Behandling av tassar
Hej jag har nyligen tagit över en Bedlingtonterrier hane på 3år.
Han har något problem med framtassarna. Pälsen blir missfärgad, blir rödbrun.
Jag är noga att torka mellan tårna.
Han har nyligen fått behandling för öronen som även gick att droppa till tassarna. Öronen blev bra men tassarna är inte helt bra än.
Tacksam för svar!
MVH Emma och Viggo
På bilden syns en av framtassarna hur dom ser ut.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Börja med att klippa bort all päls mellan och runt tramdynorna, så det kan torka till ordentligt utan att det ligger massa fuktig päls ivägen.
Antar att det är en svampinfektion han har där - var det även det han hade i öronen?
Vad fick han för medel/droppar?
Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Det glömde jag skriva. Klippa mellan trampdynorna gör jag redan just för att minska risken för fukt.
Vet tyvärr inte, han behandlades med Canaural Vet.

Vita hundar blir ofta missfärgade i sin päls, gärna de som har lite längre päls också.
Är det svamp din hund har eller vanlig missfärgning bara? Följ Tikaanis råd om att klippa bort all överflödig päls på tassar och torka ordentligt. Jag hörde om ngn som använde typ potatismjöl när hennes hund hade svamp i tassarna, funkade tydligen super.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

Åt dåligt foder hos ägaren sista månaden, då h*n tyckte det var billigt och bra men jag köper aldrig djurmat på en mataffär.
Nu äter han Eukanubas sensetive skin, då han fick så fet päls av det dåliga fodret också kliade han sig en hel del men det kan ha med att göra med öronen då kliandet har upphört.

Nikkis, Okej. jag hoppas jag ska lyckas få bort det.
Han slickar sig inte längre om tassarna som han gjorde från början iaf.
Tack för tipset, potatismjöl ska jag ta och testa :)
Min vovve blir oxå "missfärgad" mellan tårna. Han är vit och har minimalt med päls. Han har ingen svamp. Så jag oroar mej inte så mkt över det. Jag kan komma ihåg fel, men vad jag vet så har alla vita hundar (eller hundar emd vita tassar) så, dom jag träffat iaf :)

Jag oroar mig inte heller eftersom han inte visa några symtom men hade varit trevligt att få bort det.
Men varför är det bara framtassarna som är så isåfall. baktassarna är vita och fina.
Bra fråga, det har jag ingen aning om :) Hoppas nån som vet detta skriver ett inlägg så vi alla som undrar får svar på det :)
Det kan även vara så att hundar som är lite rödbruna under sina tassar inte har svamp. Vad många inte tänker på är att hundrna svettas under tassarna och på vissa hundar så kan det synas som att det blir lite rödbrunt.
Om det nu är svamp hade jag rekommenderat bacibact i pulverform som vi fick utskrivet av vår veterinär när vår hund hade svamp under sina tassar. a
// Madelene och Pälsbollarna
Sajtvärd på Camping
Medarbetare på Omplacering och Gecko

madilicious
Okej.
Men om det är svamp, så borde han vell slicka och gnaga på sina tassar. Vilket han inte gör.
Vad roligt med en beddis ägare :) Jag har själv enkille på 1 år här hemma, och känner till dina "problem"
Min kille har sina ider om att slicka hela tiden på sina ben och sin mage, men det är enbart trisstess.
Tyvär vet jag inte hur man får bort missfärgen så intressant att läsa andras tips , ska själv prova det med potatismjöl :)
Dom måste inte slicka och knaga i tassarna även om det är svamp, alla reagerar olika på det. Svamp har oftast en lite mer rödbrunsvart färg, och missfärgning lite mer åt bara röd. Det är mina erfarenheter.
Hoppas det går bra med din kille! Och grattis till val av bästa rasen :P hihi
Charlotta-B
Det jag ville komma till att det behöver inte vara svamp :) Men som charlotta skriver så är det inte alla hundar som får alla symtomen.
Sajtvärd på Camping
#13 ja dessa hundar :P ibland önskar man dom kunde prata
Charlotta-B

#12 Detsamma :) Vad roligt, trodde jag skulle vara ensam här inne hihi
Ja det kan Viggo också göra, vill gärna hålla sin ren och fin.
Okej, vad synd. Dom skulle ju vara så mycket finare om man skulle få bukt på det.
Jag ska skaffa hem potatismjöl jag också men igår i brist på annat så tog jag barnpuder, borde fungera lika bra?
#12/13 Okej, just nu tycker jag att han är bara röd i pälsen. Uppfattar det som att det blir bättre och man tror att det håller på att försvinna och helt plötsligt halkar man på ruta ett igen :P

Uppfattar det som att tassen börjar bli bättre och bättre men vågar inte ta ut något i förväg
Toppen :)
Charlotta-B

Jag ska se om jag kan ordna någon ny bild på tassen :)

Sajtvärd på Camping

När äntligen tassen börjar se bättre ut så går han och får fukt eksem på ovansidan av halsen..
Förra fredagen var det bara som en liten skorpa som jag trodde att han stött i en gren eller något liknande. Samma helg så kliade han sig och kom åt så det började blö. Vi höll rent och smörjde in.
Gick upp och ner, såg ut som det var på bättringsvägen och så halkade det tillbaka och blev upprivet.
Inatt fick han ha en luftig tyg krage men då vaknade jag tre gånger av att behöva säga åt honom att sluta klia sig.
Så idag var jag till veterinären och fick konstaterat, fukteksem. Så nu är han kort trimmad på det området och har fått sin första behandligt. Borde få bort det rätt så snabbt då det inte hunnit blivit större än en fem krona.
Lillgubben går runt som om han vore Ior i Nalle puh. Vill tycka synd om honom men då kommer han bli ännu mer skamsen och deppig. Så jag försöker uppmuntra och berömma honom.