Utställnings frågor
Hej! Snart ska jag och Lexie ut på våran första utställning. Hennes första utställning och min med. Har tränat mycket hemma på att ställa upp henne och att gå med henne fram och tillbaka.. Enligt mig går hon ganska bra, men bättre ute än inne och allra bäst på kvällen. Dågår hon riktigt snyggt!
Men nu har jag lite frågor..
1. Hur går man "triangeln" ?
2. Vad ska man ha för klädsel?
3. Vad ska man ha med sig till utställningen?
4. Ska man bada inför alla utställningar? O isf vilket schampo är bra till Shetland Sheepdog?:)
5. (Vet någon exakt hur man friserar sheltien till utställning? Hon kommer vara sex månader på utställningen och jag antar att jag inte behöver klippa så mycket på tassarna och öronen..?)
Hemskt tacksam för alla svar!
Kan svara på lite.
1. Gå triangeln är som det låter att gå i en triangel. "ringen" är uppbandad i en fyrkant och man går alltid motsols, med hunden på vänstra sidan (hunden alltid mot domaren). Så gå rakt till första och sen till andra hörnet och vänd sedan upp och gå diagonalt rakt mot domaren. Kolla bilden.
2. Man ska gärna ha lite finare kläder när man ställer ut, en del ställer i kavaj. Jag nöjer mig med jeans, vit skjorta och väst. Men det är även en hel del utställare som ställer i "vanliga" kläder. Tips är att inte ha alltför mönstrade kläder och inte så utstickande färger heller.
3. Kolla artiklarna, där ska det finnas två om utställningar.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Haha satt och gjorde en ritning jag själv. sen såg jag att #1 också gjort en :P aja jag slänger upp min ändå.
Märk, att själva "ringen" som det heter oftast inte (dock förekommer det) är rund utan i själva verket är kvadratisk eller raktangulär :P
Medarbetare på Hundar.ifokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
1. Man går så som de övriga visat på sina bilder :P. Men jag har varit på två utställningar och aldrig behövt gå i en triangel. Vi gick ett varv runt i "ringen" och sen ställde sig domaren i ena hörnet och bad oss gå till det andra hörnet tvärs över (diagonalt) så att domaren såg precis bakifrån och framifrån när man går.
2. På inoff så har man oftast ledig klädsel. Jag har haft tex bara skjorts, t-shirt och tröja på mig och sen gympa skor. Det ska ju vara bekvämt och något man trivs i då det oftast är en lång väntan. Men på off så har man väl lite finare klädsel då det just är off och det tas mycket bilder etc. Många vill väl se "seriösa" ut :P.
3. Du "ska" ha med dig: Borstar, bajspåsar, godis, vatten, mat (till dig själv och hunden), alla viktiga papper som stamtavla/vacc-intyg, gärna en canavasbur där hunden kan gå in och slappna av, något till dig att sitta på/i. Ja det är väl det viktigaste antar jag :P.
4. De jag pratat med har badat hunden innan varje utställning, men det beror på hur tätt inpå de är. Oftast badar man hunden 4-5 dagar innan utställningen är. Min uppfödare sa åt mig att bada Bino ca 5-6 dagar innan utställningen då är pälsen inte allt för "nybadad" = har den där konstiga nybadade kvalitén. Utan efter ett par dagar är pälsen fortfarande nybadad men då har den fått den där naturliga känslan liksom :P. Sen beror det ju också mycket på vädret och om hunden blir smutsig dagarna mellan utställningarna. Då kan det behövas badas en extra gång, men ibland räcker det med att man sköljer av hunden ju :).
5. Jag vet faktiskt inte det då jag inte har någon sheltie. Men med Bino klippte jag absolut ingenting, inte ens håret på tassarna. Det är förståeligt om man har en hund med lång päls och om man "trimmar" ner pälsen på tassarna som sticker ut och även klipper mellan trampdynorna. Men det var inget jag gjorde på Bino i alla fall.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
1. Jag har ställt både inoff och off och har inte behövt gå i "triangeln". Domaren förklarar alltid hur man ska gå. Alltså "Kan du ta ett varv runt", "Rakt fram och tillbaka", "Kan du ta ett varv till". Osv. På en inoff som jag ställde på var domaren till och med jättehjälpsam och gav tips till alla oss i ringen, "Håll kopplet lite så istället", "Tänk på att inte stå si och så". Det var i valpklass 4-6 mån och ingen av oss hade då så mkt erfarenhet. En väldigt (ovanligt) hjälmpsam domare :).
2. Vad ska man ha för klädsel? Jag har aldrig egentligen haft något märkvärdigt på mig på varken inoff eller off. Men om jag ställer på Stora sthlm eller så blir det nog skjorta eller kavaj. Är det en inoff så kör stenhårt på helt och rent ;). Vilket är svårt när man har en Grandis som dregglar och gärna skakar av sig dregglet på matte…
3. Vad ska man ha med sig till utställningen?
- Vacc.intyg/stamtavla är väl nr 1.
- Nummerlapp
- Nummerlappshållare/säkerhetsnålar
- Utställningspm (så du vet när ni ska in i ringen och i vilken ring)
- Utställningskoppel
- Ev. godis att ha i ringen
- Vatten/mat till er båda
- Något för hunden att ligga på / krypa in i
- Borste/ev. det du behöver för att fixa till hunden innan ni ska in
- Kontanter om du vill handla (alla tar inte kort)
- Bajspåsar
- Kanske något att sitta på åt dig också
4. Jag vet inte hur det är med alla långhåriga raser men när jag har ställt ut min grandis har jag inte alltid badat honom. Hör efter hur uppfödaren brukar göra.
Lite allmänt i ringen: Du kan alltid fråga domaren hur han/hon menar om du inte förstår. Jag var på en officiell uställning där domaren var dansk och envisades med att prata danska…vilket gjorde att varje "ekipage" i ringen tog extra lång tid för det var få som förstår exakt vad som skulle göras och i vilken ordning. Haha. Så till slut bad jag domaren ta allt på engelska, då gick det smidigare :P.
Sen har jag fått höra att när man ställer upp hunden framför domarbordet så ska man inte stå för nära, eftersom det blir svårt att se hunden ordentligt då. Vet inte hur det är med mindre raser.
Juste, om du ställer upp hunden och hon står lite tokigt eller du skulle vilja ställa upp henne igen, då kan det ibland hjälpa att "snurra ett varv" alltså, både du och hunden, och ställa upp från början igen. Istället för att börja peta på ben och så. Man kan lätt bli stressad men ta er tid :).
Lycka till förresten!
Vad det gäller klädseln, ha inte kläder i samma färg som hunden är. Är du kläd i svart och hunden är svart till exempel så smälter hunden in framför dig.
Vi har två artiklar om utställning som jag tycker är jättebra
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar