Vetrinären IMORGON!
Hej!
Tänkte bara skriva av mig några rader.
Imorgon är det vetrinären som gäller, lilla Mickie har en tid nu gått och hasat sig på rumpan och bitit/slickat sig runt analsäckarna, men dumma jag trodde att han bara störde sig på nått där bak.
Så igår kväll fick min kompis känna på hans analsäckar, de visade sig att dom var relatift stora.
Så nu har jag ringt vetrinären, vi ska dit imorgon för tömning och efter det bedömmer dom om de är spolning som också gäller imorgon.
Jag kan säga de att vara student och få plötsliga vetrinär avgifter ligger inte på topp, men vad gör man inte för sin hund?
Nej, det är aldrig roligt med dessa plötsliga veterinärutgifter och inte hjälper det mycket att man har försäkring heller, det kommer ju oftast inte upp över självrisken (vilket i och för sig är tur). Men när det behövs lägger man ju, som du säger, ut de pengar som krävs på sin bästa vän :)
Jag vet inte riktigt vad svullna analsäckar beror på men jag hoppas att det går lätt att åtgärda och att det inte är något återkommande! Lycka till hos veterinären!
Bor man väl kunna undvika genom att tömma analsäckarna själv? Om nu hunden inte klarar av att göra det själv (som de flesta ju brukar göra).
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Här kommer jag och känner mig pinsamt okunnig om detta. Hur tömmer man analsäckarna själv? Ska man klämma på dem? Vår tjej brukar sprätta i gräset när hon har kissat och jag har hört att det är bra för då brukar de också tömma analsäckarna, stämmer det?
#3 Vet visade för mig när jag var där för några månader sedan.
Ja man kan klämma/trycka ut det typ. Man får ta tag i svansen ordentligt och hålla upp den, sen om man känner där bak vid öppningen så är det som två små russin (i storlek alltså) om de är fyllda. Man kan även se öppningarna när vätskan kommer ut om man tittar noga. Så klämmer/trycker man uppåt så kommer det ut. Bäst att hålla papper så man inte får allt på sig, luktar riktigt illa.
Chilli brukar klia och slicka sig väldigt mycket när de är fylda. Sen så luktar det inte så gott heller, påminner lite om sopplukt.
Ja det är så de brukar göra om de försöker göra det själva. Dvs om de inte lyckas göra det när de bajsar som de vanligtvis gör.
Här finns lite info om det.
Intressant och användbar information. Som det stod i artikeln, om hunden inte har några problem behöver man inte tömma själv men annars kan man behöva göra det då och då. Bra att veta att man ska känna på analsäckarna ibland i alla fall och hålla koll om de känns fyllda.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack alla för era hjälpsamma svar!
Era ord ger oss krafter till imorgon.
Jag tycker att i vissa fall kommer man antigen precis under självrisken eller lägre, och dessutom täcker inte försäkringen ALLA ingrepp som överstiger självrisken. Galet tycker jag. Menmen får kolla upp om de täcker att ta bort analsäckarna.
Jo jag vet att man kan tömma dess själv, men har aldrig gjort det och vill till vetrinären och visa upp detta för dom, sen får dom visa hur jag ska göra i fortsättningen.
#4, blev just lite orolig när du skrev att dom ska vara som "russin" då min hund har närmare nästan golfbollar…. TUR att jag fick en tid imorgon då. Har även hört att man inte ska tömma dem om dom är inflamerade?! Kan de stämma?!
Som det stod i länken som Chilli10 la upp så kan det vara väldigt smärtsamt att tömma inflammerade analsäckar, det är nog därför man inte ska göra det själv. Om man går till veterinären kan hunden få lugnande och smärtstillande först. Om de är inflammerade behöver nog veterinären också se när man tömmer säckarna för att avgöra om det behövs antibiotika och om man behöver skölja ur flera gånger.
TS Ja det är alltid bra att kolla hos vetrinär om man är orolig. Hoppas att det går bra och att ni får kloka svar! Vad gäller att tömma ev inflamerade analsäkar så är det som Tess86 skriver, att det kan vara väldigt smärtsamt.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag får tömma våran lite ibland tvättar gör jag ibland vidbehov med timmotejte ljumet. Vi har sagt blir det inte helt bra allså att hon tömmer sina säckar själv så ska vi ta bort dom, vi får väl lämmna ett visitkort på annat sett sen isf 
TS hoppas det går bra och be nån visa dig rätt hur man fömmer säckarna för man kan ha lite koll på dom så slipper de bli fulla eller infektion