Lära in slalom
Jag har nu tänkt börja så smått att lära in slalom för Xavi. Jag har förstått att det finns två metoder för det, ena metoden visar man hunden vägen och på andra metoden får hunden på olika sätt lära sig "på egen hand", t.ex. att man ställer upp pinnar som en allé och låter hunden springa igenom, varefter man ställer pinnarna närmare och närmare varandra tills hunden lär sig att svänga ordentligt emellan dem.
Spontant tror jag mer på det andra, det känns som om hunden blir mer självständig via den vägen. Men det kanske blir en för stor skillnad när hunden bara springer igenom och sedan när man väl har ställt upp hindrena rakt att den inte kommer förstå någonting?
Vad använde du dig av för metod när du lärde in slalom, och varför? :)
Jag visar Missy med handen och om hon går förbi puttar jag tillbaks henne och får henne att gå rätt väg. Har man bara godis i handen så följer hon så duktigt efter mellan alla pinnar.
Fast kom på att det finns ju en metod till, den som en kompis till oss berättade om. Att man ställer upp bara två pinnar och väntar tills hunden själv går in från höger och ut, och belönar då. Så fattade jag det som i alla fall. Den verkar ju bra den med. :3
#1 Fast vad händer när man inte har godis i handen? x) Jag har ju ingen erfarenhet av någon av metoderna men det känns i alla fall som om den metoden går ganska långsamt och gör att hunden för svårt att förstå meningen med pinnarna, annat än att bara följa godishanden.
Hade uppe hundar.ifokus i två flikar och då såg det ut som om det andra inlägget inte kom fram, så jag skrev om det. Kan man radera inlägg? :3

Senat jag lärde in slalom på en av mina hundar använde jag min av sussan garetts(stavng) 2x2 metod. Kan tänka mig att du Mennar det med alle och bara två pinnar. Sussan har gjort en dvd om denna slalom metoden som finns att köpa. Dock ganska dyr. Jag gjorde så att jag sökte på yt efter hämma klipp och sen :) försökte förstå hur man gör. Jag rekomdar värkligen denna metoden för det gör hunden apsolut skälvständing. Inga händer in blande häller :)
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se
Wow, kom fram till en helt fantastisk tutorial på youtube! :D Den metoden verkar super, blir att gå ut och börja träna direkt haha!
http://www.youtube.com/watch?v=7anJ3egQmyw
#5 Såg ditt inlägg nu, och den videon handlade om just 2x2-metoden! Verkar ju jättekul, får hoppas Xavi inte ratar mina leksaker idag bara. xD
#3 Vi tränar bara med godis än så länge då vi precis har börjat men sen vet jag inte vad som kommer hända, förhoppningsvis kommer hon ihåg vad som ska göras.

Det går även att lära in att kammpa. Med godis och klicker. Det går att kasta leksaker. Finns många sorter, då får hunden en belöning och något som går att kasta.
//Anna Letfors
www.letfors.webb.se