Träningshjälp
Hej!
Nu har vår finska lapphund hunnit bli 13 veckor, tiden har bar flygit förbi! Han har lärt sig att älska klickern så jag använder den så mycket jag kan. Nu skulle jag behöva lite mer tips från er hundkunniga människor :)
* Han är väldigt tuff och framåt, inte rädd för mycket, och vid hundmöten kan det bli lite jobbigt då han är väldigt på, hårdhänt och skulle gärna vilja hälsa på den andra hunden i en halvtimme om han fick, han kan verkligen inte sluta hälsa. Och om man håller undan honom skäller han som en tok! Han blir otroligt uppvarvad och det är svårt att lugna honom.. Även när han ser andra människor har han svårt att låta bli att dra iväg för att hälsa. Skvallertränar en del och de fungerar bra, men det är svårt när alla ska uppmärksamma honom för att han är "såååå sööööt"(han har utseendet emot sig^^) Har ni några tips när det gäller både hundmöten och människomöten?
*Han tenderar att bli mer och mer skällig i andra sammanhang också, och bli uppvarvad. Vi har börjat sätta honom i en bur här hemma för att han ska lugna sig, men igår när han satt där skrek han i en halvtimme och vägrade lugna sig. Jag skulle hellre ha honom i en komposthage, men den rymmer han ur hur lätt som helst(tar sats och springer in i gallret så det flyttar på sig). Skällandet kan vi inte tolerera då vi bor i lägenhet, och behöver även här lite tips för att få honom att skälla då han är uppjagad.
Att tillägga är att när han väl fokuserar så är han jätteduktig på det mesta, men som sagt han har lätt att gå upp i varv och skrika när han inte får som han vill.. Är lite rädd att han kommer bli för tuff och egen som vuxen.
/Sandra
Han måste ju lära sig att man inte kan hälsa på alla förbipasserande. Säg till dem som kommer mot er (och "tycker han är så söt") att de inte får hälsa på honom. Det är rätt ohållbart att ha en hund som "måste" hälsa på alla.
Du arbetar ju med klicker, använd den vid såväl hund- som människomöten. När han ser en hund och är lugn, klicka o belöna. Om han blir uppspelt väldigt lätt som du beskriver behöver man antagligen träna detta på längre avstånd till en början, för att sedan minska avståndet succesivt. Jag brukar göra så med min tik, som blir väldigt frammåt/dragig vid hundmöten. Tycker det fungerar bra.
Vad gäller skällandet inomhus vet jag inte riktigt. Möjligtvis så skulle man kunna belöna honom när han är passiv. Tex när han ligger ner, belöna honom genom att lägga ner en liten godbit framför nosen. Ingen klick här då det oftast ger en mer uppspelt hund. Här ska han bara belönas för att vara passiv, vara tyst. Ignorera skälligt beteende. På så sätt får han beröm/uppmärksamhet när han är lugn och tyst och inget alls när han gör dessa oönskade beteenden.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Bino var/är precis likadan. Han älskade människor när han var mindre och ville hälsa på alla. Samma sak med hundar. Men det har ju mycket med valpigheten att göra. Sen förstörs ju nästan träningen när folk bara börjar prata med hunden och jagar upp den när man möter någon. Bino hade/har också det söta utseendet emot sig kan man säga :P. Men ja, när folk började prata med honom så började jag prata med honom för att få hans uppmärksamhet istället, det är svårt då andra människor kan vara rätt intressanta. Men det är bara att inte låta honom gå fram till någon. Vissa människor kan man hälsa på. Såna som stannar och pratar med en om hundar tex. Men då ska hunden vara hos dig först och sätt hunden och låt honom sitta en stund innan du ger ett varsågod och låter honom hälsa. Bino har blivit mycket bättre på det nu och visst ibland märker jag att han tittar upp på folk som kommer och vill gå åt höger, men ofta nu så kan vi passera folk utan att han ska hälsa. En annan sak du kan göra är att träna passivitet. Gå någonstans där det är mycket folk och bara sätt er och titta, utan att han får gå fram och hälsa. Så han vänjer sig vid mycket folk och även att han faktiskt inte får hälsa på alla han ser.
Och även fast Bino älskade folk när han var mindre så är han mycket mer reserverad nu. Ibland när folk pratar med honom så skäller han som typ "kom inte närmare och prata med mig" i princip. Ibland kan han hälsa men sen är det bra och om personen stirrar på honom och pratar så säger han ifrån. Så det där med att din hund älskar människor nu kan ge med sig när han blir äldre.
Med hundar är det svårare, men det är bara att försöka göra samma sak. Försök få kontakt med honom när du ser en hund som kommer, helst innan han ser den. Och prata med honom och beröm när han tar kontakt och stannar hos dig. Försöker han gå fram så bara på igen och prata med honom, locka och få honom att ta kontakt med dig igen och mycket mycket beröm då! Stanna gärna och sätt honom när ni gör det, det är lättare då :).
Bino är också rätt skällig i vissa sammanhang. Det gäller att försöka distrahera innan han skäller, locka på honom och gör något annat så han glömmer vad han skulle skälla på. Beröm lugnt för att han inte ska bli för uppspelt, för om du berömmer med en glad och pipig röst så blir ju han överlycklig över att du är glad. Och beröm när han är duktig och inte skäller. Vissa hundar skäller för att få uppmärksamhet och om man ger med sig så vet hunden att "om jag skäller så får jag mattes/husses uppmärksamhet". Så en grej kan vara att man ignorerar när hunden blir uppspelt och skäller. För det är ju inget kul om ingen tittar på eller pratar med en när man är sån. Det kan vara svårt då de kan hålla på ett tag tills de ger sig, men ibland så är det en av de saker som funkar rätt bra.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
#1. Ja, det blir till o öva en massa tror jag :) Tack för tipsen! Det är så svårt att ignorera att han skäller ibland, speciellt när han får för sig att skälla på natten när sambon kommer hem från nattjobbet mm. Men hoppas det blir bättre med tiden.
#2. Ja, jag hoppas det har att göra lite med åldern och att han tröttnar lite på folk när han blir äldre :) Man blir lätt orolig bara att man gör fel i träningen och att det ska bli fel när han blir äldre, vill gärna göra rätt från början.
Tack för svaren:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Ja jag tror att han kommer göra det faktiskt. Valpar är ju överallt och ingenstans. Och när de blir äldre så mognar dom ju mer och mer. Jo klart man vill att det blir rätt i från början, känner med en del oro i vissa moment. Men det är ju naturligt.
Själv ska jag på valpträff om 2 veckor och man känner ju lite press, för man vill ju visa att man gör ett bra jobb så att säga :P. Så nu ska Bino och jag hårdträna lite på lydnaden :P
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se