Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 2003 ggr
freck
0

Tappar fokus

Jag har blivit daghusse och är ute och rastar en okastrerad hanhund på dagarna. han förstår rättså många komando. Men problemet är att han tappar fokus när vi är ute och går och ska sniffa på allt och ska skvätta omkring sig överallt. Jag vill sj att han ska gå vid min sida hela tiden. men så börjar han pinna iväg. Det räcker iaf att jag bara rycker lite lätt i kopplet eller gör nått ljud ifrån mig så saktar han in. Men det är jobbigt att måsta göra de varje minut när man går ute i 45-60 min. hade det hjälpt om man kastrerade han eller finns det något annat man kan göra?

Lic. Personlig tränare
Lic. Hälsoinformatör
Lic. Kostrådgivare

Michaela-N
0

Hitta något han tycker väldigt mycket om, det är det inkallning bygger på. Du ska alltid kunna erbjuda det bästa i alla situationer. Oavsett om det är en hund som kommer förbi, en kul fläck på marken, en pinne, ett rådjur… Du ska alltid erbjuda det bästa som finns.
Det tar ett tag att komma på vad ens hund mest tycker om. Vissa tycker om godis, andra någon form av lek, kanske lite kel, du får själv lista ut vad det är han tycker allra mest om, så lyckas du.

Chilli10
0

Jag tror inte att sådana problem avhjälps med hjälp av en kastrering.
Träna, och som #1 säger hitta ngt han tycker om så att han blir motiverad av att lyssna på det du säger.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har fått tävla mycket mot alla kissefläckar o löptikar när jag var dagmatte. Det är så att man inte har samma kontakt med sin daghund som deras ägare ofta har. Jag gjorde som så att jag börja inne med träna kontakt olika övningar när vi två vart ett bra team där så gick vi ut på en äng o träna samma där. Avsluta det med lek eller godissök för belöna extra hur bra han skötte sig. Sen vidare o vidare jag försvåra det hela genom kräva mer. Sen går jag än idag med honom powerwalk och nu får han itne stanna o sniffa överallt han får en promenad på 15min då får han kissa/bajsa som han vill sen är det gå gå gå som gäller, detta har han lärt sig nu o funkar kanon han gillar följa med på dessa promenader :)

Emaljoh4
0

Jag vill sj att han ska gå vid min sida hela tiden. men så börjar han pinna iväg.

Ursäkta mig, men seriöst vad tråkigt för hunden! Hur kul är det att vara tvungen att gå bredvid HELA tiden?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Sophie&Segra
0

#4,
Mina hundar får inte gå nosa o ha sig när vi går på promenad.
När vi går, då går vi.. Då stannar man inte o nosar o har sig på varenda fläck som verkar intressant. Då ska dom gå vid min sida, punkt.

Men, när dom är lösa få dom stanna o nosa o undersöka saker bäst dom vill.

Men när vi går koppelpromenader, då äre vid min sida dom ska gå.

Tråkigt? Ah kanske, men jävligt uttröttande för dom då dom får använda hjärnkontoret mer!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Emaljoh4
0

#5 Okej. 

Klart man inte stannar på varenda lilla fläck man ser, men jag fattar inte varför hunden ska gå bredvid en HELA tiden. Obestämd

Har man bråttom, visst, men är jag ute för hundens skull, så tycker jag att hunden kan få något ut av promenaden.

Sophie&Segra
0

Är vi bara ute o strosar o inte har något mål med pommisen, då kan dom få nosa lite varstans.. Men om vi liksom ska gå på en rask promenad då får dom inte göra det.

Men värt o skriva är väl också att jag alltid släpper mina hundar i slutet på varje prommis så dom ska få just springa omkring o nosa bäst dom vill Glad

Emaljoh4
0

#7 Precis, det är just det jag menar - om man inte har något mål med promenaden. Har man dock bestämt att man ska ta en rask promenad som du säger, så är det självklart att hunden ska gå bredvid osv.

Men jag tycker att om man bara ska på en rastningsrunda eller nåt, så förstår jag inte varför hunden ska gå bredvid hela tiden.

AnneN
0

Ni kan ju testa själva att fokusera 100% på något ni tycker är tråkigt i ca 45 minuter utan att låta tankarna vandra det minsta till något annat under den tiden.

För mig är det så att på promenader oavsett rask eller bara strosa så får hunden gå lite som den vill så länge kopplet är slakt. Att hunden ska gå perfekt fot och fokusera på mig kräver jag endast under tex lydnadsträning och då endast några minuter i taget, i undantagsfall som längst 10 minuter i sträck.

Förstår inte alls varför hunden ska behöva gå perfekt och fokusera på vanliga promenader under längre tid.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sophie&Segra
0

#9, Hunden behöver inte titta o fokusera på mig, verkligen inte!
Det jag kräver av mina hundar är vanligt koppelvett, jag sitter själv dagmatte åt en Schäfertik - och har en Schäfer o en liten Jack Russell.

Finns inte med på världskartan att dom ska få gå runt o nosa o gå lite hur som helst. Herregud, hur skulle det se ut..

När vi promenerar så går dom vid min sida, i slakt koppel, inget dragande, inget sniffande, inget flamsande o dom lunkar på så nöjt så.

MEN går dom lösa, får dom gå lite som dom vill.
Nosa på de fläckar dom vill, springa runt lite hur som helst utan krav på sig mer än att dom ska komma när jag ropar, vilket dom gör.

Det handlar inte om en "perfekt fot". För det är något helt annat för mig.
Att gå fint vid sidan är en helt annan sak än att hunden ska gå fot.

Mina hundar har aldrig fått haffsa runt som dom vill när dom går i koppel, det får dom göra när dom är lösa.
Spelar för mig ingen roll om hunden inte drar i kopplet eller om det hänger slakt, dom får ändå inte hålla på o gå runt som dom vill trots att kopplet är slakt.

Jag förstår dom som gör det som bara har en hund, men inte ens då har jag låtit mina hundar gå så Flört

Men för att återgå till tråden, så har iaf jag gjort så att varje gång nån av hundarna "fastnar" på en fläck, kallar jag på dom och dom får en godisbit. Eller om dom verkligen har "fastnat" på något, främst min hane.. Och han är svår att bryta. Så kallar jag på honom, o sen när han ger mig uppmärksamheten får han en leksak, eller jag kastar iväg en pinne eller nått som belöning.
Det ska alltid va roligare att lyssna på mig när jag ropar, än att lukta på den där fläcken eller vad det nu är Glad

AnneN
0

#10 Som mest har jag haft 7 hundar i koppel på långpromenad samtidigt och låtit dem gå och nosa lite och gå lite framför/bakom om de velat och har inte haft några som helst problem med det (hundarna var vuxna labradorer = inga små varelser) så varken antalet hundar eller storleken har någon betydelse i mitt tycke.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Sophie&Segra
0

#11, Sicken tur att vi alla är olika Glad För det hade jag blivit galen på!

Arrowhead
0

Asså, är de raska promenader lr rastningspromenader? För raska, då hade jag förstått men om man ska rasta  så kan väl hunden få springa och lukta lite som den vill? :)

Sophie&Segra
0

Raska promenader/vanliga promenader. Och då har hundarna fått göra ifrån sig innan vi börjar gå.

När jag RASTAR mina hundar får dom strosa o nosa bäst dom vill, göra sina behov osv. Men inte när vi går på en promenad.

Maja2
0

När jag går med mina hundar så håller de sig bredvid eller snett bakom. Jag tror inte för ett ögonblick att de har tråkigt när vi går så, utan de följer mig helt enkelt. Dit jag går, dit går de.  Jag tror inte ens att de reflekterar över att det finns annat att göra.