Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 7148 ggr
Mahe
0

Inför kastrering...

Ni som har kastrerat era hanhundar, vill/orkar ni svara på några frågor?

-Spelar det någon roll NÄR man kastrerar sin hanhund? Tid på året menar jag då, fördelar/nackdelar?

-Klarar hunden av att hoppa in i bilen efter operationen, eller måste man hjälpa till och lyfta?

-Hur stort blir operationssåret efter en normal kastrering?

-Ev något annat man bör tänka på inför en kastrering?

Tack på förhand! / M

Mahe
0

Ingen som vill/orkar svara?

AnneN
0

Undvik helst att kastrera under sommaren med tanke på infektionsrisken ökar i sommarvärmen. Jag skulle rekomendera att vänta till iallafall oktober så man är säker på att rötmånad, mm är över.

Om han klarar av att hoppa in i bilen efter operationen eller inte är individuellt, en del hundar piggnar till rätt snabbt efter narkosen medan andra får man lyfta för att de fortfarande kan vara lite groggy upp mot 1 dygn.

Hur stort såret blir beror lite på hur stor hund du har, men ca några centimeter.

Inför själva opertionen så brukar man få instruktioner av veterinären att hunden inte ska ha mat på minst 12 timmar före operationen, den ska dock ha tillgång till vatten.
Annars så råder jag att fundera över orsaken till att man valt att kastrera. Är det pga problembeteenden så är det inte alls säkert att en kastrering hjälper alls.
Hundar som är kastrerade får ofta lägre ämesomsättning så man får efter opertionen hålla ett extra öga på hundens vikt och ev reglera fodermängden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LinaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du har fått bra svar av AnneN, den vetten jag kastrerade min hanhund hos kastrerar inte hundar under rötmånaden. Så kanske ni borde vänta tills sommaren är över.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mahe
0

Tack för era svar!

Men är inte rötmånaden i augusti? Då borde ju allt ha läkt i hop.

Jag ska ringa till veterinären och se vad dem säger.

Glad

Michaela-N
0

Vi har kastrerat Hugo, det var det bästa beslutet jag gjort för hans del.

AnneN svarade mycket bra tycker jag.

AnneN
0

#4 Ja rötmånad är runt augusti, men även under resten av sommaren så är det varmt och bakterierna trivs i värmen, därför rekomenderar jag att vänta till hösten.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Kalli
0

AnneN har som sagt svarat väldigt bra.

Personligen skulle jag nog hjälpa hunden in i bilen efter operation oavsett för att inte riskera att de drar upp stygnen. Men antagligen är jag överdrivet försiktig, min hane gjorde volter det första han gjorde och det gick ju bra trots allt. Han var också så pigg att jag utan problem kunde promenera hem men jag hämtade honom ganska sent. Vårt Djursjukhus brukar vilja se att de dricker och kissar innan de släpper hem hundarna efter kastrering och då är de som sagt rätt vakna.

tiny_angel
0

Jag skulle också rekommendera att vänta tills sommaren är slut.

Kastrerade min hane i maj tror jag, de va nästan för sent med facit i hand. Soligt och jätte skönt, men han fick ju ligga inne såsom jag.

Han kastrerades bara pga att han ej ska gå i avel. Varför vill du kastrera din?

En annan "fördel" med kastreringen var ju att han kanske kunde lägga på sig lite mer. Men tyvärr va de så lite så de hjälper ej han. Hade hoppats på mer..

Jag går fortfarande och köper de fetaste fodret som jag kan hitta. Ger massa smaskiga tugg, mkt fett de också. Men icke..

En praktiskt sak jag skulle rekommendera är att sy en liten "blöja" till hunden så han kan gå utan tratten. Jag hade både blöjor och uppblåsbar tratt. Den man fick med hos vetten kunde han varken äta eller dricka med, jag satt med nappflaska och vattnade han. De kan förresten vara bra att lära hunden dricka ur nappflaska. Jätte smidigt när man är på tur, slippa ha både flaska och skål. Dessutom om han är magkjuk är han van vidd nappen, inga problem att få i honom tillräckligt med vätska.. fast det tar tid iofs. Jag har en lite mjukare sort så jag kan trycka på flaskan.

Även den hära tratten kan ajg rekommendera att köpa, finns i stora djuraffärer. Men du måste ändå hålla noga koll på han. Jag lämnade inte Luddes sida på en vecka. Gick bara på toa själv, inte ens duschade. De väntade jag med tills sambon var hemma..

Så det praktiska kan vara bra att tänka igenom. Köp inte en ny stor säck hundmat och sen visar det sig att din hund går upp jätte fint efter kastreringen. Hur pass kan du vara ledig? Det är passning dygnet runt första dygnet. Sen kan du ju ej lämna hunden någon längre stund.. Handlingen, hur löser du det?

Hur har du tänkt aktivera din hund när han ej får gå långa promenader och springa? Tugg? Aktiveringsspel? Presenter att öppna? Feromoner kan vara bra att ha till hands om han börjar bli stressad.

Mahe
0

#7 Ja, det var det med stygnen jag tänkte på… jag är nog också överdrivet försiktig när det gäller sånt.

Flört

Mahe
0

Min förra hund blev opererad pga akut livmoderinflammation, så jag har erfarenhet av "eftervården"… men då var det som sagt en tik. Nu gäller det kastrering av hanhund, och jag var lite nyfiken på era erfarenheter.

Enligt veterinären som jag pratade med i dag är det ingen ökad risk för infektion så länge man håller såret rent och torrt. Anledningen till att jag vill få det gjort nu är just att jag har möjlighet att vara hemma med honom hela tiden ett par veckor framöver.

Tusen tack till er som tog er tid att svara!