Lämplig hundägare?
Jag har länge velat ha en hund, och även mamma är lite sugen; tittat runt lite på hemsidor och sånt. Jag försöker övertala henne om att åka och titta på lite hundar för att få lite känsla.. ;)
I nuläget verkar det som om vi kan tänka oss en Svensk-Dansk Gårdshund, eftersom jag vill ha en liten men ändå tillräckligt stor hund. Jag brukar säga "tillräckligt stor för att hänga med, men tillräckligt liten för att kunna lyfta upp om det händer något". Alltså är t ex Jack Russell lite för liten och t ex rottweiler/labrador för stor..
Vi bor i hus med rätt stor trädgård bredvid en liten skog, jag har egen häst och är då i stallet flera timmar varje dag. Jag går och springer en slinga nästan varje dag som motion och ligger en del framför tvn hemma på kvällarna för avkoppling när jag inte är med kompisar eller vid havet nu på somrarna. (Alltså kan hunden följa med i stort sett överallt jag är)
Jag kommer gå i skolan till höst på halvdistans, och under vårterminen kommer jag inte att gå i skola då jag väntar in höstterminen för att söka in på högskola. Det betyder att jag kommer vara hemma större delen av det närmsta året
Har läst att den lätt kan hänga med på uteritter osv och även gillar att krypa upp i soffan. Låter vi som en familj som kan ge hunden tillräckligt med aktivitet, motion och omsorg?
Vi har katt och även inneboende som har hund (som flyttar i augusti) så vi har sett att katten inte flyttar ut om en hund kommer in, och jag vill gärna att hunden ska vara van vid katter, alltså inte jaga dem och sånt eftersom det finns två stallkatter (och pga rent hyfs, tycker jag)
Vi är även måna om att ha lydiga hundar omkring oss, och Vi letar efter en S-D GH sp, har lite jakt i sig. Är det svårt att få dem så lydiga att det går att ha dem lösa i skogen, eller går det bra med en del träning? (Alltså kommer de att låta bli att dra iväg på vift om de är lösa i skogen och känner en liten doft trots att de kallas in?)
Så, till frågan. Skulle en Svensk-dansk gårdshund passa oss?
Hoppas någon orkar läsa och tycka! :)
En DSG är iinte alltid större än en jackrussel. Många är lika stora.
Annars tror jag en sådan ras kan passa er, så länge ni tränar den mentalt också, för dom kräver en del. Och visst ska det gå att ha hunden lös om ni tränar med kontakten direkt från början.