Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1193 ggr
karinnos4
0

hundmöten

Hej!

jag tänkte börja med att säga att jag vet redan de flesta tips om hundmöten, godis, leksaker, skvallerträning, börja locka med godis på långt håll, sätta hunden ner, med mera, så det är inte riktigt det jag är ute efter. Utan tänkte om det, eventuellt, kunde komma något nytt tips, eller era egna historier, jag tänker, några av er borde väl i alla fall ha hundar som går perfekt förbi andra hundar?

Min hund gör inga utfall eller någonting sådant, bara det att han typ, tar några steg framåt typ så att kopplet blir sträckt, och ignorerar mig, vilket han inte brukar göra annars. Sen, om han hittar något intressantare i gräser vid sidan att nosa på, ignorerar han oftast den andra hunden, och på långt håll är det inga problem. Dock vill jag ju att han inte ens ska kolla åt den andra hundens håll, och det är där jag har kört fast, han bryr sig inte alls om godis, sätter man honom vägrar han att ta ögonkontakt, leksaker är inte roliga, och så vidare. Att han är så grundar sig mycket i hans stress. Därför undrar jag lite hur ni har gjort. Att han inte ska jaga katter, fåglar med mera har vi tränat in genom förbudsträning, vilket fungerar jättebra. Så, gärna tips. Hur har ni tränat det här? kan sägas att på hundkurserna går han perfekt förbi andra hundar och tar godiset mycket mer. Jag är mest intresserad av hur ni med stressade hundar och hundar som inte tar belöningen har gjort. Hade han tagit till exempel godis, velat leka med leksaker hade det varit lättare, men som sagt, det har med hans stress att göra. Det kan även tilläggas att han ofta inte tar godiset ute heller även om det inte är någon hund där. Han är helt enkelt för stressad och energisk i en kombinationinte tillräckligt intresserad av godis. Leksaker fungerar inte heller, dock kan jag numera få honom att leka med mig på helt ostörda platser, (typ, en parkeringsplats där det bara är vi om jag har honom i lina).

Mitt mål med honom i framtiden är ju att han ska kunna gå lös överallt och inga springa fram till andra hundar, och därför har jag tänkt att ta en sak i taget, och börja med hundmöten i koppel, vilket är nog svårt därflr undrar jag hur han kan bli bättre på detta.

Tacksam för svar!

Lojs
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har ju grunden i belöningsbaserad träning, därför tror jag inte mitt tips passar riktigt, men i alla fall.
Jag hade slutat med all "vanlig" förbudsträning, gått över till omvänt lockande (eller doggie-zen, vad man nu väljer att kalla det) och tränat mycket med hjälp av premacks princip (googla), särskilt uthållighet i beteenden.

Med mina hundar jobbar jag efter principen att det är mitt jobb att lära dem att man aldrig får ignorera en belöning. (Som sagt, med hjälp av premacks princip) Och en belöning som hunden tar är en belöning man kan använda. =)

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.