Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1215 ggr
karinnos4
0

träning i lina

Hej!

jag har börjat träna vår hund i lina en hel del nu och vill nu gärna ha lite tips på vad man kan träna i just lina för att stärka följsamheten. Följsamheten nu är ganska bra, men vill gärna minska avståndet han har ifrån mig till exempel. Att man kan träna inkallning i lina vet jag, men andra tips? :)

MVH Karin

rebz
0

*tassavtryck*

Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se

Mischa
0

Jag skulle nog vilja säga att belöna även spontana kontaktförsök av hunden dvs då du inte söker h*ns uppmärksamhet utan att h*n söker din.

≧◔◡◔≦

karinnos4
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ingen som tränat sin hund i lina? tror faktiskt ganska många har gjort det.

[Ronon-m]
0

Jag tränade mycket med min hund i lina. Jag gjorde precis som "2 sa, berömde spontana kontaktsökanden. Sen så kunde jag gömma mig om det var så att hunden hade för dålig koll på mig :)

karinnos4
0

*tassar upp* det behöver inte vara aföljsamhetsövningar, även lite olika trixiga övningar så att hunden får tänka lite och sådant :)

Maja2
0

Mina tre hundar kom hit i vuxen ålder, två av dem var kring 2 år och en kring 4 år när de kom. I början tränade jag en hel del i lina, framför allt inkallning och att gå bredvid. Nu har jag dem lösa istället, ifall jag inte har dem i koppel.   När inkallningen sitter och de lärt sig att gå nära… kändes det onödigt med linan överhuvudtaget, utan resten fick ske med hunden lös :)

karinnos4
0

# 6 vad gör du för övningar med hundarna lösa då?

Anibaz
0

Jag brukar köra kurragömma, fritt följ, inkallning med stopp, läggande och ställande under gång osv. Finns massvis, tycker det är lättare att träna öht när hunden är lös.

Maja2
0

Jag tränar agility med två stycken, och lydnad inriktning tävling med en. När vi bara är ute och promenerar kan det vara kurragömma eller att de ska stanna, sitta, sen ropar jag till mig dem en och en medans de andra sitter kvar och väntar på sin tur.