Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 810 ggr
AnneN
0

Föreläsning och träning

Ska ikväll på föreläsning med ämnet tävlingslydnad ,problemlösning ,och mentalträning för föraren.

Imorron ska jag ha en privat timmes träning med Ewa Andersson (föreläsaren) så att jag kanske kan få bukt med Velvets ovana att sticka iväg då hon ser andra hundar om hon är lös.

Blev mkt pusslande men med hjälp av en mkt underbar och hjälpsam vän så har det fixat sig med skjuts och tider och alltSkrattande

*längtar*

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

V-lang
0

Så det löste sig vad kul för dig, men synd för mig *skojar* hoppas du får en givande kväll, och även en lika givande timme i morrn =)

AnneN
0

På föreläsningen fick jag massa bra tips på lydnadsträning =)

Träningen med instruktören idag gick jätte bra =)

Fick veta att de problem jag har beror på att jag är för mjuk/försiktig med Velvet, och att jag har dålig tajming så jag säger ifrån en sekund för sent vilket jag måste träna på.

Hon har tydligen nästan bara lapphundsbeteende och behöver mera mental stimulering så jag ska börja träna mer målinriktat med lydnaden till att börja med, kanske tom försöka tävla =)

Fick order om att skaffa en sele att ha på henne då jag tränar ist för halsband.

Sen fick jag även höra att jag har en helt underbar hund som har precis den mentalitet hon vill se hos en hund och att om jag inte varit en mycket bra hundmänniska så hade jag inte haft en bra hund Skrattande (suger åt mej den kreativa kritiken och allt beröm som en svamp)

Hon kommer upp igen mest troligt i Januari redan och ska då hålla en helgkurs igen som jag ska vara med på och hon sa att om jag behöver mera hjälp fort så får jag ringa henne på mobilen =)

Jag är sååååååå nöjd!

_**/Mvh Anne

SaraC
0

Härligt! :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lena1
0

guuuud vad roligt bio :-))) självklart ska du suga åt dig….nu vet du ju lite mera om det också ;-)

AnneN
0

Precis nu vet jag vad jag behöver träna på själv

_**/Mvh Anne

[Vargnatt-]
0

Vad skönt att få höra sådana saker om sin hund och sig själv :)

AnneN
0

Absolut jag hade såå kul och speciellt då jag hade fått höra innan att hon brukar kunna vara lite otrevlig och för hård mot hundägare men fick endast kreativkritik och massa beröm =)

_**/Mvh Anne

Liss
0

Hur fick du hjälp från henna? eller jag antar att du hörde av dig? hihi.. du får gärna berätta iaf hur de gick till. Skulle ju hemskt gärna vilja ha hjälp av någon duktig jag med.. men har liksom inte råd med något svindyrt heller.

Sa hon alltså att sele var mer effektivt då?;P

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

AnneN
0

Det är ett gäng från bruks som har tagit upp henne för tävlingslydnadskurs över helgen och en kompis till mej visste att hon brukar ge privatträning och fixade en tid åt mej =)

Vet inte hur aktuell hennes kennels sida är men du kanske kan hitta någon kontaktinfo på den http://www.mericas.se/

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Var ute och tränade enligt instruktioner idag och det gick super bra… synd bara att jag inte fick tillfälle att testa om det funka med andra hundar i närheten

_**/Mvh Anne

lena1
0

vad roligt bio ;-), jag skulle också vilja få sådan expert vägledning, man har så mycket behållning av det framåt ju….

AnneN
0

Jo jag skulle även vilja gå nån lydnadskurs på bruks men jag har lite svårt att ta mej ut till klubben då det antagligen går dåligt med bussar och jag känner vad jag vet ingen jag kan åka med =/

_**/Mvh Anne

lena1
0

jamen det går ju bra att träna hemma också….det har jag gjort med snodd…..och det har funkat fint,har du någon du kan träna ihop med som har hund…det brukar bli lite roligare då

AnneN
0

Jo jag brukar träna hemma men har funderingar på att försöka mej på tävlingslydnad och sånt kan jag inget om så då behöver jag lära mej

_**/Mvh Anne

lena1
0

ja just det då kan det ju bli knivigare kanske ;-)….

AnneN
0

Jepp men ska kolla med en kompis som tävlar om hon kanske känner nån på klubben jag kan åka med eller om hon kan träna med mej i värsta fall (säger i värsta fall för att det är en extremt stressig person)

_**/Mvh Anne

lena1
0

ajdå….se till då bara att du inte stressar bara för att hon gör det;-),du kan ju träna med henne men hålla dig en bit bort lagom avstånd liksom,så påverkas ju inte du eller velvet av det….hoppas du hittar någon du kan åka med också….

AnneN
0

Nja jag är svår att stressa men hon blir mer stressad för att jag inte är det åsså blir hundarna stressade.

_**/Mvh Anne

lena1
0

nytt försök haha det blev error ;-)….jag hade en väninna som var sådär stressad, men jag såg till att vi stod en bra bit ifrån varndra när vi tränade…och då påverkades ju inte min hund av det….men ändå hade jag ju ett störningsmoment hela tiden ;-)…det var så jag menade.

AnneN
0

Aha, men det jag behöver allra mest just nu är inte nån som tränar tillsammans med mej utan snarare nån som tränar mej

_**/Mvh Anne

lena1
0

ok då förstår jag ;-)

V-lang
0

Vad kul att det gick bra för dig och Velvet, och sug i dig berömmet det är du värd =)

*viskar* Men jag har fortfarande svårt att förlåta dig för att du inte kom till mig på fika Hemlis

AnneN
0

får ta det nån gång då jag har råd att resa ner =)

_**/Mvh Anne

V-lang
0

Hihi…där fick jag dig allt =)

AnneN
0

Men då kan det hända att jag behöver låna sovplats också =P

_**/Mvh Anne

V-lang
0

Japp, en förvarning bara ifall du tänker ta med dig Velvet för då lär jag skyffla iväg mina djur…sängplats finns ;)

AnneN
0

de blir nog bra…

_**/Mvh Anne

V-lang
0

Skrattande

AnneN
0

Skrev idag ett inlägg om att denna instruktör kommer att ha föreläsning och träning i Boden och kom just på att jag har ju alldeles glömt att uppdatera om hur träningen går =)

Skaffade en sele några dagar efter träningstillfället och Velvet går så mkt bättre med sele än halsband så nu mer används endast sele på henne.
Hon har blivit betydligt bättre på att inte sticka iväg till alla hundar hon ser _(har hänt 1 gång och den hunden var lös och sprang fram till Velvet då vi tränade ligg/stanna).
_Jag har dessutom blivit bättre på att korrigera henne i tid ist för någon sekund för sent =)

_**/Mvh Anne

lena1
0

vad roligt att höra anne:-), man blir så glad när man ser att det går framåt

AnneN
0

Jo det är riktigt skoj =) Nu vågar man ju iaf ha henne lös vid träning

_**/Mvh Anne

AnneN
0

Oj vilken gammal tråd jag hittade nu, men ack så kul att läsa om de problem jag hade med Velvet för över 3 år sedan! Skrattande

Kan ju meddela att vi har kommit väldigt långt i träningen sedan dess (illa vore det väl annars) och som jämförelse kan jag ju ta några exempel av hur träningen ser ut idag:

Lydnadsträning i parken med lös hund - Fotgåendet är hon lite skuttig i men funkar fint ändå, platsliggning, inkallning, läggande under gång, inkallning med läggande och lite annan träning. Allt detta med störningar av hundar som går/springer förbi på bara några få meters avstånd, en hund 10 meter ifrån som står i ca 15 minuter och tokskäller åt en stackars ekorre, hundar + ägare som passerar mellan oss under platsliggningen.

Enda intresse hon visade för de andra hundarna idag var att hon tittade på dem lite, men lyssnade klockrent och struntade i dem i övrigt Skrattande

Är så stolt över min lilla Velvet Glad

_**/Mvh Anne