Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1285 ggr
[iurochskur]
0

Erfarenhet kring foderhund

Jag vill jättegärna veta era erfarenheter kring att vara fodervärd åt en hund. Vi funderade kring detta och vill veta hur ni tycker om att vara fodervärd-

Be-Bopz
0

Jag och gubben är ju fodervärd till vår hund, tycker det funkar bra, kommer bra överens med de som äger henne.

Jag ser inget negativt i det hela, nu har vi bara haft henne i 3 mån, men än så länge är allt bra :D

[iurochskur]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Hej! Dig känner jag ju. Hihi. Vad är det för ras ni har? Ja jag kan bara tänka mig att man får lite mera hjälp med frågor kring trimning och allt däremellan än när man övertar en blandras.

Be-Bopz
0

Haha, jo dig känner jag ju oxå Flört

Vi har en yorkshireterrier på foder, lilla Olga.
Allt man behöver hjälp med får man svar på, nu söker ju även jag mkt info själv oxå, läser mkt så jag tjatar inte allt för mkt på dem faktist.

[iurochskur]
0

#3 Men vad skoj! Underbar ras. Har du ingen bild på den lilla?

UlrikaD
0

Att vara fodervärd innebär väl i de flesta fall att man får lämna ifrån sig hunden för parning efter överenskommelse.

Har man en tik så kanske man får vara utan sin hund i flera månader.

[iurochskur]
0

#5 3 månader får tiken vara hos uppfödaren. Läste det i skk avtalet.

thilda-
0

A och O är att man alltid ha ett SKRIFTLIGT avtal! ej muntligt.

UlrikaD
0

#6 Skulle aldrig klara av att lämna ifrån mig något djur så länge. Allra minst en hund som blir som en familjemedlem.

Kalli
0

Ska börja med att säga att jag inte har några egna erfarenheter men tycker att man då och då läser om människor som har andra åsikter än uppfödaren och därmed i praktiken tvingas lämna sin hund till parning mot sin vilja.

Det är nog den främsta anledningen till att jag personligen inte skulle vilja vara fodervärd och om jag skulle vara det skulle jag nog försäkra mig om att vi har liknande åsikter. Jag skulle ha ytterst svårt att veta att jag bidrog till oseriös avel om min hund ex. var sjuk och/eller hade dåligt psyke.

Tillägg: Som UlrikaD säger skulle jag antagligen ha svårt att lämna ifrån mig min hund så länge också eller överhuvutaget (hönsmamma). Sen måste man väl ibland förbinda sig till utställningar eller liknande? Inget större problem om man har intresset visserligen men allt kan ju ändras.

Zebben
0

Har varit fodervärd och aldrig igen säger jag. Jag vill äga mitt djur och ha full bestämmanderätt över det. Det är jobbigt om det blir osämja och tyvärr är det inte så ovanligt som man kanske tror.

Nu har det alltid löst sig. Har varit fodervärd åt en hund och åt 2 hästar. Det kan bli dyrt, väldigt dyrt, då ägare och fodervärd bli oense om vad som är för djurets bästa.

Be-Bopz
0

Hmm, antar att vi alla har olika erfarenheter och det är absolut ngt man måste ta med i sina funderingar, nu är detta är seriös uppfödare jag har tagit ifrån och vi kommer bra överens, jag har väl haft tur Glad

Sen de som känner mig vet hur känslig jag är med mina djur, är väldigt fjantig med mina hamstrar tex, detta med att lämna ifrån sig är absolut ngt jag har tänkt mkt på, långa diskussioner med mig själv och med gubben.

På den korta tid vi har haft Olga så har vi kommit henne väldigt nära och jag fullkomligt älskar hela henne, men samtidigt så kommer det gå bra att lämna ifrån oss henne, vi har från första början vetat om detta och vi hade verkligen inte råd att köpa en renrasig hund och detta var ett bra alternativ.

Självklart hade ni fått se bild på henne, men det verkar inte funka på just denna fokussajt, har försökt flera ggr, men här funkar det tyvärr inte….. Funkar på andra, weird!

[Forest]
0

Har bra bra att säga om foderhund :) men det beror oxå på att Enja älskar vara där samt att hon akterverar mycket hundarna även Enja får följa med på äventyr så som träning osv :) Så fördel är att man ser till att hunden trivs o tycker det är roligt att åka till uppfödaren och att man själv gillar sin uppfödare. :) Det är mycket viktigt att man trivs bra ihop alla hundar ska funka bra och fodervärd o uppfödaren ska komma bra överens o trivas. Jag har väldigt bra sammarbete o är mycket hos uppfödaren :)

[iurochskur]
0

http://www.reddogs.se/fodervardavtal.pdf

Puttar upp denna till en medlem.

[Forest]
0

11 Jag anser dom som väljer fel uppfödare/fodervärd har "otur" och gick kanske inte riktigt efter vad hjärtat sa. Eller såkanske inte förstår sig på vara uppfödare+ ha ute foderhund eller vara en fodervärd. Man ska ju vara rädd om det guld man bevarar åt någon annan lite så ser jag på det. Sen är det olika jag får gära vad jag vill förutom raka hunden. Jag får åka på kurser,ställa ut,åka på semester ja vad man nu vill göra med sin hund. Sen anser jag det är väldigt bra att man kan får tips o råd av sin uppfödare gärna bo skapligt nära för att skapa bra kontakt mellan alla både hundar o ägare samt fodervärd ska funka bra ihop. Jag gör även privata saker med min uppfödare pratar om annat oxå än bara Enja men klart vi har samma intressen det är ju våran lilla hund. Glad

[rightPAW]
0

Jag skulle kunna tänka mig att vara fodervärd men isåfall åt en hane. Aldrig skulle jag klara 3 månader utan min hund.

Har aldrig hört några skräckhistorier av dem jag känner som är/har varit fodervärdar men visst kan jag tänka mig att det händer. Allt kring hundar är ju väldigt rikt på åsikter och kärvar det mellan ägare och fodervärd så är det nog jättejobbigt.

Lojs
0

För min del så har jag gärna en hund på foder, dels får man extra support från uppfödaren, dels får man ju oftast den bästa hunden i kullen.

MEN, det gäller att man har bra personkemi med uppfödaren! Har man en hund på foder så kommer man ha mer kontakt med uppfödaren och vara väldigt beroende av att det funkar bra.

Min första brukshund var en tik som jag hade på halvfoder, jag var tonåring, relativt ny inom hunderiet och hade ENORM nytta av att ha tät kontakt med uppfödaren, jag lärde mig mängder om olika grenar och om rasen av henne, fick dessutom många bra kontakter inom hundvärlden.
Sedan slutade det med att jag och mina föräldrar hade kullen istället för uppfödaren, men hon hjälpte till med allting, inklusive val av bästa hanen till min tik. Och uppfödaren köpte då en av valparna i vår kull. =)

Även jag har dock hört skräckhistorier om hur det inte alls fungerat med fodervärdskapet, så man ska absolut tänka efter både en och två gånger innan.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Zebben
0

#11 Jag var också otroligt nöjd med min uppfödare i flera år.Hade god kontakt och hjälptes åt och träffades relativt ofta.  Det var sen det sprack.

[iurochskur]
0

Jag är nöjd hitills med att vara fodervärd. Jag har bra support från uppfödaren, hon är kunnigare än jag om detta att ha flera hundar så hon hjälper mig under första tiden. Sen har jag alltid någon att ringa till om det händer nåt och jag behöver direkt svar om hunden.

Och så är hon en trevlig person i sig, vilket jag tycker är viktigt. Hon kommer ha kullarna hos sig.

Och att hon hade måttot: Jag kan inte kräva att man ställer ut mina djur eftersom jag så sällan själv ställer ut dom. Vill man göra det så är det fritt fram och hon finns där som stöd. Och vi uppfostrar valpen enligt vad vi känner är bäst, bara hunden trivs och mår bra. Hon var informerande och bra när det gällde fodervärds skapet och hur man sköter en puffis. Ska få lära mig av henne hur man trimmar dom. Så för mig finns det bara fördelar.

[iurochskur]
0

#17 Men då hade du förhoppningsvis fått överta hunden? Eller tog hon tillbaka den?

[Forest]
0

15 ja du det kommer väl kännas lite tufft att lämna bort vid valpningen+ lite före, lite kan jag koppla bort då jag vet att våran hund har det bra o trivs bra även där. Hyffsat nära är det 2 mil bort så man kan vara där ganska så ofta, tanken är att jag ska lära mig mer om avel o förlossning (hela kittet). Kanske har vi hunnit skaffat hund 2 tror inte det vissligen men jag får  väl låna hundar för bota saknaden lite med promenadvännen.

Chalin3
0

Vi hade först tänkt ta en hund på halvfoder, men det blev inget med det.

Vi hade också en hel del diskussioner fram och tillbaka om det var något vi knde tänka oss.

Helfoder skulle jag nog inte gå med på, men halvfoder skulle kunna vara möjligt. Men det beror på uppfödaren, både det personliga och det professionella ska ju stämma överens.

SaraC
0

Ja, jag har ju haft min hund på foder och är absolut inte nöjd med det. Det var så himla mycket krångel och konstigheter, vill inte gå in något närmare på det här. Jag skulle kunna tänka mig att bli fodervärd igen, men då skulle det bli med en person jag kände bra sedan tidigare.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

NathalieT
0

Man kan ju också vara fodervärd på en hane, då lämnar man bara bort honom i 2 dagar ungefär!