Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 882 ggr
GoldenStardust
0

Tik eller hane?

Vi har pratat om att skaffa hund länge, nu ska det kanske bli verklighet snart!

Ska åka å kolla på valpar hos en uppfödare imorgon *längtar*

Jag har haft både tik och hane förut….men vill gärna fråga er vad ni har för syn på det.

Rasen vi är intresserade av och ska kolla på imorgon är Greyhound :)

Tack på förhand :)

Fridaaaa
0

För mig är det inte könet viktigt, utan individen :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Michaela-N
0

Samma här, när vi skulle titta på valpar så frågade uppfödaren vad vi ville ha, och vi svarade helt enkelt att det inte spelade någon roll vilket kön det var, utan vi valde den vi tyckte mest om.

Det blev en hane.

Magrat
0

För det första, Greyhound, man blir ju lite avundsjuk.

Sen tror jag inte att det spelar någon större roll, det är nog mest en smaksak. Jag är uppvuxen med främst hanar men när jag skaffade min tik så spelade det in att hon var just en tik. Vår senaste hane var nämligen ständigt stressad över löptikar så det är en lättnad då det finns många hundar i området, nu behöver man mest bekymmra sig över tiken egna löp, men vad är sex veckor om året då? Sen händer det att tikar inom min ras, borzoi, kan ha en något lägre vaktinstinkt så det spelade också jag valde en tik. Det är ju självklart ingen universalregel och det beror ju på individen men för oss kändes det värt att pröva och vi hade tur.

Men annars hänger det nog mer på individen som andra sagt. En del praktiska saker finns ju runt omkring, exempelvis har alla schäfrar vi haft varit hanar eftersom de inte löper och därför blir "portade" från brukshundsklubben två gånger om året. Men individ och smaksak tror jag är det som gäller.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell