Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2495 ggr
tiffanye
0

"MINIAUSSIE" 12tusen !?

På Blocket finns nu en annons i Värmlands län om Miniaussies som säljs för 12k.
"De blir registrerade i USA." står det i annonsen, men SKK:s regler gäller väl ej isåfall? Menar att visst räknas hundarna som blandraser då!?

Det priset tycker jag är helt galet! Själv betalade jag 11 500:- för min meritade Collie.. reg i SKK och hela köret såklart Flört
Har skickat ett mail till annonsören.

'Hej!
Menar ej detta som en pik eller kritik utan bara ren nyfikenhet.
Men hur kan man sälja en s.k "designerras" för 12 000:- ? Det betalade jag för min registrerade Collie från brukslinjer med meriter och hela köret.
Om valparna blir registrerade i USA så gäller ju inte SKK:s regler alltså blir det ändå ingen stamtavla här i Sverige och räknas då som blandras. Och det priset är hutlöst mycket för en blandras!

Som sagt hoppas du inte tar illa vid dig'

era åsikter, första reaktioner ?

[money can buy you a fine dog
but only love can make him wag his tail]

/ EMMY med 16 tassavtryck hos mig.

Lamina
0

Min första rektion är att varenda gång jag kommer in här så tycks det vara en diskussion i någon tråd om att den och den hunden/rasen kostar för mycket. Jag kan inte hjälpa att undra vad det spelar för roll vad hunden/rasen kostar. För det första kosstar det att föda upp hundar, även om man föder upp blandraser. För det andra så får man väl ta betalt hur man vill för något som man säljer. Om jag vill sälja min tånagel för 5000 så får jag göra det. Det är ingen som tvingar dig att köpa den, så vad har du att göra med vad jag sätter för pris på den, liksom? Och om folk är villiga att betala så mycket för en hund så är det väl deras val. Köper ingen så sänker man priset. Svårare än så är det inte.

För den delen kan jag inte förstå hur man kan tycka att det är för dyrt att köpa en livs levande varelse. Levande varelser borde man egentligen inte kunna köpa för alla pengar i världen, än mindre "så billigt som möjligt" . Själv låter jag mig inte avskräkas av att det är dyrt. Vill jag ha nånting så kommer det ju att kosta på det ena eller andra viset. Är man inte beredd att betala för det ska man nog inte ha det heller.

Så tja, vad jag tycker är väl att ni ska lägga ner alla dessa diskussioner om hur mycket en hund får/bör kosta och slösa er energi på nånting mer vettigt istället. Som t.ex. oseriösa uppfödare eller hundar som säljs för en hundring och agerar vandringspokaler…

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Fridaaaa
0

Jag anser att man får ta det pris man vill. Upp till var och en.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sophia.]
0

Menar du att alla hundar som inte är registrerade i SKK är blandraser? Eftersom hundarna blir registrerade och får en stamtavla oavsett vilket land är de inte blandraser och priset är upp till var och en att avgöra.

Exempel; Om jag har en uppfödning av schäfer och importerar en renrasig hund med fin stamtavla från tyskland är det en blandras bara för att hunden inte är registrerad i SKK?

Fridaaaa
0

#3 En hund som inte har stamtavla räknas som blandras trots att det t.ex är en schäfer.

[Sophia.]
0

#4 "Menar du att alla hundar som inte är registrerade i SKK är blandraser? Eftersom hundarna blir registrerade och får en stamtavla oavsett vilket land är de inte blandraser och priset är upp till var och en att avgöra.

Exempel; Om jag har en uppfödning av schäfer och importerar en renrasig hund med fin stamtavla från tyskland är det en blandras bara för att hunden inte är registrerad i SKK?" Flört

Maliiin
0

Hade jag fått ett sånt mail hade jag blivit ganska irriterad. Jag anser att man ska sköta sitt egna och var och en säljer sina ägodelar för det dom tycker de är värda.

Jag har ju en Boerboel. Och den är heller inte reggad i SKK. Utan i SABT. Och det är ju inget konstigt med det. Det är ingen blandras utan fortfarande en Boerboel. Annars skulle hon ju inte vara reggad i SABT?

Jag får stamtavla därifrån och hon är reggad som mastiff här i sverige då det är en Sydafrikansk mastiff. Men ändå inte godkänd eller reggad i SKK.

Fridaaaa
0

#5 Skrev bara vad jag har hört, att hundar utan stamtavla räknas som blandras.

Maliiin
0

#7 Fast dom är ju inte utan stamtavla..

Fridaaaa
0

#8 Va?! Vad snackar du om?

[Sophia.]
0

#7 Men om hunden är registerad i en utländsk klubb får hunden en stamtavla. Flört

Fridaaaa
0

#10 Har inte nämnt någonting om det, inte sagt att det inte är sant osv

Skrev bara att en hund räknas som blandras om den ej har stamtavla.

[Sophia.]
0

#11 Det är väl ingen som har sagt att hundarna inte har stamtavla? En hund utan stamtavla räknas som blandras, ja men om hunden har en utländsk stamtavla är den renrasig.

Eftersom ts skrev
"Om valparna blir registrerade i USA så gäller ju inte SKK:s regler alltså blir det ändå ingen stamtavla här i Sverige och räknas då som blandras."

Så säger jag bara att om hundarna blir registrerade och får en stamtavla från utlandet är det fortfarande renrasiga trots att de inte är registrerade i SKK sålänge de får en stamtavla såklart.

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

TS om hundarna har stamtavla så är det inte blandras utan de har stamtavla=renrasiga hundar. Man kan oxå som 12 skriver helt riktigt detta gäller renrasiga hundar OM de har stamtavla som jag upplever dessa valpar har. Så 12 000kr för renrasig mindre hund är normalpris tillomed lite billigt.

Nikkis
0

Men vi kan väl börja med att Miniaussie inte ens är en erkänd ras, varken här i Sverige eller USA, eftersom de inte reggas i deras Kennelklubb.

Dom har nog sin fristående rasklubb, typ som JRTC här i Sverige. De fixr med egna stamtavlor och säger att hundarna är reggade. Vilket de på sätt och vis är, inom sin egna påhittade klubb som inte stödjs av en 'riktig' sådan…

Jag kan också döpa mina dammtussar under soffan och göra värsta släktträdet om jag vill det. Det är faktiskt inte så jävla svårt. ;-)

[Forest]
0

14, jaså trode denna ras var godkänd ras i usa eller överallt utan här Obestämd Men inte kallar man dessa iaf för blandras jag kallar inte JRTC för blandrashundar om de nu har rasklubbar.

Nikkis
0

Jo så är det, iaf senast jag kollade.

Men dom är blandraser för JRT har redan en rasklubb som är ansluten till SKK. JRTC är en fristående klubb som startats av några som ägt JRT liknande hundar, eller oreggade sådana och känt sig utanför, hävdat att Deras hundar är det enda rätta och därmed startat upp en helt enkel klubb.
Precis som det finns en klubb för Vita Schäfrar…. Det är liksom inte ens en ras. *asg*

Som jag sa, jag kan också starta upp en egen klubb och ta några blandraser, para dom och skriva ut ett papper med en mor och far och far/morföräldrar. Klart, en stamtavla finns…. Egentligen kanske jag inte ens behöver ha flera hundar eller ens föda upp, kan ju bara säga att dessa hundar är av en viss ras och skriva en stamtavla av det lilla jag vet om dem.
Nåja du förstår nog principen. ;)

tiffanye
0

det jag reagerar över är att miniaussie som sagt inte ens är registrerad i något land och därför räknas som blandras överallt.
Och ja jag bryr mig, lägger mig i, vad ni än kallar det, eftersom det här är en av sakerna i hunderiet jag är insatt i och gillar att diskutera om.
Med en blandras så kan man inte tävla, ställa ut osv ni vet allt det där.
Så 12tusen är ju väldigt mycket.
En blandras för 12tusen eller en renrasig för samma pris, vad väljer ni själva? Just de..

[money can buy you a fine dog
but only love can make him wag his tail]

/ EMMY med 16 tassavtryck hos mig.

Mischa
0

Har sagt det förut och säger det igen, FCI/SKK har inte monopol på "rashundar".

Stamboksförs rasen av ett seriöst register är det lika mycket rashund som vilken annan, och varför skall man inte kunna ta ut ett högre pris för en rashund i ett annat register(?)

Däremot vad man bör tänka på är att  hunden såklart kommer att hamna i samma kategori som alla andra oreggade hundar/blandraser när det kommer till klubbar och arrangemang som tillhör SKK/SBK precis som SKK-reggade hundar inte har samma status på arrangemang som är anslutna till andra organisationer, svårare än så är det ju inte, och just i lilla sverige är SKK utan tvekan den största och främst arrangören av hundrelaterade aktiviteter.

Det finns en del raser som inte tillhör FCI i det här landet.

≧◔◡◔≦

[Forest]
0

18 bra svar.

starcastle
0

Mini Aussie börjar registreras av FSS (AKC's register för nya raser) nu i sommar men dom byter namn till Miniature American Shephard.

Minimitiden i FSS för en ras är 18 månader så det kan ta från 18 månader till flera år innan dom är fullt upptagna i AKC.

Dom hundar som har fulla 3 generationers stamtavla i FSS, kan omregistreras till fulla AKC-stamtavlor. Dessa kan sedan omregistreras till SKK eftersom rasen då uppfyller alla krav SKK på har för att erkänna en ras. D v s att dom ska vara erkända av kennelklubben i urpsrungslandet.

Det innebär att de valpar som föds i Sverige nu med största sannolikhet kommer att kunna inreggas i SKK inom säg, 5 år…

AKC har nämligen tagit det udda beslutet att alla Miniature American Shephards som föds utanför USA får registreras i FSS/AKC tills dom är erkända i det andra landet och då kan registereras där.

[hyperiion]
0

Jag har hört att om man importerar en hund med utlänsk stamtavla så måste man söka tävlingslisens är det sant? Tänkte passa på att fråga här när det verkar finnas dom som är kunniga i ämnet:P

jippiiii
0

Håller helt med #1!!

Jag tycker att det är aldeles för mycket snack om att blandrashundar säljs för dyrt (finns massa tråder om det här på hundar iFokus!) Jag menar vadå fär dyrt? Det är ju ett liv vi säljer/köper. Att jämföra värdet på olika liv är ju egentligen helt galet! Om man ska hårddra det så gör vi ju exakt samma sak som exempelvis Hitler/nasister gjorde när vi säger att ett liv är mer värt än ett annat bara för att de är av olika raser!

Sen som många andra skrivit så är det väl upp till var och en vad man vill sälja sina valpar för. Bara för att föräldrarna är meriterade så betyder ju inte dte nödvändigtvis att valpen man köper också kommer att bli det.

SaraC
0

#22 Det handlar väl inte om att man värderar liv högre än andra. I så fall är det väl fel att sätta ett pris på ett liv och sälja det överhuvudtaget? Och varför säljs inte både hundar, hästar och alla andra djur för 10 kronor tassen (upp till 500 kr för hela katten) som så många katter görs? Är de mer värda på grund av det? Nej, man betalar inte en viss summa på grund av att man värderar ett liv högre än ett annat utan det har andra anledningar.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Lamina
0

#23 Nej, det är just det det inte handlar om. Jag har liksom aldrig sett en enda djursajt där man klagar på priset på djuren, någonsin, annat än när man tycker att djuren säljs för billigt. Jag kan inte hjälpa att undra varför det alltid tycks vara någon tråd här på hundar där man klagar över eller diskuterar priset på hundar. Det är ju bara att titta på denhär tråden. Vadå "vad skulle du vara redo att betala"? Vill man ha hunden betalar man. Tycker man det är för dyrt så köper man inte, svårare än så är det inte. Det handlar inte om hurvida djuret är värt dom pengarna eller inte. För det är inte pengarna som är det viktiga, utan själva köparen.

Jag menar inte alls att någon tar för lite för sina djur med tanke på att det är en levande varelse. Vad jag menar är att jag tycker inte att man kan ta för mycket för en. Jag tycker inte någon har att göra med vad folk säljer sina djur för. Enda anledningen jag kan se att klaga över priset är när djuret blir så dyrt att det blir en statussybol snarare än en familjemedlem/kompis eller något folk föder upp för att tjäna pengar på. Men ska man tro alla här inne så tjänar man ju inget på att föda upp ens dom allra dyraste hundarna, så vad är problemet?

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

jippiiii
0

#23 Nej jag vet att det är annat som spelar roll också! Det är mest attityden som jag ifrågasätter, att det hela tiden ska tjatas om att "blandrasen är för dyr", "hur kan man ta så mycket för en blandras" mm tycker jag är tråkigt.

[Forest]
0

21, Om jag köper en Pudel från tyskland så kan jag regga in den till skk så har jag fattat det hela. (vi har funderingar på ta hem en Pudel om några år 2-3 år vi får se) Flört Sen gäller det antar jag iaf att rasen är godkänd ras redan här.

25 jag förstår vad du menar jag värdesätter blandras lika högt som renrasig. det är lite smaksak vad man vill betala. Men som du kanske vet så är det ganska dyrt att ta renrasiga valpar mendans blandras kanske bara kostar 1000kr parning o sen har man inte gjort någon alls hälsokoll på fäderdjuren, det är där man får pynta extra för oxå. Slutändan betalar man som blandisuppfödare minimalt lite parning,avmasking,vacc,märkning o reggad i jbv=gratis att regga in+ foder man ger valparna.  Det är lite smaksak anser jag vad man vill betala samt att man ska vara kräsen valpköpare ha sina krav o hålla på dom. Och visst kan man få en frisk liten blandis :) men ju dyrare dom är ju mer ska man kräva tycker iaf jag :P

[hyperiion]
0

Okej:)

SaraC
0

#24/#25

Jag förstår och håller till viss del med.

Just med hundar har det länge varit ett problem med hundskojare, till exempel med smuggelhundar och annonser där utländska personer säljer "fejkhundar", börjar väl lugna ner sig lite nu tack och lov. Dessa personer säljer oftast "renrasiga" hundar till ett billigare pris än vad de säljs för hemma och folk köper glatt hundar på "rea". Likaså är det många som säljer sina så kallade renrasiga fast oreggade valpar för ungefär samma priser eller lite under (och ibland över! de renrasiga och reggade valparna). När min kompis skulle köpa hund hjälpte jag henne att leta valp och jag blev ganska chokad av mängden oreggade men ändå påstått renrasiga valpar som såldes för 10 000-20 000 kronor. Felet där är inte att säljarna vill ha det priset för sina valpar, utan att de får det att låta som att valparna är renrasiga. En oerfaren köpare blir lätt lurad. Därav håller jag inte med om att det är oviktigt att diskutera rimliga priser på hundar. Jag har ingenting emot att man tar ut "överpriser" på hundar, så länge man är helt ärlig.

Lamina
0

Fast som köpare så borde man ju själv ställa krav på sin uppfödare, inte bara ta för givet att allt är bra bara för att man betalar massor för hunden. I dethär fallet, t.ex. så säger ju uppfödaren att hundarna är reggade i USA. Jag hade självklart tagit reda på i vilken klubb dom är reggade i och vilka regler som gäller för avel osv där. Dessutom hade jag kollat upp vilka regler som gäller för oreggade/icke renrasiga hundar i SKK. hade jag gkort det hade jag ju vetat vad jag köpte och vad jag får för pengarna. Gör jag inte det får jag ju nästan skylla mig själv när jag står där med lång näsa…

Det kommer alltid finnas lurendrejare och oseriösa uppfödare inom alla tamdjurskretsar. Men att klaga på priserna kommer inte att hjälpa. Hört talas om konsumentmakt förut? Om alla ställer krav på uppfödarna och inte köper t.ex. oreggade "renrasiga" hundar kommer folk sluta försöka sälja dom…

//Lamina

Wand
0

#14 Det faktum att du jämför hundar med dammtussar är bevis nog för mig.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

SaraC
0

#29 Men det är ju precis det jag säger, jag håller med till viss del. Jag har aldrig klagat på några priser, men jag vet att andra gör det både här och på andra håll. Jag tycker inte alls att det är ointressant att ha trådar där folk talar om vad de är beredda att betala för en hund och varför, hade man tagit bort varför och bara velat åt summan hade jag däremot tyckt det varit högst ointressant. Jag tycker inte heller att man kan säga att en summa är den rätta för en hund, eller ett annat djur för den delen, det är ju upp till köparen att sätta och sen till den som betalar att avgöra. Men tyvärr så är det många som inte alls tar reda på mycket (eller inget alls..) om skillnaden mellan renras/blandras, och då är det väl bra att man kan vända sig till personer som är mer erfarna för att få råd/hjälp. Istället för att folk ska stå där med sina oreggade "renrasiga" hundar och mala på om att de minsann visst är renrasiga och har stamtavla ändå, eller står där med sin hund och är förvånade över att de inte kan ställa ut/tävla överallt och så vidare.

Lamina
0

#31 Visst ska man kunna fråga om vad som är ett vettigt pris, det säger jag inte emot. Vad jag ogillade var att det alltid tycks klagas på att den och den hunden kostar för mycket här inne. Jag har aldrig sett någon annan djursajt där folk klagat så mycket på djurens priser som här. Tycker man att det är för dyrt så köper man från någon annan helt enkelt. Jag tycker att om man ska köpa något så dyrt som en hund så tar man reda på vad det är man köper. Ingen människa skulle väl köpa en dator för 12000 utan att först läsa på om den och fundera över om det verkligen är just den datorn man behöver/vill ha. Kan man inget om datorer så frågar man någon som kan. Tycker man att den är för dyr med tanke på inehållet så köper man en billigare. Så varför köpa en hund för 12000 utan att ta reda på vad som gäller? För det första så bör man ju läsa på om rasen man vill skaffa, och bara där lär man ju då snubbla över att det inte är en erkänd ras i Sverige. Sen bör man ju kolla upp hunden man vill ha, har den stamtavla? Är den reggad och isåfall var? Och uppfödaren ska man helst också kolla upp. Har den bra eller dåligt rykte? Hur har valparna i tidigare kullar blivit? Är man det minsta osäker så frågar man någon som kan. Det är en stor sak att köpa valp, tar man det allt för lättvindligt kan man få hem fel sorts hund oavsett om man köper från en bra uppfödare eller inte.

Jag tycker inte att man kan klaga på priset på någon valp, någonsin. Klaga istället på köparna, som är dumma nog att betala så myckert för en hund som antagligen inte är "värd" så mycket pengar. Hade dom varit lite mer pålästa, lite mer frågvisa, hade dom antagligen inte gjort det. Och folk som inte ens läser på innan dom skaffar hund ska inte ha hund. Simple as that.

//Lamina

SaraC
0

Visst ska man kunna fråga om vad som är ett vettigt pris, det säger jag inte emot. Vad jag ogillade var att det alltid tycks klagas på att den och den hunden kostar för mycket här inne.

Det håller jag helt med om!

Så varför köpa en hund för 12000 utan att ta reda på vad som gäller?

Ja, tyvärr så gör ju folk det. Oavsett hur korkat man tycker det är. Då är det ju bättre, enligt mitt tycke, att informera än att dumförklara sedan i efterhand eller att personen blir stående där dragen vid näsan istället för att folk på sådana här sidor och i personens närhet (om de har det) informerar.

Jag tycker inte heller att man ska "klaga" på priser, men däremot ska man kunna ifrågasätta dem. Om jag till exempel säljer en valp som inte är reggad, inte veterinärbesiktigad, avmaskad, vaccinerad eller id-märkt för 15 000 kronor, där tiken inte är hälsoundersökt på något vis och parad med första bästa hane, ska då inte folk kunna få diskutera om det är en rimlig summa för mig att ta ut per valp? Då är det väl upp till mig som säljare att också förklara varför jag tycker den summan är rimlig. Skulle jag vara väldigt intresserad av en hund som såldes dyrare än andra hundar i samma "prisklass" (i brist på bättre ordval) och jag inte kunde hitta något i stamtavlan eller övrig information som gjorde priset skulle i alla fall jag fråga säljaren.

Inget konstigt med det. Jag tycker att man måste kunna diskutera och ifrågasätta priser. Det är också konsumentmakt enligt mig. Om du ska köpa en TV och alla affärer säljer en viss modell till ganska precis samma pris, men en butik säljer den flera tusen kronor billigare, då vill man väl gärna höra sig för både med butiken och andra kunder/personer om priserskillnaderna.

jippiiii
0

# 33 Jag tycker inte heller att man ska "klaga" på priser, men däremot ska man kunna ifrågasätta dem. Om jag till exempel säljer en valp som inte är reggad, inte veterinärbesiktigad, avmaskad, vaccinerad eller id-märkt för 15 000 kronor, där tiken inte är hälsoundersökt på något vis och parad med första bästa hane, ska då inte folk kunna få diskutera om det är en rimlig summa för mig att ta ut per valp? Då är det väl upp till mig som säljare att också förklara varför jag tycker den summan är rimlig. Skulle jag vara väldigt intresserad av en hund som såldes dyrare än andra hundar i samma "prisklass" (i brist på bättre ordval) och jag inte kunde hitta något i stamtavlan eller övrig information som gjorde priset skulle i alla fall jag fråga säljaren.

Håller med! Helt sant att man ska kunna ifrågasätta när säljaren inte lagt ut några pengar på tex de saker som du nämner!

Lamina
0

#33 "Om jag till exempel säljer en valp som inte är reggad, inte veterinärbesiktigad, avmaskad, vaccinerad eller id-märkt för 15 000 kronor, där tiken inte är hälsoundersökt på något vis och parad med första bästa hane, ska då inte folk kunna få diskutera om det är en rimlig summa för mig att ta ut per valp? Då är det väl upp till mig som säljare att också förklara varför jag tycker den summan är rimlig."

Sant, men det förutsätter ju att du är här och kan förklara det. Än har jag inte sett någon som har varit det…

Jag tycker iofs att ni har väldigt rimliga argument för varför priser diskuteras så mycket här. Men kan iaf inte hjälpa att undra varför det är så här på hundar och inte på någon av dom andra djursajter jag brukar besöka regelbundet. Ja, jag vet, jag är bara medlem på mus och råttor. Men bortsett från hästar, reptiler och diverse rassajter så är jag en regelbunden besökare på i princip alla iFokus djursajter, och jag har aldrig sett något liknande. Någon får gärna förklara för mig varför det är så..? Oskyldig

//Lamina

SaraC
0

#35 Jag menar ju att det ska få diskuteras, men om det sedan är rätt eller fel pris kvarstår ju oavsett diskussioner till köpare och säljare att avgöra.

Just att det diskuteras så mycket just här håller inte jag, som varit medlem sedan drygt 6 år, med om. Det har varit väldigt mycket om sådant uppe just de senaste veckorna/månaderna. Just därför valde också jag att starta en tråd om det, brukar starta en tråd där man får diskutera "vilt" då och då och vill gärna ta upp aktuella ämnen. Men innan denna "våg" av prisdiskussioner som varit nu tycker i alla fall inte jag att det talats mycket alls om den saken. Det brukar vara lite så att om ett ämne kommer upp till diskussion så fortsätts gärna det diskuteras i andra trådar, för att sedan svalva av och så blir ett annat ämne "hett" istället.