Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 10939 ggr
KerstinP
0

Vilket namn?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad gav ni för namn till er hund? Varför heter den så?
Min hund fick heta Semlan. Anledningen är att det var aktuellt med Semlor då i februari.

Marre79
0

Min labrador fick heta Nellie…efter låten Nellie med Mauro Scocco. Hörde den låten i bilen när vi hämta henne, ville att hon skulle ha ett namn på N för det började nemnet på i stamtavlan. Det var inte lätt o hitta på något utifrån stamtavlenamnet…hon hette Never say never again.

smurfan-13
0

Jag har ju 4 vovvar…

Zorro var 6 månader när jag beslutade mig för honom & hade redan ett namn, även om han lyssnade tveksamt på det. Men då han var en liten räv (Zorro på spanska) så fick han fortsätta att heta det.

Felix var 10 veckor då han adopterade mig & passade i sitt namn & lyssnade dessutom exemplariskt redan.

Enya hette Calle, på spanska betyder det ung "gata" . Hon hade fått det namnet för att hon var hittad på gatan av en kvinna. Hon lyssnade fint på det, men att ha en tik som hette Calle kunde jag ju inte. Så efter en del grubblande (var mest inne på Vilda) kom jag fram till att det faktiskt var en Enya jag hade skaffat mig.

Gimli tog evigheter att döpa. Jag hittade honom inte ens ett dygn gammal i en sopsäck m 4 döda syskon. Då jag flaskade upp honom själv & hela tiden var livrädd att mista honom vågade jag inte döpa honom , om det skulle betyda otur. Kvällen innan hans första vaccination satt jag & sambon & diskuterade vad han skulle heta & till sambons glädje blev det Gimli. Morgonen därpå matvägrade Gimli (ända gången i hela hans liv!) & hade feber, så det blev ingen vaccination & jag vart smått hysterisk över att jag hade döpt honom…(på bilden matar jag Gimli, ca 1 vecka gammal)

KerstinP
0

Va roligt att få bakgrunden till era namnval. Låten Nellie, ja den är ju så fin. Så söt valpis med nappflaska. Du gör ett gott jobb för de herrelösa hundarna Smurfan.

Faxlin
0

Bra jobbat Smurfan, fast jag blir så arg när jag hör att de kastar ut små valpar på det sättet.

Få se då, hur kommer det sig att mina heter det de gör.

Sacko döptes av äldsta grabben efter att vi exprimenterat i vad som kändes en evighet med coola namn, men inget passade honom liksom. Så en kväll så kom äldsta grabben och sa åt oss att komma och kolla för att han låg och sov så sött i hans sack-säck. Och så plötsligt säger han, ja men det kan han heta; Sacko. Och så fick det bli så.

Bonita är döpt till detta då hon är otroligt vacker, en riktig charmör. Och Bonita betyder ju vacker på spanska. hihi

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

lisette
0

hugin fick sitt namn när vi var på väg hem o hade tittat på honom två veckor gammal. sambon sa att en hund ska ha ett namn med två betoningar. som huGiN och muNiN. sen kom vi inte på ngr fler namn så det blev hugin. det var passande dessutom. svart som en korp…

Pia
0

Jag har alltid velat ha en hund som heter Malte. (I stamtavlan heter han Viktor, och hans bröder Ville och Valle…). Så det var sedan lääänge bestämt, sedan var det ju inte helt fel att han alldeles egna slott visade sig ligga väldigt nära hans uppfödare, Maltesholm..:) *ödet*

ThereseW
0

Familjens första hund hette Bilbo, (som den håriga, småtjocka lilla hobbiten i Sagan om ringen). När jag sen fick min första egna hund döptes han efter "farbror Bilbo" och blev alltså Frodo (från samma historia)

Jag klurade länge på vad min nästa lilla krabat skulle heta, vände och vred på många namn. När jag sen kom på "Nelson" så klickade det bara direkt.

RubHel
0

Enzo- Det var Robin (min storebror) som kom på namnet efter Ferraribilen Enzo. Men egentligen skulle Enzo heta Festus, men så blev det inte.

Antoni Alegend "Ante"- Mamma klurade ut namnet. Pappan heter Last Legen, varav "A legend". (AA-kull)

Von Festus "Festus" - Här har vi då Festus! Namnet fick Robin och Veronica från min mormor. När hon bar liten hade hon en hund som hette Festus och både Robin & Veronica älskar namnet. Von heter han för att han är född i V-kullen.

KerstinP
0

Vilka roliga berättelser.

Alex
0

Jaa.. Mexx skulle ha ett namn på M, då han var från M-kullen.. Var en väldans massa namn vi hittade på, men inget som riktigt kändes sådär jätterätt. Vi var väldigt inne på Mercury ett tag, som stamtavlenamn. Skulle bli Merry till vardags då. Men sen satt jag och sökte lite på internet, bl.a på olika märken, så hittade jag Mexx och det kändes lätt och bra. Ville helst ha ett enstavigt namn, så det fick det bli. Evallens Chocolate Magic Mexx. :P (Magic kommer från mamman, som heter Ringbarka So Im Magic, alla i kullen fick Magic med i namnet). :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sussi
0

*raderat*

Muszimba
0

Jag har haft en Liten Münsterländer som hette Pucko för att han var så pucko av sig. Har även haft en Border Terrier som hette Chippen efter Chippendales-killarna. Det var för att han vart snyggast i kullen av de två hanarna.

Christina
0

De enda hundar jag haft på senare år var två vildhundar som helt enkelt flyttade till vår förstutrapp, när vi bodde i Malaysia. Det var ett syskonpar och de blev Lisa och Sluggo av någon anledning.

KerstinP
0

#10 Kul att se hur du själv Alex ser ut. Ni är så söta båda två. Glad

Micce
0

Pyret, mellanpudeln, var liten när vi köpte henne. Vi hade en storpudelkille då som var stoor, 32 kg överenergisk Pudel, det ni. Så Pyret kändes ganska bra då. Sen när vi var tvungna att ta bort Joker som storpudeln hette, så köpte vi Titti.

Titti heter egentligen Candygolds Ottilia så Titti passar bra. Titti är en Toypudel, hon väger tre kg men det är mycket hund ändå. Det är kanske lite konstigt att Pyret är mer än dubbelt så stor som Titti, men så blev det.

Den nyaste vi har fick namnet Saga, det kändes bra tyckte vi. Saga ska bli större än Pyret hade vi tänkt. Hon är bara fyra månader än så vi vet ju inte var det landar, men hon växer bra.

Faxlin
0

Ni har ju varit duktiga och skrivit ut era stamtavle namn här, det gjorde inte jag. Så jag passar på att komplettera lite nu då.

Bonita heter således;

Bruksbo's Bonita

Audiatur et altera pars

KerstinP
0

Ja, väldigt roligt är det med alla namn.

Bensmatte
0

Hundben blev Hund BEN

Faxlin
0

haha, den var bra. HundBen. hihi

Audiatur et altera pars

kattis_67
0

Vi döpte våran labbe till Emma varför vet jag inte. ska man gå efter vadf min syster säger så har jag noja på sverigees populäraste namn på flickorna.hunden heter Emma &mina fliockor heter Ida & Elin

trex
0

Vår ena hund heter Meg,stamtavlenamnet.  Den andra heter Ärtan,ändrade ena namnet i stamtavlan.

Kanske lite dålig fantasi.Min allra första hund hette Pajas,han såg ut som en ajas,oklippt Pudel som stog och hoppade på bakbenen när han ville upp i sängen.

bebbe
0

Enligt experter lyssnar en hund bäst till namn med hårda vokaler i , tex ett kort I eller kort A, min hund hette Lillan när hon som ettåring kom till oss, så det fick duga, eftersom fadern till Lillans valpar heter Basse har jag lite funderingar på att döpa valpen vi ska behålla till Lillba/Bali

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

lisette
0

LillBabs… :D

KerstinP
0

På tal om namn så har jag funderat på att döpa vår kattunge till Bebbe. Vad sägs om det?

[Luna]
0

Tyson va redan döpt. Gillade inte namnet och speciellt inte på en hund som såg ut som honom. men jag kunnde inte komma på något bättre och han hade alltid hetat de.

Dafne hette Dafne och jag ser ingen anledning att byta.
Hon är juh en goding.

Hade en Ayla också från spanien och hon hette Sheeba men de gillade jag inte alls och låg en hel natt och funderade. Hon såg ut som en Ayla så de fick de bli. INTE från grottbjörnens folk utan nån mysko techno musik. (eller kanske inte techno jag kan inte om de där :D )

Hade en pitbull (blandis) tös som fick heta Ester. älskar de namnet och hade lungt kunnat ha en dotter med de namnet. Hon såg ut som en Ester. (fotot är på henne)

Och så hade jag en Grandis tös som fick heta Ebba. De min älsta son som va kär i en ebba och ville promt att hunden skulle heta de så så fick de bli :)

Milla
0

Våra heter:

Black Adders Lady Killer men kallas Zap det är ett kort och bra namn när man vallar

Zindy hm vet inte varför hon fick heta det tror det var dottern som döpte henne

Lady hon hette så när vi köpte henne

Ludde han hette så när vi köpte honom

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Benjy
0

Benjy hette han när vi köpte honom. Tycker inte direkt om det namnet.. men nu är det ju försent för att byta

infa
0

Hej!

Min hund heter Shiro. Det är en Golden Retriever av den nästan vita modellen. Ordet Shiro betyder vit på japanska. Varför då japanska? Jag är uppvuxen i Japan så för mig var det naturligt att leta efter något passando ord därifrån. Dessutom läste jag i en hundbok att det skulle vara bra med S-, I- och R-ljud i namnet. Då lystrar de extra bra. Vet ej hur sant det är men både han och vi här hemma är nöjda med namnet. Hittills har jag inte stött på någon i Sverige i alla fall med samma namn.

KerstinP
0

Hej Infa, vilken gullig bild.Man riktigt smälter när man ser dem. Är bilden nytagen?

infa
0

Japp, den är väl två veckor gammal ungefär. Han är väldigt nyfiken på kattungarna men de tycker nog att han är lite väl hjärtlig när den stora tungan åker fram. Då blir de blöta efter ett enda slick. De ska nog lära känna varandra så småningom.

SandraTomas
0

Vi har en liten Papillon pojke som heter Bamse. Från början hette han Asterix, men det tyckte vi inte om så det blev Bamse. Det är för det mesta alltid stora hundar som heter Bamse, men han tror ju att han är så stor så då fick det bli Bamse. Och alltid när man är ute med han och folk frågar vad han heter så skrattar dom alltid när dom får höra vad han heter hehe!

Faxlin
0

#31: Vad skojigt. Vi har också haft en Bamse faktiskt. Fast han var inte heller någon stor hund. Han var en york.

Audiatur et altera pars

DEFENDER
0

Min nuvarande hund heter Molly (plugg) Min nästa hund jag skaffar ska heta kosmosSkrattande

Faxlin
0

Fanns en Cosmos fast med C istället för ditt K, i ett barnprogramm för ett par år sedan. Det programmet var såååå dåligt, men ungarna älskade det. Tycker Kosmos med K låter mycket bättre. ;-)

Audiatur et altera pars

DEFENDER
0

Tänker du på han som åkte om kring på en gammal veteran moppe och hjälpte djur.Har för mig att han hade grön dräkt och en saft bladare på hjälmen.Glad

Faxlin
0

#35: Exakt honom tänkte jag på. Kom bara inte ihåg vad han gjorde för något. Men vet att de bodde uppe i ett träd i något som skulle föreställa ett rymdskepp eller likande. hihi

Audiatur et altera pars

Maja
0

Haha.. Gammal tråd.. ;)

Min hund heter Paddy - han är irländsk så det är såklart han måste ha ett irländskt namn.. ;)

Bonnie_lee
0

Ayleene som stamtavlenamn, men d passade inte.  Fanny låter busigt så de fick det bli o hon passar så bra i det. Har en katt som heter Felicia,, senare blir det en hane o han ska heta Frank :D

Stj3rnfallet
0

Min hund heter Ginza, ngt udda kanske :P Men hon heter det för att uppfödaren döpte valparna färdigt och ingen ville att jag skulle döpa om henne och hon passar faktiskt till sitt namn =) Haha, lite mobbad kan man ju säga att hon blev :P Alla sa alltid "Haha, Ginza.se"!:P Jag ville egentligen inte att hon skulle heta Ginza, men det bara blev så och idag är jag nästan lite nöjd med namnet =)
Har faktiskt aldrig hört en annan hund heta det, men har ingen aning om ifall det är vanligt eller ovanligt namn på hund.

Heda
0

Min hund hette "kåpåsens linn"..uppfödarens kennel namn och sen linn,men vi eller jag döpte om henne till "mimmi"för hon helt enkelt var söt som en liten mimmi..ja;D

mandymoo
0

Jag har 4 hundar - äldst är Blondie (hon har sitt kennel namn o sen heter hon Daisy i stamtavlan)o hon kallades så när hon kom så det fick hon fortstätta med… samma sak med en annan hund som kom till oss när hon var lite äldre - Bubblan (kennelnamn o Love At First Sight i stamtavlan)… passande får hon är som en lite studsande glad bubbla… Sen har jag då 2 som har fått sina namn av mig… först då Wicca (kennelnamn o Heavenly Breeze) Det var då jag läste mycket om Wicca o då när hon väl kom hem så föll det sig naturligt - och hon har ett sjätte sinne när det gäller mig… hon vet exakt när jag mår dåligt då är hon klistrad vid mig… håller i mitt byxben osv … följer mig över allt o blir mild o mjuk. Fast hon är en annars väldigt "vild" hund som går på *Ler* Sen den sista har jag även fått vara med o döpa stamtavle namnet - det var precis då jag skilde mig o min son dog så det vart That´s The Spirit o hon kallas Spirit… o det passar henne så väl för hon är just det… *ler*

Karmatarerskanise
0

Vår hund heter Max, efter Maximus i Gladiatorn (filmen). Ville ha en tuff liten hund men fick en liten mes, trots namnet ;)

Ninja
0

Garro fick heta som han gör för att styvfar tyckte det var ett bra namn.

Gammelhunden Pajas fick sitt smeknamn av oss barn när vi var små. Hans riktiga namn var X'tas Pajos, men jag och min syster kallade honom för Pajas hela tiden.. Sen hängde resten av familjen på. :P

Wiemona
0

Tekla fick vår labbe heta då det var det enda namnet familjen kunde kompromissa om. Brumme-lisa och Frida var alternativenGlad

IrmaZorro
0

Zorro heter egentligen Husbyfjöls Darwing! Uppfödarna ville ha ett namn på D och vi kom inte på ngt jättebra, men beslutade oss för Darwin. När pappa skulle betätta det för uppfödaren per telefon bokstaverade han de 2ggr, men det blev fel ändå.. så det blev ett G på slutet ''/ Vi ville inte kalla honom det, så hitta på ngt helt annat.. han "hette" Elvis ett tag, men sen blev det Zorro… kommer inte ihåg av vilken anledning, emn han är ju svart iaf ;)

Real
0

ECKO; neeh, han är inte en fin damsko;)
Elias och jag grubbla som idioter om vad han skulle heta. Jag ville absolut inte att han skulle heta nått tecknat namn (disney) för det har alla mina tidigare djur.

Han höll på att heta shade.. men de ville bara jag. Elias ville däremot döpa honom till koopa. BLÄ! då var de ju ändå ett "tecknat" namn. (koopa i mario)

Sen kolla vi upp på internet.. kolla hundnamn på google, hitta någon sida med massa coolare namn. Där stog Ecco.. men det vart med CK ist. Det passa honom precis och båda gilla det.

De har olika meningar för oss, men det betyder ju inget.. bara det vart bra så.. Elias tar det som echo foxtrot (lumpen) och jag ser det mer som ett coolt namn bara som eckar kanske?;)(bandet The Ark.. Ecko..ecko..ecko..) Och hundar lyssnar väl bra till dom bokstäverna också.

SaraC
0

Min första egna hund..

Eros (Eros Di Paranor) Men går ofta under namnet "Grisen". Han hade ju också redan ett namn när han kom, funderade kort på att byta (vi ville gärna ha ett japanskt namn) men lade ner idén ganska snabbt, han var ju faktiskt sju år redan.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jillsan4
0

Trixie fick sitt namn efter en hund som jag skulle haft men som plaserades i en familj som hade trädgård. Älskar verkligen Namnet Trixie

tappahakan
0

Samson heter min Chihuahua från låten samson (:

Noa-Nisse
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#49 en av mina favoritlåtar :)

Medarbetare på Hundar.ifokus

Zvintos
0

Vi visste att vi ville ha ett fornnordiskt namn till nästa vovve, så vi kollade igenom lite namn och fastnade för Grim.
Vissa trodde att namnet syftade till "Grim and evil", vilket det inte gör.
Däremot fick vi inspirationen till kommande tiken, som kommer att kallas Evi. Tungan ute

De heter egentligen Meder´s GoldDog Chinwendu (Grim) och Meder´s GoldDog Divinium Liv (Evi).

Ricko
0

Min hund heter Akilles. Oban på stamstavlan (whisky-kull tema). Han fick heta Akilles då hans syster som min pappa tog hette Troja och jag tyckte akilles var ett fint namn sen dess att jag såg filmen Troy(troja)

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

amela87
0

Min hund heter Ruby och andledningen till att jag valde det namnet var för att hon är delvis röd i pälsen. Tyckte att det var enklet och passande :)

Chalin3
0

Namnet kom nästan före hunden….

Vi hade ju tänkt oss en gul boxer och då passade namnet Simba så bra. Lika gul som lejonkungen =)

Men nu blev det en tigrerad och jag hade ingen lust att använda hans statavlenamn, Cuba, och eftersom vi redan var inne på Simba så fick det bli det.

Fast han ser mer ut som en tiger (än ett lejon) när han smyger omkring bland träden

Michaela-N
0

#47 Har alltid trott att han blev döpt efter Eros Ramazzotti (:

MariaJosina
0

smurfan-13 Haha min lilla hund heter också Zorro för han ser ut som en rävunge och det betyder som du sa räv:D

[Lostmybrain]
0

Bentley fick det bli för att jag är svag för killnamn till tikar :) Men även för att jag fick höra att bilmärket var en av världens dyraste bilar^^ vet inte om det stämmer, men det vart mest spontant.

Om hon inte skulle fått namnet Bentley skulle hon hetat Nos. Men det får bli min andra hund :)

Jespersen
0

Min Jack Russell kallades Tia när vi köpte henne, och vi kom inte på något bättre så det fick bli det :) Många verkar ju dock tro att hon heter Tea/Pia.

Welsh Corgin döpte jag till Humla, dels för att det klingar fint och dels för att.. tja.. Jag kan faktiskt se en viss likhet mellan en Corgi och en humla :) Korta ben/små vingar ni vet.

tjiivans
0

Vår Franska Bulldog heter Elsa. Varför? Vi tycker att Frallor passar i gammeldagsa namn. Sedan är Elsa kort, enkelt och fint plus att det är ett namn som finns i min familj.

tjiivans.blogg.se

spindeohana.blogg.se

amela87
0

#59 åh! Va söt hon är Kyss Namnet passar henne bra.

[Tess86]
1

Vår jämthundstik fick heta Skade. Hos uppfödaren hette hon Malin men min syster heter Malin så det gick helt klart bort. Dessutom hade vi bestämt oss för Skade innan vi ens visste vilken valp det skulle bli.

Vi ville ha ett fornnordiskt namn som inte var de gamla uttjatade Freja eller Idun. Vi ville dessutom ha ett namn som lät lite tuffare. Skade var en fornnordisk gudinna över jakt och vinter. Vi tyckte att det passade perfekt på en spets (som älskar snö) som dessutom är en jakthund.

Emaljoh4
0

Moa heter Moa eftersom hon hette så när jag köpte henne vid 1-års ålder..

I början tänkte jag byta (typ när jag hade "köpt" henne, men inte hämtat henne än..) ,, men sen när jag hade hämtat henne fick hon helt enkelt behålla namnet Moa. Glad Tycker det passade till henne helt enkelt.

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

[Asta]
0

Våran lille Collie fick heta Gandalf. Det är en blue merle så han kommer att bli grå och långhårig och stilig så vi tyckte Gandalf skulle bli bra.