Coton de Tuléar/Bichon Havanais?!?!
Vilken av raserna Coton de Tuléar eller Bichon Havanais föredrar ni och varför?
Jag gillar båda och har svårt att bestämma mig vilken ras jag gillar bäst 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Gillar också båda raserna mycket! Stod i valet och kvalet mellan en cotte och havanais. Men blev en havanais då dom ofta kan vara lite lugnare i temperamentet och dom finns i så många färger. Vita långhåriga hundar = mycket mer pälsvård 
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag är inte så mycket för bichon-raserna men havanais fick jag upp ögonen för för ett tag sen. Har även läst lite om coton men nja, om jag fick välja mellan en havanais och en coton skulle jag välja en havanais då jag gillar hur rasen breskrivs som lättlärd och glad och även gillar värme :) Det är alltid mysigt med en hund som vill ligga nära i sängen och sova.
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Tack för era svar! 
#1: Jag kan hålla med om färgerna… har som fastnat för färgen vit/svart havanais, då färgen blir kvar då de blir vuxna. Men, samtidigt är en vit cotte så fin också.
På vilket sätt är en havanais lugnare än en cotte?
Om du skulle skaffa en till hund vad skulle det då bli en cotte eller en havanais?
#2: Ja, beskrivningen på en havanis låter som en perfekt familjehund 
Havanais. Har haft en havanais och jag gillar utseendet och temperamentet och ja allt.. :) Underbara hundar.
Har inte mycket till erfarenhet av coton, har träffat nån som hastigast och sett några på utställning men thats it.
#4: Vad roligt att du gillar hvanais och har bra erfarenheter
Berätta gärna lite mer 
Vet ni om det är någon skillnad på storlek mellan raserna? Och vad är det för skillnad på pälskvalitén? Är det likvärdig pälsvård?
Caramia som våran havanais hette var en underbar lite filur. Hon var otroligt klok och lättlärd, hon lärde sig det mesta av sig själv nästan. Hon gick aldrig från gården utan att vi behövde lära henne visste hon precis vart tomtgränsen låg. Hon var väldigt fäst vid alla oss i familjen och ville vara med överallt. Hon var morgontrött som tusan och när man skulle gå ut med henne på morgonen innan skolan fick man ofta ligga och åla sig under nån säng eller nåt för att få ut henne.. :P För mamma och pappa fick hon inte ligga i sängen men hon gjorde det ofta ändå, var någon på väg in i rummet när hon låg och sov i sängen hoppade hon antingen ner snabbt som ögat eller så låg hon under täcket stilla och tyst som en mus. Hon var väldigt speciell :) Hon var väldigt glad i att hitta på saker, så länge hon fick vara med var hon glad! Agility tyckte hon var jätteroligt. Hon gillade inte vatten och gick gärna långa omvägar för att slippa blöta ner sina tassar.
Hon var en perfekt familjehund. Jag och mina syskon var 8, 10 och 13 när vi köpte henne och vi kunde göra mycket själva med henne efterso hon var så snäll och följsam även med oss. Vi skulle egentligen köpa en bichon frisé men när vi kom till uppfödaren och skulle välja valp så fick vi träffa hennes havanaiser också och vi fastnade direkt för rasen! Istället för att välja valp åkte vi hem och väntade på att deras nyfödda havanaiser skulle bli leveransklara. Bra val tycker jag än idag :)
Ang pälsvård tycker jag att det är lättast för både hund och ägare om man borstar så ofta som möjligt. Caramia tovade ihop ganska rejält en gång men då klippte min syster ner henne och jag tog ansvaret för att ta hand om pälsen. (Jag tyckte det var lättare att ha ansvar för det själv, innan var det mycket att vi skyllde ifrån på varandra osv och mamma och pappa hade inte tid och ja sådär som det kan bli när man är många som ansvarar för något.) Redan när hon var korthårig började jag borsta igenom pälsen varje dag, det tog bara nån minut eftersom det vara var att dra kammen eller borsten genom pälsen. Fortsatte med att borsta varje dag och hon hade aldrig en tova efter det :) Gör samma sak med min wheaten terrier som jag har nu, jag borstar i stort sett varje dag och hon är aldrig tovit och borstningen går snabbt och blir inte heller jobbig för hunden :)
Vet inte vad mer jag ska skriva.. vad vill du veta? :) Känner inte så många andra havanaiser men vi träffade en igår som är ca 1år. Han var liten och fin! Ganska försiktig vid hundmöten men hon försökte låta han träffa och busa med andra hundar så mycket som möjligt och de hade gett framsteg :) Han var snäll och gick bra ihop med min tik och de andra 9 hanhundarna. han verkade vara lydig och trevlig också :)
#3 Jag tycker man ser en skillnad på en cotte då den ser mer livligare ut till sättet, många cottar kan bli lite hoppiga (fast på ett charmigt sätt kan jag tillägga då dom hoppar typ en meter rätt upp i luften från liggandes ibland
) "Min uppfödare" föder upp både havanais och coton och hon säger att cotten är lite livligare i temperamentet. Lite mer aktiva och kan ibland vara lite mer svårtränade än havanaisen då dom är väldigt envisa. (men det är såklart inte direkt jätte svårt då det är en sällskapsras, men om vi jämför havanaisen och cotten)
Sköter man en cotte päls ordentligt behöver den inte lika mycket pälsvård som en havanais, men några gånger i veckan får man räkna med att borsta igenom hunden. En havanais typ varannan dag (i utställningsskick) då deras päls tovar sig lättare. Cottens päls är precis som det låter lite bomullsliknande, pälsen är riktigt härlig på cotten!
Det skiljer inte direkt mycket i storleken på de här raserna. De är ungefär lika.
Vet inte vad mer du vill veta?
Jag vet inte vilken av raserna jag skulle välja om vi skulle ha en till. Det är två mycket underbara raser. Men förmodligen skulle det bli en till havanais igen då det finns i så många färger. Dock är en välskött cotte inte helt fel heller 
#7: Vilken fin kille!!
Tusen tack för din beskrivning och dina tips… låter som en mycket trevlig ras
Blir lite nyfiken på din wheaten terrier… hur är den rasen, tänkte som första hund. Dom är också jättefina.
#8: Jag kan hålla med en cotte är bra på att hoppa, min kompis cottar är riktigt duktiga på att hoppa högt. Då jag träffade min kompis cotte första gången sa jag "Ska jag ha en hund så är det en cotte!" Blev helt tagen av hennes sätt och hennes päls… jag är ju en sån som gillar päls
Ska träffa min kompis i sommar och även hennes cottar så då får jag passa på att känna efter ordentligt
Det är inte lätt då man gillar många raser… men som tur var är det inte aktuellt med hund än… men jag vill lära mig allt och fundera lääääänge innan man tar ett beslut.
#9 Det är en tik ;)
Min wheaten är min första egna hund, köpte henne när jag var 16år. Jag har hört att det inte är helt vanligt att folk inte rekommenderar wheaten som första hund men jag tror det beror på vad man vill och hur engagerad man är.
Nelly var ganska vild som valp och unghund och jag fick ofta höra att jag "aldrig skulle få ordning på den där hunden". Men det gick jättebra, hon är väldigt lättsam att ha att göra med och alla som träffar henne brukar tycka om henne. Hon är en väldigt sorglös typ som är glad i allt och alla. Ensamhetsträningen gick över förväntan, hon har aldrig haft några problem med att vara ensam utan går bara och lägger sig och sover. Hon var väldigt barnslig och omogen till ungefär 2års ålder, då mognade hon som över en natt. Hon var fortfarande väldigt glad och sprallig men hon lyssnade bättre och blev mindre impulsiv eller hur man ska förklara.. Innan hade jag svårt att lita på henne när det gällde inkallning och sånt.
Hon tycker om att hänga med på det mesta, vi brukar promenera mycket förstås och cykla, spåra, träna agility, träna lydnad (ej tävlings), träffas med andra hundägare och hundar och busa. Hon tycker också om att dra pulka och bära klövjeväska :)
Nelly är nu 8år, blir 9 till hösten. Hon är fortfarande väldigt pigg och glad, väldigt många tror att jag menar månader när jag säger hur gammal hon är :P
#10: Men, så snygg tjej!
Jag har också hört att terrier är terrier och kanske inte lämplig som första hund. Låter som en riktigt trevlig ras och fin är hon
Jag gillar deras utseende och pälsen är ju helt underbar.
Limin: Är du sugen på cotte-valp så kommer "min" uppfödare ha cotte-valpar v. 32
JAG är sugen kan jag säga.
#12: Tack för tipset!! Oj, oj…
Just nu ligger nog en liten cotte först på listan
Förstår att du blir sugen… det kanske blir en cotte för dig? Har du någon adress så jag kan kolla lite mer på din uppfödare?
Man ska inte gå in på hundsidor mm… man blir bara mer och mer sugen… men vi får se vad som händer i framtiden 
#13 Ja cottar är härliga
Vet inte om det blir en cotte eller havanais som nästa hund, det återstår att se. Blir inte än på ett tag. Först ska vi flytta till hus ute på landet innan det blir en tredje hund. Säger min sambo
www.isparlan.se är hemsidan. Hon verkligen världens goaste människa! Så himla trevlig och mån om sina valpköpare. Har super fina hundar som hon tar hand om så bra det bara går, om inte bättre.
#14: Ja, just ja ni har redan två hundar
Det är som vi som har tre katter (en huskatt och två ragdoll) och nog finns suget på en till kisse
Vi går på kattutställning med en av våra raggisar…så hundutställning skulle i så fall vara roligt att testa. Men, då är dessa två raser med mycket päls så det lär väl vara lite jobb med det. Vår raggis som vi ställer ut har MYCKET päls, så det är en hel del innan han är snygg och klar 
Vilka fina hundar din uppfödare har… man blir ju såååååå sugen. Jag bor uppe i norr och vad jag vet så finns det ett par uppfödare här uppe. Det fanns även en i Boden men hennes hemsida hittar jag inte nu. Hon födde också upp både Cotte och Havanais. Men, den dagen det är dags så kan vi köra några mil för att få rätt vovve
Ingen av våra katter kommer härifrån alla har vi hämtat en bit bort 
Ett litet tips gå in på "ragdoll i fokus" där kan ni se våra två raggisar under rubrikerna "Wille…." och "Colin…", har lagt in lite nya bilder på dem. Inlägget ligger en sida bakåt. Det är Colin som vi ställer ut.
#10 träffade en sådan 10åring för några veckor sedan som chilli lekte med, sjukt pigg och busig! Man kunde inte alls tro att han var så pass gammal :P
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.