tips på agility övningar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej
på min kubb ska vi ha agility träffar för nybörare och jag ska nog vara lite som en ledare men jag är så dålig på att komma på några kombinationer och sånt:P så jag undrar om nån vet några lättare kombinationer och övningar eller nån bra sida eller så, för dom som precis börjat med agility och även några lite svårare? skulle vara bra:)
För att vara instruktör i agility skulle jag säga att det krävs en del, både kunskap om agility i sig, och hur man lär ut det till deltagarna. Har du någon utbildning eller kurs i ryggen?
Ska du hålla en kurs? Då måste du ju kunna själv lite om det också…
För att hålla kurs i agility krävs ganska stor kunskap. Framförallt om säkerheten. Dvs. uppvärmning, nedvärmning, stretching och små enkla saker som att man bör ta av hunden alla halsband osv.
Som Maja2 säger så behöver man inte bara veta hur man tränar in de flesta hinder utan man måste på ett pedagogiskt sätt lära ut det också. Jag som själv utbildar mig till Agilityinstruktör för tillfället vet hur svårt det är och ett plus är om man gått alla tre ledarskapsutvecklings utbildningarna.
Har du blivit rekomenderad som instruktör av din klubb? Eller hur arrangeras detta?

det är inte en kurs mest bara intresserade som vill träna, och jag är den ända som har tränat och tävlat tidigare så dom ville att jag skulle hjälpa till och visa lite osv. så det är bara som en tränings grupp
Ok, för nybörjare handlar det ju inte så mycket om olika kombinationer till en början, utan att lära sin hund de olika hindren, var för sig. Att lära sig att ta hindren på rätt sätt, kontaktfält mm. Först längre fram blir det dags att namnge hindren.
Vad menar du egentligen med att du är dålig på att sätta ihop kombinationer? Har du tränat och tävlat så torde du stött på en del olika, men som sagt, som nybörjare tänker jag att det inte är kombinationer som är det viktigaste, utan att i lugnt tempo lära sig hindren på rätt sätt.
#4 Men om du tränat och tävlat tidigare så borde du ju ha koll på lite olika kombinationer och övningar?
Kamera: Canon EOS 760D
Objektiv: Canon 10-18mm, Canon 18-55mm, Canon 24mm, Canon 50mm, Tamron AF 55-200mm
Blogg: http://www.jarnefjordfoto.blogg.se
Jag googlade på 'agility banor' och fick upp några sidor. Välj agility klass 1 banor och vill man ha lättare så kan man ju göra bara halva banan.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Det går ju att sätta ihop lite vad som helst när det är på såpass låg nivå, för hundar som nyligen lärt sig separata hinder är det ,est lämpligt att hålla sig till raksträckor och börja med kurvor först när hunden är säker på vad som gäller och hur man plcokar hindrena på rätt sätt. Staketet är en nyttig hopphinderövning, googla på den so kommer det säkett upp bilder som gör det lätt att förstå vad det innebär. Slalomen är ju ett stort projekt i sig så den kan deltagarna ha fullt upp med (dock gäller det att inte öva så länge på samma moment så att hunden tröttnar). Säkerheten är viktigt! Tänk några steg före speciellt gällande hindren med kontaktfält, de kan bli farliga.
Mvh Ellenfyrkant