Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2733 ggr
jollycox
0

Sår på trampdyna

Min hund har ofta sår på trampdynorna. Hon hade vid nyår, sen har hon haft en gång till och nu har hon igen. Det är inte bara nu hon har utan hon har haft flera gånger tidigare år också. Vad kan det bero på? Brist på något?

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

pius314
0

Kan det vara furukulos? Det är iofs vanligast mellan tårna…

• Tillräckligt bra är perfekt! -
jollycox
0

#1 nej det tror jag inte, för det är som inte sår direkt, det är en lös flik(översta hudlagret) och så är det antingen sår under eller väldigt väldigt känslig hud, nästan som att hon ömsar.

Nuttra
0

prova med någon fet tassalva, min kompis hund får oftast så som du beskriver i #2 omhon inte smörjer regelbundet :)

/Helena

Medarbetare på Brukshundraser

jollycox
0

#3 okej, vi smörjer hennes tassar med en tassalva men det är mest när hon har sår. jag brukar inte komma ihåg men ska bättra mig :)

jollycox
0

puttar.
Någon som vet vad det kan bero på?

thilda-
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

gått/sprungit mycket på asfalt?

LinaK
0

Tänkte samma som #6. Men vet att vissa hundar har mer känsliga trampdynor än andra. Våran border collie hade känsliga tassar. Skillingarydssalvan/tass-salva är jätte bra för tassar.

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

fettmedkevlar
0

Har din hund torra trampdynor i övrigt?

Skaffa dig en fet salva, t.ex fyra ess eller jagalätt.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

[Forest]
0

asfalt är itne roligt för tassar. Jag har faktis skor på min hunds framtassar bak tappas tyvärr hela tiden, men vi går en del på asfalt och det finns glas lite här o där. Men en fet tassalva gör susen säkert annars kan jag oxå rek att man ger fiskolja det ska hunden äta bra för tassar/päls o lite mer :)

fettmedkevlar
0

Hundars trampdynor kan ju även torka ut om man bor i en stad där man saltar vägarna kom jag på. Så en fet tass salva regelbundet bör göra susen.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

jollycox
0

#6 eftersom hon har fått detta på vintern också så tror jag inte att det beror på underlaget. men vi går som alltid på asfalt men inte springer.

#8 #10 nej det har hon inte. vi har en tassalva som vi brukar smörja med men jag glömmer ofta bort det. och vi bor i en liten by, här sandar dom. :)