Fästingfråga [akut]
Min hund hade en fästing idag som var relativt ny så den var vääldigt liten och var svår att få bort. Jag fick endast bort magen så nu sitter huvudet kvar. Är detta farligt eller försvinner det av sig själv sen?
De brukar trilla bort av sig själv. Men håll koll så det inte blir en inflamation.
En lite bula är normalt att det blir.
Jag valde att ta bort denna kommentar. Den kanske var menad på ett skämtsamt sätt men med tanke på alla sjukdomar fästingar sprider bland både människor och djur tycker jag det inte är rätt att ge sådana svar när någon uppenbarligen är orolig och söker hjälp. / Sajtvärden
#1 okej, Tack så mycket
#2 Det går väl inte? :o
Det brukar som Hera säger oftast ramla av ändå, men du får hålla koll på bettet och hunden i allmänhet.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#3 Nej, det går inte.
Håll också koll på allmäntillståndet. Skulle din hund få feber eller verka påverkad på något vis så bör ni kontakta veterinär.
Det är som dom andra säger, ingen fara om huvudet blir kvar. Det kan bli lite infekterat så håll koll och tvätta med någon sår tvätt. Det finns fästing plockare som ser ut som en liten kofot. Det är 2 i förpackningen. En som är stor och em lite mindre och dom är helt suveräna att plocka odjuren med. Den minsta kan man ta de som nyss satt sej fast.
#6 vi har en liten snara, men jag tycker att huvudet blir kvar ibland ändå, funkar alltså kofoten? tänkte att det skulle vara svårt att få tag i fästingen bland all päls… (sorry om det blir ett litet stickspår på tråden, men jag tycker att TS redan har fått bra svar, hoppas det är ok TS)…
- Tillräckligt bra är perfekt! -
tack för svaren allihop :) #7 Det är okej :)
Nu har jag inte plockat så himla många fästingar men tycker i alla fall också att kofötterna är bäst. Trots hund med lång päls 
#9 ska nog göra en investering då :-) För snaran är svår att bara få runt fästingen tycker jag, det kommer med lite hår och så slinter den, har nog fått tre huvuden som suttit kvar den här säsongen (har nog plockat 30 fästingar)
#10 Kofötterna är inte så dyra heller, kostar en 50-60 kr.
Oj! Så många har jag inte plockat på alla år! Jädrans odjur..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
kofoten är jättebra, både till lång och kort päls :) Använde vanlig pincett innan men denna makapären är himmelriket jämfört med den :P
Medarbetare på Hundar.ifokus
#11 ja fy sjutton, när vi är på landet är det i snitt 2 om dan, inte hemma tack och lov :-= #12 kanon, i morrn blir det kofotsshopping :-)
Örk för dom där små räliga sakerna!
Jag brukar aldrig använda några hjälpmedel när jag tar bort fästingarna utan bara fingrar/naglar. Funkar bra för mig iaf :P
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Jag har haft katt,häst därmed vart jag väldigt van att man inte fick alltid med sig hela fästningen :-C Men som Hera inlägg 1 säger så är det ingen fara håll bara koll på bettet och man kan tvätta det med koksalt för att hålla det rent om man vill eller tror det behövs. Jag har med haft fästning varpå huvudet fick jag inte med då äkelfäsningen var så grymt liten men enligt sjukvården var det ingen fara så länge det inte vart rött o svullet. Vetrinären sa samma sak. Hoppas det går bra själv plockat massor med fästingar på min hund då vi gårr i skogen en lägre tid i förgår o går :-S
#14 hear hear #15 har inte tillräckligt med naglar för det ( och tycker att de är FÖR ÄCKLIGA). har dock provat utan framgång, uläääh. :-S
#17 Haha, jo äkliga är de ju verkligen, men tycker att det går bra ändå :P
#18 JAG TOOOOG EN! thanks to u så vågade jag ta en STOR med fingrarna (papper mellan iofs). Hade missat en som satt i örat. Den var stor som en barnnagel FYYY! och jag mosade den med, dubbelfyyyyy! (sorry igen ts ;-))
Usch fästingar är så otroligt äckliga. Jag har också en sådan där snara. Fingrarna använder jag inte, det fixar jag helt enkelt inte, är en riktig mespropp när det gäller fästingar. Har också funderat över om den där kofoten kanske är bättre? Kanskek drar mindre päls. Har en collie så det är ju mycket päls runt de där rackarna.
#18 Haha (y) I örat är faktiskt lätt att missa.. Inte alls fräsht när de blir så stora.. 
19 ja du det har jag med missat en i örat
men pga hunden klia sig så avslöjades iaf att det tåls att ta sig en titt i örat o där satt ett äckel ursh ja man får ju verkligen luskolla hela hunden. Vet inte vad ni har för hundar alla men på våran fd hund hjälpte det att ha med kardan o dra av hon hade lite längre krullig päls som jag trimma ner. Det går inte med våran vi har ny :S Men med korthåriga hundar har jag haft en pälshanske endel fästingar fick man med iaf