Börja med Blodspår
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Jag och min man har läne velat börja med blodspår med vår hund men vi har lite frågor och funderingar som vi gärna skulle vilja få klarhet i först.
1. spelar det någon roll om blodet varit frys upptinat och kanske fryst igen eller får det inte ens ha vart fryst en gång? vi vet att ica säljes blod men vi behöver juhela mängden på en gång.
2. Hur förvarar ni blodet då ni ska ut, petflaska känns som att det blir för stort hål då man ska "droppa" så passar tex diskmedels flaska eller kommer det kuagulera igen det lilla hålet?
3. måste man sprina runt och dra en rådjurstass eller liknande samtidigt eller går det bra att tex bara lägga ett grisöra vid målet?
4. är det 1-2 timmar man ska vänta efter att man lagt spåret tills att hunden ska spåra eller minna jag fel?
Andra tips mottages självklart också! :)
Jag har nyligt gått en viltspårskurs med en av mina hundar, och har börjat lägga egna spår åxå.
Jag köper fryst blod, tinar så att jag kan hälla över i en liten ramlösaflaska, låter resten vara fryst och lägger det i frysen. I korken skär jag en skåra, så man kan droppa blod.
Jag använder älg eller rådjursklöv, som jag drar i ett snöre bakom mig, framför mig droppar jag blodet i det spår jag går.
Det gäller att börja lätt, ett rakt spår, ca 20 m. långt, som inte ligger så länge. Allteftersom, gör du svårare och längre spår, vinklar, bloduppehåll, tillbakagång mm.
Jag rekommenderar en kurs till att börja med.
Lycka till!
#1 okej tack, men kurs känns lite väl visst vi har några frågor (och bra tips ang pet flaskan!) men kurs känns inte nödvändigt. tror inte det kommer bli nåra problem alls och självklart tänker vi börja med kortare spår :)
#1 min man nämnde nu att han hade läst att man kunde gå med märgben i snöre :P
#2 Snygging!
Men hur är det nu, behöver man tillstånd för att lägga blodspår?
#5 Ja tack ska hälsa han det! ;)
men va tillstånd?! aldrig hört talas om! :/ men ja det vill ja också veta/få klarhet i….
Ja, man behöver tillstånd.
#7 vart kan man läsa mer ang detta? eller om du kan berätta.
Här kommer länk; http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/djurprodukter/blodsparning.4.5aec661121e2613852800010670.html
"Observera att du även måste ha tillstånd om du handlar blod i en livsmedelsbutik som du sedan ska använda för spårning"
Du ansöker på jordbruksverket. Kostar 300 kr. Sen måste du ha markägarens tillstånd att lägga blodspåret på hans marker.
Vill du inte gå kurs, så går det googla rätt mycket på nätet om hur man ska bära sig åt åxå :)
Så nu har jag skickat efter ansökan. men man kan också fråga kommunen då om dom äger marken? får väl slå en pling till dom i morgon.
Man ska ha både tillstånd från jordbruksverket, och från markägaren. Varför man ska ha från jordbruksverket, är för att de ska kunna spåra tex smittat blod, om sådant kommit ut. Får man tag i viltblod, tex om man känner jägare, så behövs inget sådant tillstånd.
#13 vi ska kolla med bekanta som jagar också! :)

1. spelar det någon roll om blodet varit frys upptinat och kanske fryst igen eller får det inte ens ha vart fryst en gång? vi vet att ica säljes blod men vi behöver juhela mängden på en gång.
Det är bara 5 dl i burkarna, använd gärna allt det, även om ni lägger kortare spår i början. Ju mer blod, detso strörre chans att hunden anser att det är riktig jakt och jagar, istället för att gå ett personspår kryddat med blod. Var noga med att inte ta i klöv ed i onödan, och att inte drälla människorlukter i spåret mer än nödvändigt.
2. Hur förvarar ni blodet då ni ska ut, petflaska känns som att det blir för stort hål då man ska "droppa" så passar tex diskmedels flaska eller kommer det kuagulera igen det lilla hålet?
Jag har blodet i en liten leksakshink. Sen har jag en spårläggarstav, i den övre änden har jag ett långt snöre som jag trär runt klöven, i den andra en svamp som jag doppar i hinken och sedan trycker ner i marekn för varje steg jag tar. Fördelen med detta är att du lägger spåret bredvid digg eget, istället för att droppa blod framför dig, trampa i det och sen slöpa klöven bakom dig.
3. måste man sprina runt och dra en rådjurstass eller liknande samtidigt eller går det bra att tex bara lägga ett grisöra vid målet?
Vill du lägga blodspår är det noga. Då ska det vara en del av ett djur, helst klöv eller skank, men hala vilt går bra vid ex hare/kanin eller fågel, eller kanske ett huvud av ett mindre djur. Viktigt att du inte tar i bytet med händerna, och att du aldrig återanvänder. Annars luktar det människa och hund av bytet, och då blir det inte jakt för hunden, utan bara ett personspår kryddat med blod och döt djur. Lägger du viltspår för att tävla, kan du nog använda skanken flera gånger, men jag rekommenderar det inte. Ska du bara lägga spår, kan du släpa en köttbit, ett grisöra, en korv eller vad som helst och strunta i blodet, som då bara blior en onödig utgift och onödigt krångel.
4. är det 1-2 timmar man ska vänta efter att
man lagt spåret tills att hunden ska spåra eller minna jag fel?
I början kan man lägga spåret och gå det nästan på en gång, tom låta hunden se dig lägga det, och gå direkt, för att väcka intresse. Annars kan man vänta 10-20 min till luftvättringen lagt sig, och sen växla mellan nylagda spår, såna som legat en timme upp till massor av timmar eller kanske något dygn, allteftersom hunden lär sig mer och mer. Ta väder, underlag od i hänsyn, när du väljer liggtid.
Vill du bara lattja och låta hunden gå spår som aktivering kan du gott lägga bara personspår. Vill du lägga blodspår som jaktberikning eller tävla i viltspår rekommenderar jag att du går en kurs. Kika på vad de lär ut på kursen bara. Går du en blodspårskurs för berikning får du oftast lära dig inte bara det, utan hur viltspår oxå går till, men inte värtom.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Lägger man viltspår för att tävla, ska man nog inte använda svamp för att Trycka ner blodet, utan Droppa från en flaska el dyl
:)

#16 Det finns båda varianetrana inom viltspår, det bästa är att träna med båda. Jag använder mig av spårläggarstav nu, men inför de anlagsprov jag leker med tanken på (kör ju detta som jaktberikning för att få nöjda hundar, men det skulle ju vara skoj att meritera för kul) kommer jag att lägga lite mer onaturliga spår, som är vanligare inom viltspår.
Satsar man på skarpa eftersök bör man inte bara lägga blodspår utan även se till att ha med päls, benbitar, tänder, tarmar och annat spännande och lära hunden markera detta tydligt för att underlätta för jägarna.
MVH Elin
ok, då läggs spår annorlunda beroende på var i landet man bor, bevisligen :)

#18 Det beror ju på domaren, hur denne föredrar att göra. Flertalet anvä'nde rnog droppflaska, men det finns de som anser att stav är bättre.
MVH Elin
#19 jo det är klart… och det är väl skillnad på blodspår och viltspår, om man är ute efter att lära sin hund skarpt läge eller bara aktivera åxå.
Alla sätt är bra….. ja… utom de dåliga förstås :)
Läser lite vad ni skriver nu, vi har väl bara tänkt för aktiveringens skull. men finns det bra sidor där man kan läsa hur tävlingar går till gällande regler mm? kanske kan man träna efter det vi får se, som sagt det är främst för aktiveringens skull, fast Terror är blandras så då får vi inte tävla va?!
Och hur skiljer det sig om man skulle vilja ha hunden på eftersök? ja menar bästa spårhundarna borde väl kunna bli eftersök hundar? förstår inte riktit… varför ska hunden då markera ben, päls, tänder mm? handlar det inte om att hitta djuret fort (så att det slipper lida osv)?
Vi hade Viltspårs SM här i helgen. Alla spåren las med droppflaska. Små petflaskor med en dragen rådjurs klöv efter.
Jag har gått ett par kurser och det har varit lite olika. Ena var det droppflaska som gällde och den andra var det spårläggar stav som du Vattnadal tog upp. Klövarna användes hela kursen. Hunden ska inte jaga i spåret. Den ska söka och följa det skadade viltet lugnt och sansat.
#0 Man kan borra att pytte litet hål och sen droppar du varje steg på sidan av dej. Håll armen utsträckt så kommer dropparna en bit ifrån dej. Blir det något över fryser du bara ner flaskan tills nästa gång. Även klöven. Helst bakklövar, då dom innehåller doftskörtlar.
Vid ett skarpt läge ska man låta det skadade djuret få chans till sårlega någon timme innan man drar i gång med eftersöket. Sen ska hunden gå lugnt så den inte missar några spår. Allt för att inte skrämma iväg det skadade djuret.
Det är en super bra aktivering. Kolla upp någon ras klubb eller kennel klubb i din närhet och fråga där om du kan gå något spårprov. Vet inte hur det är med blandraser, men det ska nog inte vara något problem.
Den bästa hunden vi hade på en kurs vi hade här hemma var en boxer. Gjorde många skarpa eftersök på trafikskadade älgar under åren.
Hoppas ni får kul i skogen
#22 hittade bla denna sidan med bra info http://www.arkenzoo.se/default.asp?sid=654 vet inte om det var där eller någon annan stanns det också stod att blod man köper innehåller ett ämne som gör att blodet inte kuagulerar så det är ju bra.
Kläver vet ja inte om ja skulle palla att ha i frysen och vi har inte körkort så efter promenad upp till skogen, tiden man väntar och sedan hem… tror inte klöven skulle vara så mysig att använda mer än en gång heller :/
la ut biff för första gången nu i kväll åt honom (ett sådant enkelt trick som ja helt hade glömt, *skäms*), han tyckte det var SKITKUL men lite knepigt och sedan låg han utslagen på golvet, ca 1h senare gjorde jag det igen i 2 andra rum och jävlar säger ja bara!!! han va helt plötsligt snabb men norgran och sökte av överallt, luktade upp mot diskbänken och köksbordet vilket jag ser som ett stort plus då han inte uteslöt det (bara för att jag aldrig hade lagt något där) och hittade till och med dom svåra godisarna utan problem. Så nosen gillar han ju helt klart att använda och sjukt duktig var han också! 
Det låter ju super kul. Och varför ska man krångla till det för. Du har inte tillgång till prylarna, så "Man tager vad man haver"
Fortsätt som ni gör. Huvudsaken är ju att ni har kul och han får använda nosen och det han har bakom pannbenet. Och det verkar han ju göra med besked eftersom han sover gott efteråt.
Lycka till i fortsättningen

Anledningen till att hunden ska påvisa päls, tänder och annat, är för att det ger jägarna mer information om djurets skador. Är det skadat i käken men ingen annanstans kan det springa långt och dör mkt plågsamt. Är det skott i buken, lunga, ben ed, så uppför sig djuret olika, lägger sig olika tidigt osv. Det behöver man alltså ta hänsyn till, vid skarpa eftersök.
När man lägger blodspår som berikning är det för att ge hunden jaktberikning. Den ska dock inte rusa fram hejvilt bara för att den jagar. Meningen är att man ska samarbeta och att man tillsammans sakta och ljudlöst följer spåret. Min målsättning är att jag såsmåningom ska kunna gå blodspår med lös hund, och att han fortfarande ska vänta in mig.
Jag låter så gott som alltid hundarna äta upp klöven, för att ge extra berikning, dock ej om det är vildsvin.
Om man återanvänder en klöv luktar den mindre och mindre av djuret, och mer och mer av våra händer och hundens mun (då så gott som alla hundar tar klöven i slutet och vill bära tillbaka den, och mer än gärna äter upp den.
MVH Elin
#25 okej då förstår jag, konstit bara att det inte stod något om det på sidorna jag läste :/
Men tex genom att hunden sätter sig som markering då?

#26 Det har jag läst om i en jättebra bok om spår och eftersök, skriven av en jägare. Är inte hemma nu, men ska kika efter titeln när jag är hemma igen.
Hur hunden visar det, det räcker säkert att den stannar upp och nosar på det, så ser föraren det och kan titta oxå.
MVH Elin
okej tack, ja gör gärna det! :)

Boken heter Eftersökets ABC - hur man lyckas med eftersök på klövvilt, av Alf Andersson.
Kan oxå rekommendera en kurs i blodspår som berikning.
MVH Elin
Ska kolla på biblan efter den just nu har vi precis lånat hem 2 böcker med anders hallgren :)