Innåtnysningar
Hej!
Jag har läst massor om innåtnysningar nu. Men jag undrar fortfarande om det verkligen är noskvalster vår vovve har. Hon 'snorkar' bara på kvällen. Kanske en eller två gånger. Annars är det helt lugnt. Även under ansträngning.
Någon ide? eller kan det fortfarande vara noskvalster?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Låter precis som noskvalster, snorklandet är typiskt.
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.
Har två hundar här hemma som snorkar titt som tätt. Är tydligen vanligt hos raser med "kort nos".
Vad är det för ras du har?
Men självklart bäst att kolla upp så det inte är noskvalster iaf!
Åk till vet och få medicin utskrivet! Tror också att karantän ligger på tre veckor efter att medicin börjats ges. Så hunden ifråga bör alltså inte träffa andra hundar eller dricka ur offentliga vattenskålar.
Rätta mig om jag har fel.
#3 Du har helt rätt.
Men jag är lite osäker på om det verkligen är noskvalster då de sker så få snorklingar. Symtomen låter precis som en hund med noskvalster men låter konstigt att h*n gör det så sällan. Min hund gjorde det hela dagarna, speciellt när han kom ut och det blåste in luft i nosen på honom. Men var alltid på den säkra sidan och åk in med hunden, inte så roligt om ni råkar smitta hela grannskapets hundar! :) Lycka till!
#4 Vissa hundar visar inte ens symptomen till noskvalster. Jag har bott med 8 hundar i snart två år varav 2 snorklade hela dagarna, en snorklade inte alls och en väldigt sällan då det gick noskvalster i huset. Alla åkte in till vet. och fick medicin utskrivet och visade därmed positivt för noskvalster. Så det är väldigt olika vad jag förstått det som.
#5 Jaha, nått nytt jag lärde mig idag då :)
Ska precis ringa till veterinären, men ja, jag tyckte också att det lät lite konstigt med så få snorklingar.. fast det är ju klart det kan vara olika från hund till hund.
Min vovve är en blandrastik, rottweiler/boxer. Hennes nos är ganska lång.
Nåja! får se vad veterinären säger. Blir inget träffandes av andra hundar tills jag antingen vet att det inte är det eller hon är frisk!
tack för svaren föresten! :)
hur testar de för att se om det är noskvalster?
#8 Jag har aldrig gjort det själv men det sägs att du ska kunna kika efter kvalster själv genom att gå in i ett jätte mörkt rum med hunden och efter ca 5 minuter tända en ficklampa vid nosen. Larverna kryper alltså ut när det är mörkt och sen när du tänder ska du kunna se dem krypa in i nosen igen.
Däremot tror jag inte att vet. gör på detta vis då det inte alltid är säkert att man ser en larv.

Vissa drabbade hundar snorklar ju faktiskt inget alls, man kan märka det enbart på att de får sämre luktsinne. (Att tappa luktsinne för en hund är som att tappa syn för oss, så det är verkligen något värt att behandla, även om man inte är säker.)
"If someone ever says "-You don't need more aquariums."
Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.