Tips på stimulans lekar!
Hej!
Jag tänkte att jag kunde göra ett inlägg där alla kan skriva ner sina tips på lekar som stimulerar hunden. Det måste inte vara lekar, det kan vara annat också! Så om du har en idè, kan du ju skriva ner den så ala kan ta del av den:)
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Finns ju många bra hjärngympa-spel att köpa på djuraffärer, där hunden t.ex ska flytta plattor för att få fram godisen.
Annars bra saker man kan göra hemma är:
Stoppa godis i en petflaska
Ta en tidning, lägga godbitar mellan sidorna (ost/skinkbitar funkar bra) så får hunden försöka bläddra för att få fram dom.
Godisregn, slänga ut godisar över ett underlag. Funkar lika bra inomhus som utomhus. När jag gör det utomhus brukar jag gå omkring i området innan så hon känner min lukt och spårar efter den, för att göra det lite enklare bara. Inomhus brukar jag slänga godis på golvet, se till att det hamnar under sängen (om du har en sån säng hunden kan ta sig under vill säga), i sängen, samt sätta på högre höjder, exempelvis stolar.
Tejpa för ena sidan av en toarulle och lägga godis inuti.
Ta en strumpa, knyta ett snöre i andra änden och dra över golvet om du har en hund som har jaktinstinkt! När hunden får tag i strumpan och vill ha belöningen så brukar jag öppna "paketet" tillsammans , och på så sätt träna lite fokusering.
Finns hur mycket som helst, använd bara fantasin och anpassa till vad hunden tycker är kul! :)
Bra ideèr!:)
*putt*
Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.
Man kan gömma godis under muggar (helst inte av glas eller porslin haha). Jag brukar även gömma godis lite överallt, sätter någon av hundarna i ett annat rum medan jag lägger godis på bord, under bord, i skor osv så får den leta upp alla.
Man kan även göra ett hål i t.ex. en tennisboll där man stoppar i godis, godisen ramlar ut när hunden rullar bollen. :)
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg