Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1182 ggr
KickanLilja
0

Hundar i affärer?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det några regler och lagar om vilka affärer man får ta med sig hunden in i? Endel affärer har ju satt upp lappar om att de inte är välkomna, men är det alltså då okey i alla andra affärer?

Vissa affärer är ju ganska självklara att man inte tar med hunden in i (klädaffärer, mataffärer osv.), men alla andra?

zeretki
0

Ledarhundar SKA väl alltid vara OK även om jag vet att det inte är så, Känner en blind kvinna som råkat ut för en del idioter…

Annars tror jag du kan komma undan ibland men inte alltid. Tyvärr är det nog så att det beror på vilken hund du har och vem du är. Är du en rik kvinna med en chihuaha så kanske ingen säegr till dig, är du en tonåring med en schäfer så åker du nog ut. beror också på vilken utstrålning du har…

Har varit med om att hundar som inte fäller har varit i affärer. De ägarna går bara in och ingen vågar väl säga ifrån.

Bär du en valp i famnen så är det ju ingen risk för kiss på golvet eller att varor förstörs…

Men lagar och så, ingen aning. Har bara märkt att det beror på vem/hur/när osv.

SaraC
0

Jag har hört att man ska få ta med sig hunden så länge det inte är livsmedelsaffär, restaurang eller dylikt.. Hade med mig Eros in på en fotoaffär för nån dag sedan, frågade i dörren om det var ok och det var det :)

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

lena1
0

här är det så att det står en skylt på dörren om man inte får ta in hunden, och där  inget står är det okey, men jag har hört att andra kunder kan reagera ;-)

Lotta
0

Jag har också hört det samma som dig Lena, och som du säger så är det oftast dom andra kunderna som reagerar =))

KickanLilja
0

Okey, det stämmer nog det där med hund och ägare… Jag har en blandning mellan border collie och Bearded Collie, jättetrevlig hund! Det kan vara bra att veta vad man har för rättigheter så man kan säga till ifall man blir utslängd;P

Faxlin
0

Om de på affären säger åt en att man inte får ha hund, då måste man faktiskt gå ut. Man har ingen rättighet som hundägare att få vara i en affär med sin hund.
Inte ens om man bär på den.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

KerstinP
0

Hundar i affärer eller inte, tänk lite på de stackarna som är allergiska. De kan ju inte gå in i affären efter att hundar varit där. Jag tycker inte det finns någon anledning att ha med hunden in i butikerna. Det är dumt av oss hundägare att reta upp folk för det kan ni tro att det är många som inte gillar.

lena1
0

Jo precis Kerstin och det var det jag menade då jag skrev att kunder kan reagera, den enda affär jag har haft med mig min hund in i är på zoo affärn, men det är ju lite så på sådana att det är mera lagligt om man säger så ;-).

KickanLilja
0

Ja, jag tänkte med på allergirisken. Vi har många affärer som man kan gå rakt i genom stället för att gå kvarteret runt affären

lena1
0

9, ja för som hundägare har man ju ett ansvar som många inte tänker på, och jag ömmar med folk som älskar hundar men inte kan hälsa på dem bara för att dom är allergiska, framförallt barn som har det så…

AnneN
0

De enda affärerna som min hund får följa med in i är djuraffärer åsså finns det en annan affär i Pite där jag ibland får ta med hunden in om jag frågar för ägaren brukar ha sin egen hund i butiken

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!