Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 802 ggr
Cassii
0

Tycker ni detta är oseriöst?

Hej! Det är så många av er som är negativa ang. detta med avel. Jag har en sheltie tik på fem månader som jag vill avla på om två år. OM hon har bra höfter/armbågar, OM hon får fina tänder, OM hon placerar sig bra i utställning och OM hon blir som jag tror, men innan jag ska ta valpar på henne vill jag vara med på när någon annan tik valpar samt ha en "mentor" som hjälper mig välja rätt han hund samt vara med under själva valpningen… Jag vill även gå uppfödarutbildningen hos SKK. Tycker ni då att det är oseriöst? Ska även ta MH prov på henne..

Chilli10
0

Nej det tycker jag inte. Om hunden klarar alla tester osv. Om du tycker dig inneha kunskapen som kräva, så varför inte.

Cassii
0

Ja självklart om hon klarar dom, inga "smithål"..

AnneN
0

Det måste jag säga att jag tycker som att du skulle bli en mycket seriös uppfödare Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mixxie
0

Du verkar inte bli en oseriös uppfödare du kommer bli en väldigt seriös

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Cassii
0

Jag måste bara fråga en sak.. Är det "okej" att avla på B höfter om den andra har A höfter? (Armbågar vill jag ha UA/0)

thilda-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

ja

SaraC
0

Nej, det tycker jag låter seriöst. Det jag skulle råda dig att fundera över är vad du vill med din uppfödning? Att ha ett mål med sin avel och inte bara avla för att det är skoj eller för att man har en söt hund känns oseriöst även fast man har alla andra bitar på plats.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Cassii
0

#7 Jag vill avla för att jag vill ha en hund efter min tjej sedan, hon är otroligt framåt och orädd, vilket är något som jag vill ta vara på. Hon är även väldigt snabb har jag märkt.

Tack alla för allt positivt!

SaraC
0

#8 Fortsätt fila på det där, kolla gärna lite på vad olika uppfödare brukar skriva om deras mål med sin avel. Alltså inte kopiera, men för att få ett hum om vad som är intressant för en valpköpare att ta del av. Du måste tänka utifrån det perspektivet, varför ska folk vilja köpa en valp av just mig och varför från just min tik?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

thilda-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

glömde bort att jag måste ju även skriva vad jag svarade ja på… jag svarade ja ang, din höft fråga som är ovanför mitt inlägg…. men annars låter detta seriöst!

[Doglovers]
0

Ett råd är att kontakta ras klubben och kika över deras avels kriterier. Vad som krävs extriört och prestation. Och läsa igenom deras RAS=Ras specifika avels strategier. Då är du förberedd.

Lycka tillSkrattande