Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 1324 ggr
[Santagirl]
0

Skotträdd hund

Idag när jag tränade agility med min sheltie tik på 8 år på min brukshundsklubb körde dem platsliggning med skott (knallpistol). Dem andra gångerna har hon inte brytt sig om dem men idag fick hon panik och bara sprang ifrån mig utan att lyssna och varje gång ett skott lossades av blev det värre och värre, tills jag till slut tyckte så synd om henne och var tvungen att åka hem. Nu får jag börja vara där kl 7 när skottet slutat och inte kl 6 och då missar jag en timma och det känns ju lite jobbigt.

Någon som har några bra tips som fungerar för skotträdda hundar?

Tack på förhand!! Glad

fettmedkevlar
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har du tittat öron och hörsel? Har hunden en infektion/skada i örat så kan hunden reagera helt annorlunda än vad den brukar göra.

Hunden är ju 8 år, inte helt omöjligt att hörseln är sämre och plötsligt höga ljud blir skrämmande.

Tyvärr har jag inga bra råd då jag inte har eller stött på skotträdda hundar.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Johanna88
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

gör mycket ljud hemma som tappa kastruller och andra saker som låter mkt och bry dig inte om henne om hon reagerar utan låtsas som inget, börjar du prata med henne och tröstar henne så kommer hon tro att hon ska vara rädd för desss ljud.

hoppas du få bort skotträdlan.

[Santagirl]
0

Tack! Det ska jag försöka med :)

[Dezederia]
0

#2 Det har jag också försökt med. Har också en väldigt extremt skotträdd hund. Hon reagerar till och med om någon smäller tuggumi. Men sedan är hon värre på visa platser än andra. Som hemma hos mig tycker hon allt är hemskt när det gäller ljud. Gillar inte ens att gå ut i trädgården. Men hos min pojkvän reagerar hon inte så mycket. Mest på raketer och åska där. Lite bättre har hon dock blivit. har haft henne i snart 11 år. och hon kissar inte ner sig längre eller hoppar i badkaret när det smäller. Om det inte är raketer. Något tips till mig? Har försökt tränna privat med instruktör. Men det hjälper inte.

Santagirl, säg gärna till om du kommer på något som verkar funka :)