..

Det är lite som att,, om jag inte vill så tänker jag inte heller…

//Linda

AnneN
0

#5 Varför kan man inte busa och leka hela promenaden? Förvånad Det har då alltid fungerat för mig med hundar som tycker det är tråkigt att bara promenera.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Labolina_73
0

Jo men jag menar bara att dom måste ju koncentrera sej på att kissa och bajsa oxå så det blir ju inte lek precis hela tiden,, och det skulle iofs inte spela någon roll.. hon gillar det helt enkelt inte speciellt mycket..

jag skulle oxå vilja kunna  gå ut och promenera med henne utan att behöva leka med henne  hela tiden-..- :-)

Zabina
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag skulle rekomendera att tänka i små steg. Kanske behöver ni leka hela promenaderna ett tag fram över. När du märker att hennes inställning till promenader har ändrats lite så kanske det inte är nödvändligt att leka hela tiden längre. Men det kan ta tid så ha tålamod!

Labolina_73
0

tack för svar,,,

MariaJosina
0

min valp var lika dan men jag märkte att när vi gick på stigar i skogen var han alltid hack i häl på mig ! vi hade jätte problem att få honom att gå men i skogen hade han inga om helst problem med det så då tog jag godis och gav honom varje meter och när vi kom fram till "riktigt" väg så fortsatte jag med godiset varje meter. Jag gjorde det längre och längre sträcka tills jag tillslut provade med koppel och då gick jag bara någon meter åt gången och sen tog av det. Det tog ett tag men nu går han super bra i koppel.

Precis i början av denna övning när jag skulle koppla honom hade jag ett flexikoppel för att sen när det funkade bara så bytte jag till ett vanligt men gick lite kortare än emd flexit innan jag tog av det igen:)